Research Article
BibTex RIS Cite

Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 10 - 15, 28.12.2018

Abstract

Günümüzde özellikle sağlık sektöründeki kalite, ülkelerin gelişmişlik göstergelerinden biri olarak kabul edilmektedir. Sağlıkta, kalite programlarının en önemli konusu da hasta güvenliğidir. Sağlık hizmetlerinde potansiyel zararların bazen kaçınılmaz olduğu inkâr edilemez olup, hasta güvenliğinde sağlık risklerinin en minimuma düşürülmesi hedeflenmiştir. Hasta güvenliğini artırmak için, iş süreçlerini standardize etmeyi amaçlayan bazı stratejiler önerilmektedir. Riskleri belirlemek ve planlamak, bilimsel çalışmaları incelemek ve eleştirel bakış açısıyla gözden geçirmek, çalışanlar ve hizmet alıcıları arasında etkili bir iletişimin kurulmasını sağlamak bu stratejilerin en önemli unsurlarıdır. Bu stratejileri yerine getirmek, nitelikli bakım ve hasta güvenliği ile ilgili hedeflere ulaşmak için en önemli kriter liderliktir. Liderlikle beraber, kalite yönetiminde hasta güvenliğini sağlamada ölçüm, insan faktörü, ekip çalışması ve dürüstlük kültüründen söz edebiliriz

References

  • Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) (n.d) About TeamsSTEPPS. www.ahrq.gov/teamstepps/about-teamstepps/index.html Erişim Tarihi:08.11.2018 Baggs J.G., Ryan S.A., Phelps C.E. (1999). The association between interdisciplinary collaboration and patient outcomes in medical intensive care. Heart Lung,21,1824. Baggs J.G., Schmitt M.H., Mushlin AI., et al. (1999). Association between nurse-physician collaboration and patient outcomes in three intensive care units. Crit Care Med,27(9),1991-1998. Bohrer C.D., Marques L.G., Vasconcelos R.O., Oliveira J.L., Nicola A.L., Kawamoto A.M. (2016). Communication and patient safety culture in the hospital environment: vision of multiprofissional team. Rev Enferm UFSM,6(1),50-60
  • Botwinick L., Bisognano M., Haraden C. Leadership Guide to Patient Safety. IHI Innovation Series white paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2006.
  • Carlesi K.C., Padilha K.G., Toffoletto M.C., HenriquezRoldán C., Juan. M.A.C. (2017). Patient Safety Incidents and Nursing Workload, Rev. Latino-Am. Enfermagem,25,2841
  • de Oliveira J.L., da Silva S.V., da Santos P.R., Matsuda L.M., Tonini N.S., Nicola A.L. (2017). Patient safety: knowledge between multiprofessional residents. Einstein,15(1),50-57 Higuera F., Rosenthal V.D., Duarte P., Ruiz J., Franco G., & Safdar N. (2005). The effect of process control on the incidence of central venous catheter-associated blood stream infections and mortality in intensive care units in Mexico. Critical Care Medicine, 33(9), 20222027. Hughes R.G. (ed.). (2008). Patient safety and quality: An evidence-based handbook for nurses. AHRQ Publication No. 08-0043. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality,
  • Institute of Medicine (IOM). (2000). To err is human: Building a safer health system. Washington, D.C: National Academies Press. Jarett M.P. (2017). Patient safety and leadership: Do you walk the walk. Journal of Healthcare Management. 62:2. Jones K.J., Skinner A., Xu L., Junfeng S., Muellar K. (2009). The AHRQ hospital survey on patient safety culture: Atool to plan and evaluate patient safety programs. www.ahrq.gov/downloads/pub/advances2/vol2/advances-jones_29.pdf Erişim Tarihi: 12.09.2018
  • Karabey S., Ay P., Derbentli S., Nakipoglu Y., & Esen F. (2002). Hand washing frequencies in an intensive care unit. The Journal of Hospital Infection,50(1), 3641.
  • Karaca A., Arslan H. (2014). Hemşirelik Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Kültürünün Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi,1(1),4-18. Makery MA., Daniel M. (2016). Medical error-the third leading cause of death in the US. BMJ 353,i2193. Doi:10.1136/bmj.i2139.
  • Öğüt A., Kaya D. (2011). Sağlık Kurumlarında Ekip Çalışması. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi,1(1),8795. Özsarı H. (2001). Sağlık reformu sürecinde hastanecilik hizmetlerinin yeri. Hastane, Hospital News Tıp Teknolojisi Dergisi,2(12),66-68 Page A, ed. (2004). Keeping patients safe. Transforming the work environment of nurses. Washington, DC: National Academies Press. Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). (2013). Disponível Brasília. http://portalsaude.saude.gov.br/index.php/oministerio/principal/secretarias/sas/dahu/seguranca-do-paciente Erişim Tarihi: 12.10.2018,
  • Resar R., Griffin FA., Haraden C., Nolen TW. (2012). Using care bundles to improve healthcare quality.www.ihi.org/resources/pages/ihiwhitepapes/ usingcarebundles.aspx Erişim Tarihi: 12.10.2018 Rosenstein A.H. (2002). Nurse-physician relationships: impact on nurse satisfaction and retention. Am J Nsg,102(6),26-34.
  • Rosenthal V.D., McCormick R. D., Guzman S.,Villamayor C.,& Orellano P.W. (2003). Effect of education and performance feedback on handwashing: The benefit of administrative support in Argentine an hospitals. American Journal of Infection Control,31(2), 8592.
  • Scott-Cawiezell J., Schenkman M., Moore L, et al. (2004). Exploring nursing home staff’s perceptions of communication and leadership to facilitate quality improvement. J Nurs Care Qual,19(3),242-252.
  • Shortell S.M., Zimmerman J.E., Rousseau D.M. (1994). The performance of intensive care units: does good management make a difference? Med Care,32,508-525.
  • Taşdemir M. ve Aşar A. (2002). İstanbul’daki ISO 9000 belgeli hastanelerin kalite sistemlerinin değerlendirilmesi. 5. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyum Kitabı. Eskişehir Thomas E.J., Sexton J.B., Helmreich R.L. (2003). Discrepant attitudes about teamwork among critical care nurses and physicians. Crit Care Med,31(3),956-959
  • WHO (2012). Patient Safety. http://www.wpro.who.int/mediacentre/factsheets/ fs_201202_patient_safety/en/ index.htm. Erişim Tarihi: 12.09.2018
  • WHO. Patient Safety. http://www.who.int/patientsafety/en/ Erişim Tarihi: 02.11.2018 Yazıcı G., Bulut H. (2018). Efficacy of a care bundle to prevent multiple infections in the intensive care unit: A quasi-experimental pretest-posttest design study. Applied Nursing Research, 39,4–10.
Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 10 - 15, 28.12.2018

