Research Article
BibTex RIS Cite

KONAKLAMA SEKTÖRÜNDE STRES KAYNAKLARI VE STRESE KARŞI MÜCADELE ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Volume: 2 Issue: 1, 11 - 25, 30.03.2021

Abstract

Turizm sektöründe çalışanlar, hizmet kalitesi ve ziyaretçi memnuniyeti konularında oldukça önemli bir rol üstlenmektedir. Sektördeki çalışma ortamı, personel için stres kaynağı olabilecek çeşitli talepler ve baskılar sunmaktadır. Stresin hem çalışan hem de örgüt üzerinde olumsuz etkileri olabilmektedir. Bu nedenle, uygun yönetim tekniklerini geliştirmek için çalışanların yaşadığı stres faktörlerini belirlemek ve anlamak önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı konaklama sektöründe çalışanların iş ortamında yaşadıkları stres faktörleri ile mücadele yöntemlerini tespit etmektir. Çalışmada, 389 çalışana anket uygulanarak stres faktörleriyle başa çıkmak için kullanılan yöntemlerin demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmaktadır. Elde edilen bulgulara göre, stresi olumlu yorumlama, stresi başkalarıyla paylaşma, eğlenceli ortamlarda bulunma gibi faaliyetler çalışanlar tarafından en sık tercih edilen stresle başa çıkma yöntemleri arasında yer almaktadır. Çalışanlar, stresle başa çıkmada alkol, sigara kullanımı ve başkalarını suçlama gibi davranışlara olumsuz olarak bakmaktadır. Bununla birlikte, yapılan t-test ve Anova testleri, çalışanlar tarafından uygulanan stres faktörleriyle başa çıkmak için kullanılan yöntemlerin demografik değişkenlere göre farklılık göstermediğini ortaya koymaktadır.

