Purpose: The purpose of this study was to investigate the effects of different sitting positions on upper limb functions of children with bilateral spastic cerebral palsy (CP). Methods: Twenty-one children with bilateral CP who were between 18 and 60 months (mean age 42±11 months), in level IV according to Gross Motor Function Classification System (GMFCS) were included in the study. Motor function was evaluated using “Gross Motor Function Measurement (GMFM)”, postural stability was assessed using “Early Clinical Assessment of Balance (ECAB)”. Quality of Upper Extremity Skills Test (QUEST) was used to assess upper extremity function in child-adapted chair-sitting position and unsupported floor sitting position. Results: The mean percentage GMFMtotal score was 29.69±3.87 (23.19-38.99) and ECABtotal sore was 21.15±4.0 . QUEST “disassociated movement” (32.44±18.86) and “grasp” (8.07±27.0) subdivision scores and total (26.72±26.08) scores with adapted-chair sitting were significantly higher than those of floor sitting (p<0.05). Conclusion: Child-adapted chair-sitting position is the most functional position for upper limb activities of bilateral spastic CP with GMFCS level IV. Family should be informed that different types of floor sitting positions were not functional, and child should not be placed on the floor sitting positions while eating or playing
Amaç: Bu çalışmanın amacı; farklı oturma pozisyonlarının bilateral spastik serebral palsili (SP) çocukların üst ekstremite fonksiyonları üzerine olan etkilerini araştırmaktı. Yöntem: Çalışmaya 18-60 ay (yaş ortalaması 42±11 ay) arası, Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemine (KMFSS) göre seviye IV olan 21 bilateral spastik serebral palsili çocuk dahil edildi. Kaba motor fonksiyon “Kaba Motor Fonksiyon Ölçütü (KMFÖ)” ile postüral stabilite “Erken Dönem Kliniksel Denge Değerlendirmesi (EDKDD)” ile değerlendirildi. Çocuğa göre uyarlanmış sandalyede oturma pozisyonu ile desteksiz yerde oturma pozisyonunda üst ekstremite fonksiyonlarını değerlendirmek için “Üst Ekstremite Becerilerinin Kalitesi Testi (ÜEBKT)” kullanıldı. Bulgular: Ortalama yüzde KMFÖtoplam puanı 29.69±3.87 (23.19-38.99), EDKDDtoplam puanı 21.15±4.0 olarak hesaplandı. Uyarlanmış sandalyede oturma pozisyonunda ÜEBKT “ayrışık hareket” (32.44±18.86) “kavrama” (8.07±27.0) alt bölümleri ve ÜEBKT toplam (26.72±26.08) puanları, yerde oturma pozisyonunda elde edilen ÜEBKT puanlarından anlamlı oranda daha yüksekti (p
Other ID | JA64DU26MD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Submission Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1 |