Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Teacher Candidates’ Environmental Attitudes via NEP Scale in terms of Different Variables

Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 20 - 27, 21.01.2015
https://doi.org/10.21891/jeseh.77480

Abstract

In today’s world, the importance of environment education that is one of the most important issues is increasing rapidly. In the basis of the education, families and teachers take role together. It is aimed to grow up individuals who have positive attitudes and are sensitive the environment at every level of education. In order to achieve this goal, there is need for teachers giving importance to environment education and having adequate equipment. It will be beneficial to learn the environmental attitudes of teacher candidates who grow up elementary students after a few years. Because of this reason, in this study, it is aimed to examine the environmental attitudes of teacher candidates in terms of different variables. In the research, quantitative research methods were used. Sample is consisted of 1th and 3rd grade students from different department of science in Faculty of Education at Hacettepe University. In order to collect the data, New Environmental Paradigm (NEP) Scale was used. In the finding of the research, it was investigated that there is a difference in environmental attitudes of teacher candidates in terms of department of science, grade level, region lived during their childhood and get the status of environment education course variables and there is no difference in term of also, some suggestions were given.

References

  • Alnıaçık, Ü. & Koç, F. (2009). Yeni çevresel paradigma ölçeği ile üniversite öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Bölgesel Kalkınma Kongresi, Balıkesir Üniversitesi Burhaniye MYO, 14-16 Kasım 2009, Balıkesir.
  • Aydın, F. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının çevre sorunları ve çevre eğitimi hakkındaki görüşleri (Gazi
  • Üniversitesi Örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 818-839.
  • Dunlap, R. E., Van Liere, K. D., Mertig, A. G. & Jones, R. E. (2000). Measuring endorsement of the new ecological paradigm: A revised NEP scale. Journal of Social Issues, 56, 425-442.
  • Dunlap, R. E., Gallup, G. H. & Gallup, A. M. (1993). Of global concern: Results of the health of the planet
  • survey. Environment, 35(9); 33-39.
  • Dunlap, R. E. & Van Liere, K. D. (1978). The ‘‘new environmental paradigm’’: A proposed measuring instrument and preliminary results. Journal of Environmental Education, 9(1), 10-19.
  • Ek, H. N., Kılıç, N., Öğdüm, P., Düzgün, G., & Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesinin farklı
  • akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 125-136.
  • Erol, G. H. & Gezer, K. (2006). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının çevreye ve çevre sorunlarına yönelik tutumları. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65-77.
  • Furman, A. (1998). A note on environmental concern in a developing country. Results from an İstanbul survey. Environment & Behavior, 30, 520-534.
  • Gülay, H. & Ekici, G. (2010). “MEB Okul Öncesi Eğitim Programı’nın çevre eğitimi açısından analizi”. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
  • Işıldar, G. (2008). Meslek yüksek okulları boyutunda çevre eğitiminin çevreci yaklaşımlar ve davranışlar üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4),759-778.
  • Kahyaoğlu, M., Daban, Ş. & Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Ofset.
  • Maskan, A. K., Efe, R. Gönen, S. & Baran, M. (2006).Farklı branşlardaki öğretmen adaylarının çevre sorunlarının nedenleri, eğitimi ve çözümlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 1-11.
  • Meydan, A. & Doğu, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çevre sorunları hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 267-277.
  • Palmer, J. (1998). Environmental Education in the 21st Century: Theory, Practice, Progress and Promise (Studies). USA: Taylor & Francis.
  • Sam, N., Sam, R. & Öngen, B. K. (2010). Üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarının yeni Çevresel Paradigm ve Benlik Saygısı Ölçeği ile incelenmesi, Akademik Bakış. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 21.
  • Sever, R. & Samancı, O. (2002). İlköğretimde çevre eğitimi, Doğu Coğrafya Dergisi, 7, 153-165.
  • Şama, E. (2003) Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine ilköğretim okullarının duyarlılığı. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83-92.
  • Tuna, M. (2006). Türkiye’de Çevrecilik: Türkiye’de Çevreye İlişkin Toplumsal Eğilimler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uşak, M. (2006). Çevre Nedir? Çevre Bilimi. Aydoğdu, M., Gezer, K. (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Sosyo ekonomik durumun çevre bilinci ve çevrenin akademik başarı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 194-200.
  • Yencken, D., Fien, J. & Sykes, H. (Ed.) (2005). Environmet, Education and Society in the Asia-Pacific. USA: Taylor & Francis.
Year 2015, Volume: 1 Issue: 1, 20 - 27, 21.01.2015
https://doi.org/10.21891/jeseh.77480

