Abstract
Amaç: Yüksek riskli ilaçlar (HAM), sağlık hizmeti sunulan ortamlarında yaygın olarak kullanılan ve yanlışlıkla kullanıldığında önemli zararlarla ilişkilendirilen ilaçlardır. Eczacıların bilgi ve uygulamalarındaki gelişme, HAM ile ilişkili ilaç hatalarını önlemek ve çözmek için çok önemlidir. Bu çalışma, eczacılık öğrencilerinin HAM hakkındaki bilgilerini değerlendirmeyi amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntem: Eczacılık öğrencileri (3., 4. ve 5. sınıf öğrencileri) arasında çevrimiçi anket yoluyla kesitsel bir çalışma Ankara, Türkiye’de yapılmıştır. Türkçe validasyonu yapılan Yüksek Riskli İlaçlar Hakkında Bilgi Anketi kullanılmıştır. Bilgi sorularından sadece doğru cevaba 1 puan verildi. Uygulamaları sırasında HAM kullanımı için kullandıkları yaygın kaynaklar değerlendirildi.
Sonuç ve Tartışma: Ankete katılan 124 öğrencinin %80.6’sı kızdır. Öğrencilerin yaş ortalaması [standart sapma (SSD)] 23.3 ± 1.37 olarak bulunumuştur. Eczacılık 3., 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin oranı sırasıyla %51.6, %16.1 ve %32.3’tür. Öğrencilerin ortalama ± SD puanı 20 üzerinden 6.8 ± 3.28’dir. 5. sınıf öğrencilerinin (8.00 ± 2.90) 3. sınıf öğrencilerine göre (5.89 ± 3.15) daha yüksek puan alma olasılığı daha fazla bulunumuştur (p = 0.003). RxMediaPharma® (yerel çevrimiçi ilaç bilgi veritabanı), eczacılık öğrencileri tarafından en çok (%75,0) kullanılan kaynaktı. Eczacılık öğrencilerinin HAM hakkındaki bilgileri yeterli bulunamamıştır. Eczacılık öğrencilerinin HAM’ı yönetme konusundaki bilgilerini ve hazırlıklarını geliştirmek için klinik eczacılık müfredatının başlarında eğitimsel müdahaleler gereklidir.