References

  • Ajgaonkar, S. (2006). Techniques used to manage stress and its impact on middle management’s performance in the hospitality industry in India (Doctoral dissertation, Auckland University of Technology).
  • Akın, U., Baloğlu, M. ve M.D. Karslı. (2014). Türkiye’deki Kadın Üniversite Yöneticilerinin Stres ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. Cilt 39 Sayı 174 160-172, DOI: 10.15390/EB.2014.2136
  • Anbazhagan, A., Soundar Rajan, L.J. and Ravichandran, A. (2013). Work Stress Of Hotel Industry Employees In Puducherry. Asia Pacific Journal of Marketing & Management Review, Vol. 2, ISS. 5, pp. 85-101.
  • Antonova, E. (2016). Occupational Stress, Job Satisfaction, and Employee Loyalty in Hospitality Industry: A Comparative Case Study of Two Hotels in Russia: Master Thesis. Modul University.
  • Aydın, Ç.P. (2017). Kaygı ve Endişe. Türkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topics. 10(4):228-36. https://www.researchgate.net/publication/331302354
  • Aydıntan, B. (2012). Örgütsel Değişim ve Stres Yönetimi. İnci Erdem (Çeviri Editörü) Örgütsel Davranış- Organizational Behavior içinde (s. 588-628). Robbins, Stephen P., Judge, Timothy A.: Pearson.
  • Balcı, A. (2014). Çalışanlarda Stres Kaynakları, Stresle Başa Çıkma Yöntemleri Ve Sağlık Sektörü. T.C. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Hastane Ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı.
  • Barutçugil, İ (2000). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • Başkaya, Ş. N. (2009). Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbulda’ki Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Önbüro Bölümünde Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Bright, J. (2001). Individual Difference Factors and Stress: A Case Study Paper. University of New South Wales. NOHSC Symposium on the OHS Implications of Stress; p. 57-79. Campbell, J.M. (1983). Ambient Stressors. Environment and Behavior, Vol. 15, N. 3, pp. 355-380.
  • Cooper, C.L. and Marshall, J. (1976). Occupational sources of stress: a review of the literatüre relating to coronary heart disease and mental ill health. Journal of Occupational Psychology, Vol. 49, pp. 11-28.
  • Deveci, B. (2017). İş Stresi ve Turizm İşletmelerinde Yapılan Araştırmalara İlişkin Bir Değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 39-53.
  • Elmadağ, A. B. and Ellinger, A. E. (2018). Alleviating job stress to improve service employee work aff ect: the influence of rewarding. Service Business, 12(1), 121-141.
  • Eskrıdge, D. H. and Coker, D. R. (1999). The Causes And Signs Of Stress Experienced By Teachers. PAÜ. Eğitim Fak.Derg., 5, 67-70.
  • Evans, G. W. and Cohen, S. (1987). ‘Environmental Stress’. In Stockols, D., Altman, I. (Eds.), ‘Handbook od Environmental Psychology’. New York: John Wiley & Sons.
  • Grant, A. M. and Parker, S. K. (2009). 7 redesigning work design theories: The rise of relational and proactive perspectives. The Academy of Management Annals, 3(1), 317-375.
  • Greene, G. (2013). Internal and External Stress. https://www.aarpmedicareplans.com/aarpoptum/internal-and-external-stress- (Erişim tarihi: 16.08. 2020).
  • Gunya, A., Daxner, M., Koehler, J., Tenov, T., Chechenov, A. and Shogenov, M. (2013). Gunya, Alexey/Daxner, Michael/Koehler, Jan/Tenov, Timur/Chechenov, Aslan/Shogenov, Murat. Nalchik: KBGU.
  • Güney, S. (2001). “Stres ve Stresle Başa Çıkma”, Yönetim ve Organizasyon, Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd., Ankara.
  • Kalyar, N. M., Shafique, I. and Ahmad, B. (2019). Job stress and performance nexus in tourism industry: A moderation analysis. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 67(1), 6-21.
  • Karasek, R. A. and Theorell, T. (1990). Healthy Work: Stress, Productivity and the Reconstruction of Working Life. New York: Basic Books.
  • Karcıoğlu, F. ve Alioğulları, Z. D. (2012). Çatışmanın Nedenleri ve Çatışma Yönetim. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4), 215-237.
  • Korkmazyürek, H. ve Şeşen, H. (2008). İş Yaşamında Stres ve Stresle Baş Etme. M. Şerif Şimşek ve Adnan Çelik (Ed.), Çağdaş Yönetim ve Örgütsel Başarım içinde (s. 327-348). Eğitim Kitabevi, Konya.
  • Kothari, C. R. (1990). Research Methodology: Methods and Techniques Wishwa. Prakashan, New Delhi.
  • Labrague, L. J., McEnroe‐Petitte, D. M., Gloe, D., Tsaras, K., Arteche, D. L. and Maldia, F. (2017). Organizational politics, nurses' stress, burnout levels, turnover intention and job satisfaction. International nursing review, 64(1), 109-116.
  • LeFevre, M., Mathen, J. and Kolt, G. S. (2003). “Eustress, distress, and interpretation in occupational stress”, Journal of Managerial Psychology, Vol.18, No. 7, pp. 726-744.
  • Li, F., Chen, T. and Lai, X. (2017). How Does a Reward for Creativity Program Benefi t or Frustrate Employee Creative Performance? The Perspective of Transactional Model of Stress and Coping. Group & Organization Management,1059601116688612.
  • Mathews, S. and Knight, A. (1997). Managing Stress: Pitman Publishing, London.
  • Nelson, D. L., & Burke, R. J. (2002). A framework for examining gender, work stress, and health. In D. L. Nelson & R. J. Burke (Eds.), Gender, work stress, and health (p. 3–14). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10467-001
  • Sampson, W. G. and Akyeampong, O. (2014). Work-related Stress in Hotels: An Analysis of The Cause and Effects among Frontline Hotel Employees in The Kumasi Metropolis. Ghana. Journal of tourism and hospitality, 3(2).
  • Sorenson, R. D. (2007). “Stress management in education: warning signs and coping mechanisms”, Management in Education, Vol. 21, No. 3, pp. 10-3.
  • Storm-Pallesen, E. (2007). Work-related stress and health among hotel employees in Malmø. Dissertation, in partial fulfilment of the requirements for a Master’s degree in Public Health Science, Kristianstad University.
  • Sutherland, V. J. and Cooper, C. L. (1990). Understanding Stress: A Psychological perspective for Health Professionals: Chapman and Hall Inc, London.
  • Tutar, H. (2016). Örgütsel Davranış (Örgüt Teorileri ve Çağdaş Yaklaşımlar Açısından). ISBN: 978-605-9189-51-4. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Weber, J.G. (2011). Individual and Family Stress and Crises. California: SAGE Publications, Inc.
  • Woodham, A. (1995). Beating Stress at Work: Health Education Authority, Biddles Ltd, London.
  • Yüksel, H. (2014). Çalışma Yaşamı ve Stres Kavramı: Durumsal Bir Yaklaşım. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 109-131.
  • Yumuşak, S . (2007). İşgörende İş Stresini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi. 5 (1), 95-106. https://dergipark.org.tr/en/pub/comuybd/issue/4114/54146
  • https://www.apa.org/search?query=anxiety

