Every individual living on earth differs from each other due to various personal, physical or psychological characteristics. Disability may occur as a result of the loss of the characteristics, physical, mental and social abilities that the individual has at birth or at any period of his/her life and that distinguish him/her from others. Disability is a situation in which individuals need to be supported to be fully reintegrated into society and hold on to life rather than being isolated from society. According to OECD and EU (Organization for Economic Cooperation and Development-European Union) about 15% of the world population averaged 1 billion of the world 'largest minority' is composed of individuals qualified as disabled. Looking at children, an average of 93 million children, in other words, one in 20 children aged 14 or younger has some form of disability, intermediate to advanced. Number of disabled who registered The National Disability Data Systems and are alive in Turkey is a total of 2,529,701 of which 1,422,159 are men and 1,107,542 are women. Approximately 10% of these individuals are in the 0-14 age range. It is a fact that should not be forgotten that disabled children face many problems while continuing their daily lives. One of the important elements of the social and modern understanding of the state is the determination and implementation of policies that will facilitate the lives of the disabled, taking into account the problems they experience. In this review, it is aimed to emphasize the importance of taking steps that will facilitate the lives of children with disabilities with their existing conditions, their integration into society and the social state approach.
Yeryüzünde yaşayan her birey çeşitli kişisel, fiziksel ya da psikolojik özellikleri sebebiyle birbirlerinden farklılık gösterirler. Bireyin doğuştan ya da yaşamının herhangi bir döneminde sahip olduğu ve onu başkalarından ayıran özelliklerinin, bedensel, zihinsel ve sosyal yeteneklerinin kaybedilmesi sonucu engellilik hali meydana gelebilir. Engellilik bireylerin toplumdan soyutlanmasından ziyade onların tam olarak topluma kazandırılıp hayata tutunmaları için gerekli desteğin sağlanması gereken bir durumdur. OECD-AB (Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü-Avrupa Birliği) verilerine göre, dünya nüfusunun yaklaşık %15’i ortalama 1 milyarı dünyada “en büyük azınlık” olarak nitelendirilen engelli bireylerden oluşmaktadır. Çocuklara bakıldığında ortalama 93 milyon kadar çocuk, başka bir deyişle 14 yaşında veya daha küçük her 20 çocuktan birinin orta ve ileri düzeyde olmak üzere bir tür engeli vardır. Türkiye’de ise Ulusal Engelli Veri Sisteminde kayıtlı ve sağ olan engelli sayısı; 1.422.159’u erkek, 1.107.542’si kadın olmak üzere toplam 2.529.701’dir. Bu bireylerin yaklaşık %10’u 0-14 yaş aralığındadır. Engelli çocukların, günlük hayat içerisinde yaşantılarını sürdürürken birçok sorun ile yüz yüze geldikleri unutulmaması gereken bir gerçektir. Sosyal ve çağdaş devlet anlayışının önemli unsurlarından birisi de engellilerin yaşadığı sorunları göz önünde bulundurarak, yaşamlarını kolaylaştıracak politikaların belirlenmesi ve uygulanmasıdır. Bu derlemede engelli çocukların var olan durumları ile birlikte özgürce yaşayabilmeleri, topluma kazandırılmaları ve sosyal devlet yaklaşımı kapsamında hayatlarını kolaylaştıracak adımların atılmasının önemini vurgulamak amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2022 |
Submission Date | January 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |
SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES