Current Vehicle Air Conditioning
(VAC) systems, which are operated by compressors driven by Internal Combustion
Engines (ICEs) or batteries, increase the fuel consumption and emissions
depending on the thermal load of the vehicle passenger cabin. Since decreasing
the thermal load of the vehicle will decrease the fuel consumption and
emissions, studies in this area is very important from the economic and
environmental aspects. In this study, an Auxiliary Air Conditioning (AAC) system
for Internal Combustion Engine Vehicles (ICEVs) or Fuel Cell Vehicles (FCVs)
that store Liquid Hydrogen (LH2) as a powering source has been proposed
to make contribution to the works in this significant area. ICEVs were
evaluated as Gasoline Equivalent Hydrogen Internal Combustion Engine Vehicles
(GEHICEVs) and Diesel Equivalent Hydrogen Internal Combustion Engine Vehicles (DEHICEVs)
considering their average fuel consumption rates according to the New European
Driving Cycle (NEDC). According to the analyses, approximate hydrogen
consumption values have been found that reach 0.7 g/s for GEHICEVs, 1.6 g/s for
DEHICEVs, and 0.6 g/s for FCVs with maximum cooling rates of 326 W, 704 W, and
250 W, respectively.
İçten yanmalı motor veya
batarya ile hareket ettirilen bir kompresör ile çalışan günümüz taşıt
klimaları, taşıt yolcu kabininin ısıl yüküne bağlı olarak yakıt tüketimini ve
emisyonları artırmaktadır. Kabin ısıl yükünün düşürülmesi yakıt tüketimi ve
emisyonları azaltacağı için, bu alandaki çalışmalar ekonomik ve çevresel yönden
çok önemlidir. Bu çalışmada, içten
yanmalı motor veya yakıt hücresinde yakıt olarak sıvı hidrojen kullanan
taşıtlar için yardımcı bir klima sistemi önerilmektedir. İçten yanmalı motoru
olan taşıtlar, benzin (GEHICEV) ve dizele (DEHICEV) eşdeğer hidrojen yakıtlı
taşıtlar olmak üzere ikiye ayrılmakta ve bu taşıtların yakıt tüketimleri Yeni
Avrupa Sürüş Çevrimi’ne (NEDC) gore hesaplanmaktadır. Analizlere gore; GEHICEV,
DEHICEV ve yakıt hücreli taşıtlarda
(FCV) yaklaşık hidrojen tüketim değerlerinin sırasıyla 0.7-1.6- 0.6 g/s olduğu,
ve değerlere gore yapılabilecek en yüksek soğutma değerlerinin yine sırasıyla 326-704-250
W olarak ortaya çıktığı bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 31 Issue: 4 |