Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 7 Issue: 4, 354 - 366, 01.10.2021
https://doi.org/10.21891/jeseh.991910

Abstract

References

  • Ada, S., & Tatlı, H. (2012). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. K. Maraş Sütçü İmam Üniversitesi, İİ BF, İşletme Bölümü, Kahramanmaraş.
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Free time management scale: Validity and reliability analysis Boş zaman yönetimi ölçeği: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 12(2), 1867-1880.
  • Akın, A., Altundağ, Y., Turan, M. E., & Akın, Ü. (2014). The validity and reliability of the Turkish version of the smart phone addiction scale-short form for adolescent. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 74-77
  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421.
  • Aksoy, Z. (2018). Aadölesanlarda oyun bağımlılığı, yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. (Master thesis, Marmara University, Istanbul).
  • Akyürek, M. İ. (2020). Lise Öğrencilerinde Akıllı Telefon Kullanımı ve Bağımlılığı. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 42-63.
  • Alay, S. & Koçak, S. (2002). Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Arı, Ç. (2017). Pedagojik formasyonda kayıtlı öğretmen adaylarının boş zaman yönetimleri ve yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Bal. E., & Balcı, Ş. (2020). Akıllı Cep Telefonu Bağımlılığı: Kişilik Özellikleri ve Kullanım Örüntülerinin Etkinliği Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 369-394.
  • Bianchi A, & Phillips J. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. CyberPsychology and Behavior, 8(1), 39-51.
  • Brooks, F. M., Chester, K. L., Smeeton, N. C., & Spencer, N. H. (2016). Video gaming in adolescence: factors associated with leisure time use. Journal of Youth Studies, 19(1), 36-54.
  • Bulduklu, Y., & Özer, N. P. (2016). Gençlerin Akıllı Telefon Kullanım Motivasyonları. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(8).
  • Caldwell, L. L., Baldwin, C. K., Walls, T., Smith, E. (2004) Preliminary effects of a leisure education program to promote healthy use of free time among middle school adolescents. Journal of Leisure Research, 36, 310–335.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpinar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226-234.
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 31-65.
  • Eroğlu, Ç., & Kutlu, A. (2020). Hemşirelerde İnternet Bağımlılığı ve Zaman Yönetimi İlişkisinin Belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 110-116.
  • Fazla, S., Akcan, M., Sümer, O. N., & Gezgin, D. M. (2019). Lise Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları İle Akıllı Telefon Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Griffiths, M. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance use, 10(4), 191-197.
  • Hawi, N. S., & Samaha, M. (2016). To excel or not to excel: Strong evidence on the adverse effect of smartphone addiction on academic performance. Computers & Education, 98, 81-89.
  • Haug, S., P. Castro, R., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & P. Schaub, M. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Kaya, S. (2015). An Examination of university students’ attitudes towards leisure activities. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 46-60.
  • Kır, İ., (2007). Yüksek Öğretim Gençliğinin Boş Zaman Etkinlikleri: KSÜ Örneği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(2): 307-328
  • Kibona, L., & Mgaya, G. (2015). Smartphones’ effects on academic performance of higher learning students. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology, 2(4), 777-784.
  • Kim, S. E., Kim, J. W., & Jee, Y. S. (2015). Relationship between smartphone addiction and physical activity in Chinese international students in Korea. Journal of behavioral addictions, 4(3), 200-205.
  • Köse, D., Çınar, N. & Akduran, F. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. Sakarya University Journal of Science, 16(3), 227-233.
  • Kuş Şahin, C , Akten, S , Erol, U . (2011). A Study to Determine Recreational Participation Tendency of the Eğirdir Vocational School Students. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10 (1), 62-71.
  • Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., ... & Kim, D. J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2), e56936.
  • Lepp, A., Barkley, J. E., Sanders, G. J., Rebold, M., & Gates, P. (2013). The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiorespiratory fitness in a sample of US college students. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 79.
  • Macan, T.H. (1990). College Students’ Time Management: Correlations with Academic Performance and Stress. Journal of Educational Psychology, 82(4), 760-768.
  • Minaz, A., & Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Investigation Of University Students Smartphone Addiction Levels And Usage Purposes In Terms Of Different Variables. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 268-286.
  • Park, N., & Lee, H. (2011). Social implications of smartphone use: Korean college students’ smartphone use and psychological well-being. Cyberpsychology, 15, (9), 491–497.
  • Sahin, S., Ozdemir, K., Unsal, A., & Temiz, N. (2013). Evaluation of mobile phone addiction level and sleep quality in university students. Pakistan journal of medical sciences, 29(4), 913.
  • Sağıroğlu, K. E., & Akkanat, Ç. (2019). Lise Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılıklarının İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 1-16.
  • Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.
  • Selçuk, O. C. (2019). İnternet Bağımlılığı İçin Risk Faktörleri: Öz Düzenleme Yetersizliği Ve Boş Zaman Can Sıkıntısı (Master's thesis, Adnan Menderes University, Aydın).
  • Sun, M. C., & Kawthur, B. A. (2013). Leisure-time physical activity among university students in Mauritius. Am J Health Res, 1(1), 1-8.
  • Tektaş, M., & Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Thomée, S., Härenstam, A., & Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults-a prospective cohort study. BMC public health, 11(1), 66.
  • Wang, W. C. (2019). Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and internet addiction in undergraduates in Taiwan. Psychological reports, 122(5), 1651-1665.
  • Wang, W. C., Wu, C. Y., Wu, C. C., & Huan, T. C. (2012). Exploring the relationships between free-time management and boredom in leisure. Psychological Reports, 110(2), 416-426.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H., & Karataş, İ. (2018). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin boş zaman yönetimi ile akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 233-243.
  • Yeniçeri, M., Coşkun, B., & Özkan, H. (2002). Muğla il merkezindeki memurların boş zaman değerlendirme eğilimlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (7).
  • Yeşildal, M., & Üstünbaş, B. N. (2019). Etkisiz bir boş zaman yönetimi sonucu: sosyal medya bağımlılığı. 4. International Health Sciences and Management Conference-İstanbul. e-Proceeding.
  • Young KS (1998). Internet Addiction: The Emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology Behaviours, (1):237-44.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(5).
  • Van Rooij, A., Zinn, M., Schoenmakers, T., Mheen, D. (2012) Treating internet addiction with cognitive-behavioral therapy: A thematic analysis of the experiences of therapists. International Journal of Mental Health & Addiction, 10(1), 69–82.