Abstract

References

  • Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ) (n.d) About TeamsSTEPPS. www.ahrq.gov/teamstepps/about-teamstepps/index.html Erişim Tarihi:08.11.2018 Baggs J.G., Ryan S.A., Phelps C.E. (1999). The association between interdisciplinary collaboration and patient outcomes in medical intensive care. Heart Lung,21,1824. Baggs J.G., Schmitt M.H., Mushlin AI., et al. (1999). Association between nurse-physician collaboration and patient outcomes in three intensive care units. Crit Care Med,27(9),1991-1998. Bohrer C.D., Marques L.G., Vasconcelos R.O., Oliveira J.L., Nicola A.L., Kawamoto A.M. (2016). Communication and patient safety culture in the hospital environment: vision of multiprofissional team. Rev Enferm UFSM,6(1),50-60
  • Botwinick L., Bisognano M., Haraden C. Leadership Guide to Patient Safety. IHI Innovation Series white paper. Cambridge, Massachusetts: Institute for Healthcare Improvement; 2006.
  • Carlesi K.C., Padilha K.G., Toffoletto M.C., HenriquezRoldán C., Juan. M.A.C. (2017). Patient Safety Incidents and Nursing Workload, Rev. Latino-Am. Enfermagem,25,2841
  • de Oliveira J.L., da Silva S.V., da Santos P.R., Matsuda L.M., Tonini N.S., Nicola A.L. (2017). Patient safety: knowledge between multiprofessional residents. Einstein,15(1),50-57 Higuera F., Rosenthal V.D., Duarte P., Ruiz J., Franco G., & Safdar N. (2005). The effect of process control on the incidence of central venous catheter-associated blood stream infections and mortality in intensive care units in Mexico. Critical Care Medicine, 33(9), 20222027. Hughes R.G. (ed.). (2008). Patient safety and quality: An evidence-based handbook for nurses. AHRQ Publication No. 08-0043. Rockville, MD: Agency for Healthcare Research and Quality,
  • Institute of Medicine (IOM). (2000). To err is human: Building a safer health system. Washington, D.C: National Academies Press. Jarett M.P. (2017). Patient safety and leadership: Do you walk the walk. Journal of Healthcare Management. 62:2. Jones K.J., Skinner A., Xu L., Junfeng S., Muellar K. (2009). The AHRQ hospital survey on patient safety culture: Atool to plan and evaluate patient safety programs. www.ahrq.gov/downloads/pub/advances2/vol2/advances-jones_29.pdf Erişim Tarihi: 12.09.2018
  • Karabey S., Ay P., Derbentli S., Nakipoglu Y., & Esen F. (2002). Hand washing frequencies in an intensive care unit. The Journal of Hospital Infection,50(1), 3641.
  • Karaca A., