Purpose: This study was planned to investigate handwriting speed, legibility and which visual parameters and which hand function test
and grip strength test are the best measures for testing adult handwriting speed and legibility
Methods: Seventy-six volunteers aged between 20 and 29 participated in the study. Jebsen-Taylor Hand Function Test’s writing
subtest, Motor Free Visual Perception Test (MVPT-3), JAMAR was used to grip strength, and Jebsen-Taylor Hand Function, Minnesota,
and Purdue Pegboard tests were used. Legibility was calculated by the number of readable written letters.
Results: The handwriting speed and legibility were related to visual perception (p<0.05). Also, handwriting speed was found
correlation with placing, subtest of Minnesota and Purdue Pegboard Hand Function tests, and all parameters, except page turning
subtest, in Jebsen-Taylor Hand Function test (p<0.05). However, there was no relationship between handwriting, grip and pinch
strengths (p>0.05).
Conclusion: Physical therapists working with young and older people with neurological and orthopedic conditions need to have an
understanding of the range of ‘normal’ handwriting practices and behaviors of healthy adults when retraining handwriting as part of a
comprehensive rehabilitation program.
Amaç: Bu çalışma, hangi görsel parametrelerin ve hangi el fonksiyon testlerinin, kavrama ve pinç kuvvetlerinin sağlıklı yetişkinlerde
yazı yazma hızı ve okunabilirliği ile daha fazla ilişkili olduğunu araştırmak amacıyla planlandı.
Yöntem: Çalışmaya 20-29 yaşları arasında 76 gönüllü yetişkin katıldı. Jebsen-Taylor El Fonksiyon Testi’nin yazı yazma alt testi, Motor
Yetenek Olmaksızın Görsel Algılama Testi’nin 3. Versiyonu (MVPT-3), JAMAR kavrama kuvveti ve Jebsen-Taylor El Fonksiyon Testi,
Minnesota, ve Purdue Pegboard testleri kullanıldı. Yazının okunabilirliği, okunabilir yazılmış kelime sayısı ile hesaplandı.
Bulgular: Yazı yazma hızı ve okunabilirliği ile bazı görsel algılama alt testleri ilişkili bulundu (p<0,05). Aynı zamanda yazı yazma hızı ile
Minnesota ve Purdue Pegboard El Fonksiyon testlerinin alt testi olan yerleştirme ile Jebsen El Fonksiyon testinin ise sayfa çevirme hariç
tüm alt testleri arasında anlamlı korelasyon bulundu (p<0,05). Bununla beraber, yazı yazma, kavrama ve pinç kuvvetleri arasında
herhangi bir ilişki bulunamadı (p>0,05).
Sonuç: Ortopedik ve nörolojik problemleri olan genç ve yaşlı bireylerle çalışan fizyoterapistler kapsamlı bir rehabilitasyon programının
parçası olarak yazı yazmanın yeniden öğretilmesinde sağlıklı yetişkinlerin yazı yazma uygulamaları ve davranışlarının normal
sınırlarının anlaşılmasına ihtiyaç duyarlar.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | November 9, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 3 |