The Effect of Free Time Management Skills upon Smartphone Addiction Risk in University Students

Year 2021, Volume: 7 Issue: 4, 354 - 366, 01.10.2021
https://doi.org/10.21891/jeseh.991910

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of free time management skills upon smartphone addiction risk in university students. The study follows a relational screening model of research and makes use of descriptive analyses alongside correlation and stepwise regression statistical methods. The study group consists of 591 university students. A glance at the findings indicate that the overall smartphone addiction risk in the study group is relatively low and that a statistically significant yet weak and negative relationship exists between smartphone addiction risk and free time management skills. Three out of the four sub-dimensions of free time management scale; namely "scheduling", "leisure attitude" and "goal setting" were found to be have statistically significant correlations with smartphone addiction risk at moderate, weak and weak levels respectively. Lastly, a stepwise regression test has shown that the "scheduling" sub-dimension alone is a significant predictor of smartphone addiction risk, explaining 15.2% of variance in scores. In conclusion, these findings may be interpreted as the possession of higher free time management skill in university students is associated with lower risk of smartphone addiction. The basis of this phenomenon may be inclination of some students to prefer spending all their free time using their smartphones, due to lack of management skills. The results have been further discussed further under the light of associated findings in the academic literature and implications for future research have been made.

Supporting Institution

Turkish Green Crescent Society

References

  • Ada, S., & Tatlı, H. (2012). Akıllı telefon kullanımını etkileyen faktörler üzerine bir araştırma. K. Maraş Sütçü İmam Üniversitesi, İİ BF, İşletme Bölümü, Kahramanmaraş.
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Free time management scale: Validity and reliability analysis Boş zaman yönetimi ölçeği: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 12(2), 1867-1880.
  • Akın, A., Altundağ, Y., Turan, M. E., & Akın, Ü. (2014). The validity and reliability of the Turkish version of the smart phone addiction scale-short form for adolescent. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 74-77
  • Aktan, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421.
  • Aksoy, Z. (2018). Aadölesanlarda oyun bağımlılığı, yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. (Master thesis, Marmara University, Istanbul).
  • Akyürek, M. İ. (2020). Lise Öğrencilerinde Akıllı Telefon Kullanımı ve Bağımlılığı. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 42-63.
  • Alay, S. & Koçak, S. (2002). Validity and Reliability of Time Management Questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Arı, Ç. (2017). Pedagojik formasyonda kayıtlı öğretmen adaylarının boş zaman yönetimleri ve yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Bal. E., & Balcı, Ş. (2020). Akıllı Cep Telefonu Bağımlılığı: Kişilik Özellikleri ve Kullanım Örüntülerinin Etkinliği Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 369-394.
  • Bianchi A, & Phillips J. (2005). Psychological predictors of problem mobile phone use. CyberPsychology and Behavior, 8(1), 39-51.
  • Brooks, F. M., Chester, K. L., Smeeton, N. C., & Spencer, N. H. (2016). Video gaming in adolescence: factors associated with leisure time use. Journal of Youth Studies, 19(1), 36-54.
  • Bulduklu, Y., & Özer, N. P. (2016). Gençlerin Akıllı Telefon Kullanım Motivasyonları. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(8).
  • Caldwell, L. L., Baldwin, C. K., Walls, T., Smith, E. (2004) Preliminary effects of a leisure education program to promote healthy use of free time among middle school adolescents. Journal of Leisure Research, 36, 310–335.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpinar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Klinik Psikofarmakoloji Bülteni-Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226-234.
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 31-65.
  • Eroğlu, Ç., & Kutlu, A. (2020). Hemşirelerde İnternet Bağımlılığı ve Zaman Yönetimi İlişkisinin Belirlenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 110-116.
  • Fazla, S., Akcan, M., Sümer, O. N., & Gezgin, D. M. (2019). Lise Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları İle Akıllı Telefon Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Griffiths, M. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance use, 10(4), 191-197.
  • Hawi, N. S., & Samaha, M. (2016). To excel or not to excel: Strong evidence on the adverse effect of smartphone addiction on academic performance. Computers & Education, 98, 81-89.
  • Haug, S., P. Castro, R., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & P. Schaub, M. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel yayın dağıtım.
