School Psychological Counselors' Opinions about Colleague Solidarity Group Process: A Qualitative
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 1, 61 - 77, 25.07.2024
Nuray Aşantuğrul
,
Süleyman Hilmi Alkan
Abstract
This study aimed to examine the opinions of school psychological counselors regarding the colleague solidarity group process carried out by Amasya Guidance and Research Center. The study group of this qualitative research study consists of 19 school psychological counselors working at various educational levels in Amasya province. The study group was selected by purposeful sampling method. A personal information form prepared for school psychological counselors and a semi-structured interview form consisting of 5 open-ended questions were used to collect data. Content analysis method was used to analyze the data. As a result, 4 themes and 10 sub-themes were obtained. Research results showed that the collegiate group process had positive personal and professional effects on school counselors. At the end of this process, it was observed that the participants developed different ways of coping with the challenging cases they encountered or may encounter in their professional lives. In addition, it was observed that they frequently shared their feelings and experiences while working with these challenging cases with their colleagues. In this context, peer solidarity groups are thought to be an effective and functional method that can be used to cope with the problems in the professional lives of school psychological counselors.
References
- Akten, S. (2007). Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Yayın no. 240932) [Yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
- Aladağ, M., Kağnıcı, D. Y., Çankaya, Z. C., Kocabaş, E. Ö., & Yaka, B. (2011). Psikolojik danışman eğitiminde grupla çalışma yeterliğinin kazandırılması: Ege Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 21-43. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4905/67217
- Amanvermez, Y., Zeren, S. G., Erus, S. M., & Buyruk Genc, A. (2020). Supervision and peer supervision in online setting: Experiences of psychological counselors. Eurasian Journal of Educational Research, 86, 249-268. https://doi.org/10.14689/ejer.2020.86.12
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
- Buunk, B. (2020). Coworker support and employee well-being: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 117. DOI:10.3389/fpsyg.2022.1014195
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Camadan, F., & Sarı, S. V. (2021). Psikolojik danışmanların mesleki gelişimlerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1274-1293. https://doi.org/10.24315/tred.804137
- Chae, N. (2022). Collegial, competent, and consultative supervision: A peer supervision approach for school counselors. Professional School Counseling, 26(1), 2156759X221138233. https://doi.org/10.1177/2156759X221138233
- Chui, H., Li, X., & Luk, S. (2021). Does peer relationship matter? A multilevel investigation of the effects of peer and supervisory relationships on group supervision outcomes. Journal of Counseling Psychology, 68(4), 457–466. https://doi.org/10.1037/cou0000553
- Çoban, E. A. (2004). The effect of structured peer consultation program on different dimensions of school counselor burnout [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 167-174. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17392/181780
- Güldal, Ş. T., Püsür, R., & Şayan, D. (2021). Online grupla akran süpervizyonu çalışmasının okul psikolojik danışmanlarının tükenmişlik düzeyine etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 175-197. https://doi.org/10.15285/maruaebd.956040
- Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press.
- Howitt, D., & Cramer, D. (2020). Research methods in psychology (6th ed.). Pearson.
- Karasu, F., Aylaz, R. & Dadük, S. (2017). X ve Y kuşağı: hemşirelerde meslek dayanışması ile iş doyumu arasındaki ilişki. HSP, 4(3):180-189. DOI: 10.17681/hsp.296974
- Kınal, A. (2022). İlkokul öğretmenlerinin okul iklimi algısının meslektaş dayanışması ve öğretmenlikten haz alma açısından incelenmesi: Şahinbey örneği. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 60-75. Available from: https://dergipark.org.tr/en/pub/yasader/issue/74254/1195755
- Kim, M. H., Song, H. S, & Ha, J. H. (2022). A consensual qualitative study on school counselors’ peer supervision experience. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(12), 601-627. DOI:10.22251/jlcci.2022.22.12.589
- Lohani, G., & Sharma, P. (2023). Effect of clinical supervision on self-awareness and self-efficacy of psychotherapists and counselors: A systematic review. Psychological Services, 20(2), 291–299. https://doi.org/10.1037/ser0000693
- Mcleod, J. (2003). An introduction to counselling (3. Ed.) Mcgraw-Hill House.
