Amaç: Bu çalışmanın amacı az gören öğrencilerde el-göz koordinasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri eğitiminin yaşam kalitesi ve fonksiyonel görmeye etkisini araştırmaktı. Yöntem: Bu çalışma Ankara’da bulunan görme engelliler okulunda okuyan, yaş ortalaması 10.88±2.17 yıl olan 40 çocuğu içermektedir. Öğrencilere Az görenler Yaşam Kalite Anketi ve LV-Prasad Fonksiyonel Görme Anketi uygulanmıştır. Öğrenciler eğitim öncesi görme keskinlik seviyelerine göre uygulanan anketlerde belirttikleri problemlere göre el-göz koordinasyonu ve günlük yaşam aktivitelerine yönelik okul ortamlarında bireysel olarak eğitim aldılar. Anketler eğitim sonrasında tekrarlandı. Bulgular: Eğitim öncesi ve sonrası anket puanları karşılaştırıldığında yaşam kalitesine ait alt testlerden sadece okuma ve ince becerilerin bulunduğu alt testte fark bulundu (p0.05). Tartışma: Yaşam kalitesi ve fonksiyonel görme el-göz koordinasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri dışında farklı parametrelere bağlıdır. Bu nedenle eğitim programında kullanılan parametrelere ek olarak duyu fonksiyonlarından kinestezi, fiziksel fonksiyonlardan mobilite, kognitif fonksiyonlardan olan oryantasyon ve iletişim ve akademik becerileri içeren programın yaşam kalitesine ve fonksiyonel görmeye pozitif etkisi olacağı düşünülmektedir
Purpose: The study aimed to evaluate the effect of hand-eye coordination and daily living activities’ training on quality of life and functional vision for students with low vision. Methods: The study included 40 students with low vision studying in visual impairment schools in Ankara, and their mean age was 10.88±2.17 years. The Low Vision Quality of Life Questionnaire and LV Prasad- Functional Vision Questionnaire were applied to the students. Students were trained individually according to their visual acuity levels for hand-eye coordination and daily living activities in their schools according to the problems that they mentioned on questionnaires applied before intervention. All questionnaires were repeated after the intervention. Results: When compared with the questionnaire results before and after intervention, only reading and fine work sections of the subtitles of the quality of life questionnaire were found to be statistically significant (p<0.05). Functional vision was not differed significantly after the intervention (p>0.05). Conclusion: Quality of life and functional vision depend on different parameters besides the hand-eye coordination and daily living activities. Therefore, we believed that in addition to the program used in the training parameters; the intervention include the kinesthesia as sensory function, mobility as a physical function, orientation and communication as a cognitive function and academic skills training can have a positive effect on the quality of life and functional vision
Other ID | JA64EN64CY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2016 |
Submission Date | July 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 2 - Volume: 1 Issue: 2 |