  • Kaya, S. (2015). An Examination of university students’ attitudes towards leisure activities. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 46-60.
  • Kır, İ., (2007). Yüksek Öğretim Gençliğinin Boş Zaman Etkinlikleri: KSÜ Örneği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 17(2): 307-328
  • Kibona, L., & Mgaya, G. (2015). Smartphones’ effects on academic performance of higher learning students. Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology, 2(4), 777-784.
  • Kim, S. E., Kim, J. W., & Jee, Y. S. (2015). Relationship between smartphone addiction and physical activity in Chinese international students in Korea. Journal of behavioral addictions, 4(3), 200-205.
  • Köse, D., Çınar, N. & Akduran, F. (2012). Hemşirelik Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığının Kişilik Özellikleri Ve Zaman Yönetimi İle İlişkisi. Sakarya University Journal of Science, 16(3), 227-233.
  • Kuş Şahin, C , Akten, S , Erol, U . (2011). A Study to Determine Recreational Participation Tendency of the Eğirdir Vocational School Students. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10 (1), 62-71.
  • Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., ... & Kim, D. J. (2013). Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2), e56936.
  • Lepp, A., Barkley, J. E., Sanders, G. J., Rebold, M., & Gates, P. (2013). The relationship between cell phone use, physical and sedentary activity, and cardiorespiratory fitness in a sample of US college students. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 79.
  • Macan, T.H. (1990). College Students’ Time Management: Correlations with Academic Performance and Stress. Journal of Educational Psychology, 82(4), 760-768.
  • Minaz, A., & Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Investigation Of University Students Smartphone Addiction Levels And Usage Purposes In Terms Of Different Variables. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 268-286.
  • Park, N., & Lee, H. (2011). Social implications of smartphone use: Korean college students’ smartphone use and psychological well-being. Cyberpsychology, 15, (9), 491–497.
  • Sahin, S., Ozdemir, K., Unsal, A., & Temiz, N. (2013). Evaluation of mobile phone addiction level and sleep quality in university students. Pakistan journal of medical sciences, 29(4), 913.
  • Sağıroğlu, K. E., & Akkanat, Ç. (2019). Lise Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılıklarının İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 1-16.
  • Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.
  • Selçuk, O. C. (2019). İnternet Bağımlılığı İçin Risk Faktörleri: Öz Düzenleme Yetersizliği Ve Boş Zaman Can Sıkıntısı (Master's thesis, Adnan Menderes University, Aydın).
  • Sun, M. C., & Kawthur, B. A. (2013). Leisure-time physical activity among university students in Mauritius. Am J Health Res, 1(1), 1-8.
  • Tektaş, M., & Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 221-229.
  • Thomée, S., Härenstam, A., & Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults-a prospective cohort study. BMC public health, 11(1), 66.
  • Wang, W. C. (2019). Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and internet addiction in undergraduates in Taiwan. Psychological reports, 122(5), 1651-1665.
  • Wang, W. C., Wu, C. Y., Wu, C. C., & Huan, T. C. (2012). Exploring the relationships between free-time management and boredom in leisure. Psychological Reports, 110(2), 416-426.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H., & Karataş, İ. (2018). Rekreasyon bölümü öğrencilerinin boş zaman yönetimi ile akademik başarılarını etkileyen örgütsel faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 233-243.
  • Yeniçeri, M., Coşkun, B., & Özkan, H. (2002). Muğla il merkezindeki memurların boş zaman değerlendirme eğilimlerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (7).
  • Yeşildal, M., & Üstünbaş, B. N. (2019). Etkisiz bir boş zaman yönetimi sonucu: sosyal medya bağımlılığı. 4. International Health Sciences and Management Conference-İstanbul. e-Proceeding.
  • Young KS (1998). Internet Addiction: The Emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology Behaviours, (1):237-44.
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(5).
  • Van Rooij, A., Zinn, M., Schoenmakers, T., Mheen, D. (2012) Treating internet addiction with cognitive-behavioral therapy: A thematic analysis of the experiences of therapists. International Journal of Mental Health & Addiction, 10(1), 69–82.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Special Education and Disabled Education
Journal Section Articles
Authors

Deniz Mertkan Gezgin 0000-0003-4688-043X

Can Mıhcı 0000-0001-9393-4619

Sinem Gedik 0000-0002-1898-3629

Publication Date October 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Gezgin, D. M., Mıhcı, C., & Gedik, S. (2021). The Effect of Free Time Management Skills upon Smartphone Addiction Risk in University Students. Journal of Education in Science Environment and Health, 7(4), 354-366. https://doi.org/10.21891/jeseh.991910