- Meyer, D., & Ponton, R. (2006). The healthy tree: A metaphorical perspective of counselor well-being. Journal of Mental Health Counseling, 28(3), 189-201. DOI:10.17744/mehc.28.3.0341ly2tyq9mwk7b
- Pişkin, M. (2006). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin dünü, bugünü ve yarını. M.
Hesapçıoğlu ve A. Durmuş (Ed.), Türkiye’de eğitim bilimleri: Bir bilanço denemesi içinde (ss. 457-501). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Sağlam, A. G. (2024). Öğretmenlerin meslektaş dayanışması ile iş doyum arasındaki ilişki (Tezsiz yüksek lisans projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
- Uçar, S., Yıldız, Y., Dursun Bilgin, M., & Baştemur, Ş. (2020). Okul psikolojik danışmanlarının çocuk istismarıyla çalışma yeterliliklerine ilişkin nitel bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 404-414. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018044070
- Uslu, E., & Buldukoğlu, K. (2017). Psikiyatri hemşirelerinde şefkat yorgunluğu: sistematik derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 421-430. https://doi.org/10.18863/pgy.310831
- Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P., & Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sdusbed/issue/20926/224935
- Üstün, G., Alkan, S. H., & Erçevik, M. (2018). Okul psikolojik danışmanlarında meslektaş dayanışma gruplarının mesleki yaşam kalitesi ve psikolojik güçlendirme algısı üzerine etkisi. 20. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi.
- Yeşilyaprak, B. (2009). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanının geleceği: yeni açılımlar ve öngörüler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 193-213. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001144
- Yıldırım Kurtuluş, H., Kalay Usta, T., & Uzun, G. (2022). Supervision of group counseling practicum with multiple supervision models: Opinions of master students. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 560-585. https://doi.org/10.21733/ibad.1031369
- Zins, J. E., & Murphy, J. J. (2007). Consultation with professional peers: A national survey of the practices of school psychologists. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2-3), 175-184. https://doi.org/10.1080/10474410701413103
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 1, 61 - 77, 25.07.2024
Nuray Aşantuğrul
,
Süleyman Hilmi Alkan
References
- Akten, S. (2007). Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Yayın no. 240932) [Yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
- Aladağ, M., Kağnıcı, D. Y., Çankaya, Z. C., Kocabaş, E. Ö., & Yaka, B. (2011). Psikolojik danışman eğitiminde grupla çalışma yeterliğinin kazandırılması: Ege Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 21-43. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/egeefd/issue/4905/67217
- Amanvermez, Y., Zeren, S. G., Erus, S. M., & Buyruk Genc, A. (2020). Supervision and peer supervision in online setting: Experiences of psychological counselors. Eurasian Journal of Educational Research, 86, 249-268. https://doi.org/10.14689/ejer.2020.86.12
- Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
- Buunk, B. (2020). Coworker support and employee well-being: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 117. DOI:10.3389/fpsyg.2022.1014195
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Camadan, F., & Sarı, S. V. (2021). Psikolojik danışmanların mesleki gelişimlerinin incelenmesi üzerine nitel bir araştırma. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1274-1293. https://doi.org/10.24315/tred.804137
- Chae, N. (2022). Collegial, competent, and consultative supervision: A peer supervision approach for school counselors. Professional School Counseling, 26(1), 2156759X221138233. https://doi.org/10.1177/2156759X221138233
- Chui, H., Li, X., & Luk, S. (2021). Does peer relationship matter? A multilevel investigation of the effects of peer and supervisory relationships on group supervision outcomes. Journal of Counseling Psychology, 68(4), 457–466. https://doi.org/10.1037/cou0000553
- Çoban, E. A. (2004). The effect of structured peer consultation program on different dimensions of school counselor burnout [Yayınlanmamış doktora tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Çoban, A. E. (2005). Psikolojik danışmanlar için meslektaş dayanışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 167-174. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinefd/issue/17392/181780
- Güldal, Ş. T., Püsür, R., & Şayan, D. (2021). Online grupla akran süpervizyonu çalışmasının okul psikolojik danışmanlarının tükenmişlik düzeyine etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 175-197. https://doi.org/10.15285/maruaebd.956040
- Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Suny Press.