Abstract

References

  • Alnıaçık, Ü. & Koç, F. (2009). Yeni çevresel paradigma ölçeği ile üniversite öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Bölgesel Kalkınma Kongresi, Balıkesir Üniversitesi Burhaniye MYO, 14-16 Kasım 2009, Balıkesir.
  • Aydın, F. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının çevre sorunları ve çevre eğitimi hakkındaki görüşleri (Gazi
  • Üniversitesi Örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 818-839.
  • Dunlap, R. E., Van Liere, K. D., Mertig, A. G. & Jones, R. E. (2000). Measuring endorsement of the new ecological paradigm: A revised NEP scale. Journal of Social Issues, 56, 425-442.
  • Dunlap, R. E., Gallup, G. H. & Gallup, A. M. (1993). Of global concern: Results of the health of the planet
  • survey. Environment, 35(9); 33-39.
  • Dunlap, R. E. & Van Liere, K. D. (1978). The ‘‘new environmental paradigm’’: A proposed measuring instrument and preliminary results. Journal of Environmental Education, 9(1), 10-19.
  • Ek, H. N., Kılıç, N., Öğdüm, P., Düzgün, G., & Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesinin farklı
  • akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 125-136.
  • Erol, G. H. & Gezer, K. (2006). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının çevreye ve çevre sorunlarına yönelik tutumları. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65-77.
  • Furman, A. (1998). A note on environmental concern in a developing country. Results from an İstanbul survey. Environment & Behavior, 30, 520-534.
  • Gülay, H. & Ekici, G. (2010). “MEB Okul Öncesi Eğitim Programı’nın çevre eğitimi açısından analizi”. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 74-84.
  • Işıldar, G. (2008). Meslek yüksek okulları boyutunda çevre eğitiminin çevreci yaklaşımlar ve davranışlar üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4),759-778.
  • Kahyaoğlu, M., Daban, Ş. & Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42-52.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Ankara: Tekışık Ofset.
  • Maskan, A. K., Efe, R. Gönen, S. & Baran, M. (2006).Farklı branşlardaki öğretmen adaylarının çevre sorunlarının nedenleri, eğitimi ve çözümlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 1-11.
  • Meydan, A. & Doğu, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin çevre sorunları hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenlere göre değerlendirilmesi, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 267-277.
  • Palmer, J. (1998). Environmental Education in the 21st Century: Theory, Practice, Progress and Promise (Studies). USA: Taylor & Francis.
  • Sam, N., Sam, R. & Öngen, B. K. (2010). Üniversite öğrencilerinin çevresel tutumlarının yeni Çevresel Paradigm ve Benlik Saygısı Ölçeği ile incelenmesi, Akademik Bakış. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 21.
  • Sever, R. & Samancı, O. (2002). İlköğretimde çevre eğitimi, Doğu Coğrafya Dergisi, 7, 153-165.
  • Şama, E. (2003) Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 99-110.
  • Şimşekli, Y. (2004). Çevre bilincinin geliştirilmesine yönelik çevre eğitimi etkinliklerine ilköğretim okullarının duyarlılığı. Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 83-92.
  • Tuna, M. (2006). Türkiye’de Çevrecilik: Türkiye’de Çevreye İlişkin Toplumsal Eğilimler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uşak, M. (2006). Çevre Nedir? Çevre Bilimi. Aydoğdu, M., Gezer, K. (Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Sosyo ekonomik durumun çevre bilinci ve çevrenin akademik başarı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 194-200.
  • Yencken, D., Fien, J. & Sykes, H. (Ed.) (2005). Environmet, Education and Society in the Asia-Pacific. USA: Taylor & Francis.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Emine Aydos This is me

Esed Yağcı This is me

Publication Date January 21, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Aydos, E., & Yağcı, E. (2015). Examination of the Teacher Candidates’ Environmental Attitudes via NEP Scale in terms of Different Variables. Journal of Education in Science Environment and Health, 1(1), 20-27. https://doi.org/10.21891/jeseh.77480