Amaç: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümünde öğretim gören tüm üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerini ve akademik başarı düzeylerini değerlendirmek ve birbirleriyle olan ilişkilerini araştırmaktı.
Yöntem: Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) ile değerlendirilirken, başarı düzeyleri genel akademik ortalamalarından (GAO) elde edildi.
Bulgular: Çalışmaya 436 öğrenci dahil edildi. İkinci, üçüncü ve dördüncü sınıfların GAO’ları karşılaştırıldığında sınıflar arasında fark bulundu (p<0,05). UFAA sonuçlarına göre fiziksel olarak aktif olmayan öğrenciler birinci sınıfların %24,4’ünü, ikinci sınıfların % 17,3’ünü, üçüncü sınıfların % 20,6’sını ve dördüncü sınıfların % 21,9’unu oluşturdu. Analizin sonuçlarına göre fiziksel aktivite seviyeleri ile başarı seviyelerinde anlamlı bir ilişki bulunmadı (p>0,05).
Tartışma: Önceki eğitim hayatına göre daha zor olan üniversite derslerinin öğrencilerin fiziksel aktivite seviyelerinin değişmesine yol açabileceği düşünülmektedir. Elde edilen sonuçlar fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümündeki eğitimcilere ve bu alanda yapılan çalışmalara yol gösterici olacaktır.
Purpose: To evaluate the level of physical activity and academic success of all students who continued to Physiotherapy and Rehabilitation department and investigate the relationships between them.
Methods: While the level of physical activity of the students was evaluated with the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), the level of their academic success was obtained by their grade point average (GPA).
Results: Four hundred and thirty-five students were included in the study. Significant difference was found when the GPAs of the second, third and forth classes were compared (p<0.05). Physically inactive students formed 24.4% of the first class students, 17.3% of second year students, 20.6% of third year students, and 21.9% of fourth year students. No significant relationship was found between level of physical activity and success level as the results of analysis (p>0.05).
Conclusion: It is considered that university lectures, which are more difficult than the previous education life, could lead to change in the physical activity level of the students. The results will guide the educators of physiotherapy and rehabilitation department and future studies conducted in this area.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2018 |
Submission Date | September 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |