Üç boyutlu ve karışık modlu yorulma çatlak büyümesi
problemleri kırılma mekaniği açısından her zaman ilgi çekici bir alan olmuştur.
Hava-uzay ve otomotiv gibi endüstrilerdeki ürünlerin yorulmaya bağlı olarak
kırılma sonucu meydana gelen hataları oldukça yaygındır. Bu ürünlerdeki
herhangi bir hata veya başarısızlık, komponentlerine yüksek bir hasar veya
insan sağlığı açısından yüksek risk olarak sonuçlanabilir. Bu tür hata veya
arızaların analizi ile doğru sonucu bulmaya çalışmak belli bir zorluk ve
karmaşıklık içerebilir. Problemlerdeki karışıklıklar hem yükleme çeşidiyle hem
de belli bir geometri ile alakalı olarak ortaya çıkabilir. Bahsi geçen
problemlerin deneysel yöntemler kullanarak analizi zor ve maliyetli olabilir.
Bu sebeple, başlangıçta sürecin teorik yönlerini kurmak ve sonrasında çözüm için
hesaplamalı bir yöntem oluşturmak eldeki problemin çözümü açısından önemlidir. Çalışmada
kullanılan çatlak büyüme kanunu NASGRO modelidir ve ilerleme açısının
belirlenmesi de maksimum çevresel gerilme kriteriyle gerçekleştirilmektedir. İlerleme
aşamalarının ön-işlem sürecinde ve alt modelleme tekniğinin faydalanılmasında
Hypermesh ve ANSYS APDL programları kullanılmaktadır. Problemin çözüm kısmı ise
FRAC3D programı ve bünyesindeki zenginleştirilmiş elemanlar ile yeni
geliştirilmiş çatlak büyüme araçlarıyla yapılmaktadır. Örnekleme amacıyla uçak
motorundaki kompresörün kanat kısmındaki çatlakların incelenmesine yer
verilecektir.
Analysis of 3-D fatigue crack growth problems with
mixed-mode loading has always been an interesting area in the field of fracture
mechanics. Fracture failure under the influence of fatigue loading has been a common
experience for various industries’ products, such as aerospace and automotive
components. Any possible failure in these structures can result in high damage
to these components or a serious risk for people’s health. The analysis of such
failures may involve great challenges and complexities for obtaining the
accurate solution. The complexities of the problem may not only be related to
the loading type, but also to the specific geometry itself. Such problems are
hard and costly to analyze with experimental methods. Therefore, it is important
to establish the theoretical aspects of the process initially, and then having
a computational procedure to solve the problem at hand. The crack growth law
used in this procedure is NASGRO-type, and determination of the propagation
angle is based on the maximum hoop stress criterion. Hypermesh and ANSYS APDL software
are benefited during preprocessing of the propagation steps and application of
submodeling procedure. Solution of the problem is performed with FRAC3D
program, its enriched element methodology and newly implemented tools for crack
growth. A specific example that includes cracking within an aircraft engine compressor
blade is shown for demonstration purpose.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 32 Issue: 3 |