STRESS SOURCES IN ACCOMMODATION SECTOR AND A RESEARCH TO FACE OFF STRESS

Year 2021, Volume: 2 Issue: 1, 11 - 25, 30.03.2021

Abstract

Employees in the tourism sector play an important role in service quality and visitor satisfaction. The working environment in the industry presents various demands and pressures that can be a source of stress for staff. Stress can have negative effects on both the employee and the organization. Therefore, it is important to identify and understand the stress factors experienced by employees in order to develop appropriate management techniques. The main purpose of this study is to determine the methods of dealing with the stress factors that employees in the accommodation sector experience in the work environment. In the study, 389 employees were administered a questionnaire to investigate whether the methods used to cope with stress factors differ according to demographic variables. According to the findings, activities such as interpreting stress positively, sharing stress with others, and staying in fun environments are among the most frequently preferred methods of coping with stress by employees. Employees view behaviors such as alcohol, smoking and blaming others negatively in coping with stress. However, t-test and Anova tests reveal that the methods used to cope with the stress factors applied by the employees do not differ according to demographic variables.

References

  • Ajgaonkar, S. (2006). Techniques used to manage stress and its impact on middle management’s performance in the hospitality industry in India (Doctoral dissertation, Auckland University of Technology).
  • Akın, U., Baloğlu, M. ve M.D. Karslı. (2014). Türkiye’deki Kadın Üniversite Yöneticilerinin Stres ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. Cilt 39 Sayı 174 160-172, DOI: 10.15390/EB.2014.2136
  • Anbazhagan, A., Soundar Rajan, L.J. and Ravichandran, A. (2013). Work Stress Of Hotel Industry Employees In Puducherry. Asia Pacific Journal of Marketing & Management Review, Vol. 2, ISS. 5, pp. 85-101.
  • Antonova, E. (2016). Occupational Stress, Job Satisfaction, and Employee Loyalty in Hospitality Industry: A Comparative Case Study of Two Hotels in Russia: Master Thesis. Modul University.
  • Aydın, Ç.P. (2017). Kaygı ve Endişe. Türkiye Klinikleri J Psychiatry-Special Topics. 10(4):228-36. https://www.researchgate.net/publication/331302354
  • Aydıntan, B. (2012). Örgütsel Değişim ve Stres Yönetimi. İnci Erdem (Çeviri Editörü) Örgütsel Davranış- Organizational Behavior içinde (s. 588-628). Robbins, Stephen P., Judge, Timothy A.: Pearson.
  • Balcı, A. (2014). Çalışanlarda Stres Kaynakları, Stresle Başa Çıkma Yöntemleri Ve Sağlık Sektörü. T.C. Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Hastane Ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı.
  • Barutçugil, İ (2000). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • Başkaya, Ş. N. (2009). Otel İşletmelerinde Stres Yönetimi: İstanbulda’ki Beş Yıldızlı Otel İşletmeleri Önbüro Bölümünde Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Bright, J. (2001). Individual Difference Factors and Stress: A Case Study Paper. University of New South Wales. NOHSC Symposium on the OHS Implications of Stress; p. 57-79. Campbell, J.M. (1983). Ambient Stressors. Environment and Behavior, Vol. 15, N. 3, pp. 355-380.
  • Cooper, C.L. and Marshall, J. (1976). Occupational sources of stress: a review of the literatüre relating to coronary heart disease and mental ill health. Journal of Occupational Psychology, Vol. 49, pp. 11-28.
  • Deveci, B. (2017). İş Stresi ve Turizm İşletmelerinde Yapılan Araştırmalara İlişkin Bir Değerlendirme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 39-53.
  • Elmadağ, A. B. and Ellinger, A. E. (2018). Alleviating job stress to improve service employee work aff ect: the influence of rewarding. Service Business, 12(1), 121-141.
  • Eskrıdge, D. H. and Coker, D. R. (1999). The Causes And Signs Of Stress Experienced By Teachers. PAÜ. Eğitim Fak.Derg., 5, 67-70.
  • Evans, G. W. and Cohen, S. (1987). ‘Environmental Stress’. In Stockols, D., Altman, I. (Eds.), ‘Handbook od Environmental Psychology’. New York: John Wiley & Sons.
  • Grant, A. M. and Parker, S. K. (2009). 7 redesigning work design theories: The rise of relational and proactive perspectives. The Academy of Management Annals, 3(1), 317-375.
