In the globalizing world, the aviation sector is one of the most important transportation areas, and many researches/projects are being carried out to improve and develop it. Airports are strategic regions where passenger traffic and freight transport are closely monitored, and a small disruption will lead to a serious cost to the overall industry. In this study, we aim to develop preventive maintenance planning activities by determining different error types and risks that occur at airports. In this respect, using the failure mode effect analysis (FMEA) approach, the most important failure types were determined with the risk priority number (RPN) scale in line with the information obtained by interviewing the airport authorities. Accordingly, preventive actions are listed to prevent the related fault types. In addition, failure modes were classified by weighting with the decision-making method based on the Entropi approach, which is an objective method, in order to eliminate the deficiency of the FMEA method. Accordingly, the dangerous and risk situations that arise at airports are evaluated from a multidimensional perspective with a two-stage analytical approach. It is expected that the obtained results will be a guide for the improvement and investment decisions that the airport managers should make first.
Globalleşen dünyada havacılık sektörü en önemli ulaştırma alanlarından biri olup, iyileştirilip geliştirilmesi için pek çok çalışma yapılmaktadır. Havaalanları yolcu trafiğinin ve yük taşımacılığının çok sıkı takip edildiği, ufak bir aksaklığın sektöre maliyetinin ciddi seviyede olacağı stratejik bölgelerdir. Bu çalışmada havaalanlarında meydana gelen hata ve risk türleri belirlenerek önleyici bakım planlama faaliyetlerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu açıdan hata türü etkileri analizi (HTEA) yaklaşımı kullanarak havalimanı yetkilileri ile görüşülerek alınan bilgiler doğrultusunda en önemli hata türleri risk öncelik sayısı (RÖS) ölçeği ile belirlenmiştir. Buna göre ilgili hata türlerinin önlenmesi için önleyici faaliyetler sıralanmıştır. Ayrıca HTEA yönteminin eksikliğini gidermek için objektif bir yöntem olan Entropi yaklaşımına dayanan karar verme yöntemi ile ağırlıklandırarak hata türleri sınıflandırılmıştır. Buna göre hava alanlarında ortaya çıkan tehlike ve risk durumları iki aşamalı bir analitik yaklaşımla çok boyutlu bir açıdan değerlendirilmektedir. Elde edilen sonuçların, hava alanı yöneticilerinin öncelikle yapması gereken iyileştirme ve yatırım kararları hakkında yol gösterici olması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Quantitative Decision Methods , Operation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 35 Issue: 4 |