- Howitt, D., & Cramer, D. (2020). Research methods in psychology (6th ed.). Pearson.
- Karasu, F., Aylaz, R. & Dadük, S. (2017). X ve Y kuşağı: hemşirelerde meslek dayanışması ile iş doyumu arasındaki ilişki. HSP, 4(3):180-189. DOI: 10.17681/hsp.296974
- Kınal, A. (2022). İlkokul öğretmenlerinin okul iklimi algısının meslektaş dayanışması ve öğretmenlikten haz alma açısından incelenmesi: Şahinbey örneği. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 60-75. Available from: https://dergipark.org.tr/en/pub/yasader/issue/74254/1195755
- Kim, M. H., Song, H. S, & Ha, J. H. (2022). A consensual qualitative study on school counselors’ peer supervision experience. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(12), 601-627. DOI:10.22251/jlcci.2022.22.12.589
- Lohani, G., & Sharma, P. (2023). Effect of clinical supervision on self-awareness and self-efficacy of psychotherapists and counselors: A systematic review. Psychological Services, 20(2), 291–299. https://doi.org/10.1037/ser0000693
- Mcleod, J. (2003). An introduction to counselling (3. Ed.) Mcgraw-Hill House.
- Meyer, D., & Ponton, R. (2006). The healthy tree: A metaphorical perspective of counselor well-being. Journal of Mental Health Counseling, 28(3), 189-201. DOI:10.17744/mehc.28.3.0341ly2tyq9mwk7b
- Pişkin, M. (2006). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin dünü, bugünü ve yarını. M.
Hesapçıoğlu ve A. Durmuş (Ed.), Türkiye’de eğitim bilimleri: Bir bilanço denemesi içinde (ss. 457-501). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Sağlam, A. G. (2024). Öğretmenlerin meslektaş dayanışması ile iş doyum arasındaki ilişki (Tezsiz yüksek lisans projesi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
- Uçar, S., Yıldız, Y., Dursun Bilgin, M., & Baştemur, Ş. (2020). Okul psikolojik danışmanlarının çocuk istismarıyla çalışma yeterliliklerine ilişkin nitel bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 404-414. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018044070
- Uslu, E., & Buldukoğlu, K. (2017). Psikiyatri hemşirelerinde şefkat yorgunluğu: sistematik derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 421-430. https://doi.org/10.18863/pgy.310831
- Uslusoy, E. Ç., Gürdoğan, E. P., & Kurt, D. (2016). Hemşirelerde mesleki benlik saygısı ve meslektaş dayanışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 29-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sdusbed/issue/20926/224935
- Üstün, G., Alkan, S. H., & Erçevik, M. (2018). Okul psikolojik danışmanlarında meslektaş dayanışma gruplarının mesleki yaşam kalitesi ve psikolojik güçlendirme algısı üzerine etkisi. 20. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi.
- Yeşilyaprak, B. (2009). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanının geleceği: yeni açılımlar ve öngörüler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 193-213. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001144
- Yıldırım Kurtuluş, H., Kalay Usta, T., & Uzun, G. (2022). Supervision of group counseling practicum with multiple supervision models: Opinions of master students. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 560-585. https://doi.org/10.21733/ibad.1031369
- Zins, J. E., & Murphy, J. J. (2007). Consultation with professional peers: A national survey of the practices of school psychologists. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(2-3), 175-184. https://doi.org/10.1080/10474410701413103