  • Greene, G. (2013). Internal and External Stress. https://www.aarpmedicareplans.com/aarpoptum/internal-and-external-stress- (Erişim tarihi: 16.08. 2020).
  • Gunya, A., Daxner, M., Koehler, J., Tenov, T., Chechenov, A. and Shogenov, M. (2013). Gunya, Alexey/Daxner, Michael/Koehler, Jan/Tenov, Timur/Chechenov, Aslan/Shogenov, Murat. Nalchik: KBGU.
  • Güney, S. (2001). “Stres ve Stresle Başa Çıkma”, Yönetim ve Organizasyon, Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd., Ankara.
  • Kalyar, N. M., Shafique, I. and Ahmad, B. (2019). Job stress and performance nexus in tourism industry: A moderation analysis. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 67(1), 6-21.
  • Karasek, R. A. and Theorell, T. (1990). Healthy Work: Stress, Productivity and the Reconstruction of Working Life. New York: Basic Books.
  • Karcıoğlu, F. ve Alioğulları, Z. D. (2012). Çatışmanın Nedenleri ve Çatışma Yönetim. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4), 215-237.
  • Korkmazyürek, H. ve Şeşen, H. (2008). İş Yaşamında Stres ve Stresle Baş Etme. M. Şerif Şimşek ve Adnan Çelik (Ed.), Çağdaş Yönetim ve Örgütsel Başarım içinde (s. 327-348). Eğitim Kitabevi, Konya.
  • Kothari, C. R. (1990). Research Methodology: Methods and Techniques Wishwa. Prakashan, New Delhi.
  • Labrague, L. J., McEnroe‐Petitte, D. M., Gloe, D., Tsaras, K., Arteche, D. L. and Maldia, F. (2017). Organizational politics, nurses' stress, burnout levels, turnover intention and job satisfaction. International nursing review, 64(1), 109-116.
  • LeFevre, M., Mathen, J. and Kolt, G. S. (2003). “Eustress, distress, and interpretation in occupational stress”, Journal of Managerial Psychology, Vol.18, No. 7, pp. 726-744.
  • Li, F., Chen, T. and Lai, X. (2017). How Does a Reward for Creativity Program Benefi t or Frustrate Employee Creative Performance? The Perspective of Transactional Model of Stress and Coping. Group & Organization Management,1059601116688612.
  • Mathews, S. and Knight, A. (1997). Managing Stress: Pitman Publishing, London.
  • Nelson, D. L., & Burke, R. J. (2002). A framework for examining gender, work stress, and health. In D. L. Nelson & R. J. Burke (Eds.), Gender, work stress, and health (p. 3–14). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10467-001
  • Sampson, W. G. and Akyeampong, O. (2014). Work-related Stress in Hotels: An Analysis of The Cause and Effects among Frontline Hotel Employees in The Kumasi Metropolis. Ghana. Journal of tourism and hospitality, 3(2).
  • Sorenson, R. D. (2007). “Stress management in education: warning signs and coping mechanisms”, Management in Education, Vol. 21, No. 3, pp. 10-3.
  • Storm-Pallesen, E. (2007). Work-related stress and health among hotel employees in Malmø. Dissertation, in partial fulfilment of the requirements for a Master’s degree in Public Health Science, Kristianstad University.
  • Sutherland, V. J. and Cooper, C. L. (1990). Understanding Stress: A Psychological perspective for Health Professionals: Chapman and Hall Inc, London.
  • Tutar, H. (2016). Örgütsel Davranış (Örgüt Teorileri ve Çağdaş Yaklaşımlar Açısından). ISBN: 978-605-9189-51-4. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Weber, J.G. (2011). Individual and Family Stress and Crises. California: SAGE Publications, Inc.
  • Woodham, A. (1995). Beating Stress at Work: Health Education Authority, Biddles Ltd, London.
  • Yüksel, H. (2014). Çalışma Yaşamı ve Stres Kavramı: Durumsal Bir Yaklaşım. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 109-131.
  • Yumuşak, S . (2007). İşgörende İş Stresini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi. 5 (1), 95-106. https://dergipark.org.tr/en/pub/comuybd/issue/4114/54146
  • https://www.apa.org/search?query=anxiety
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Erkan Akgöz 0000-0001-6723-0271

Simge Şalvarcı 0000-0003-0703-4126

Naryngul Margazıeva 0000-0002-0859-7863

Kımbat Asanova 0000-0002-8076-8743

Publication Date March 30, 2021
Submission Date February 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Akgöz, E., Şalvarcı, S., Margazıeva, N., Asanova, K. (2021). KONAKLAMA SEKTÖRÜNDE STRES KAYNAKLARI VE STRESE KARŞI MÜCADELE ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Journal of Global Tourism and Technology Research, 2(1), 11-25.

2158721588215892159021591215922159321802 2180322750 23046download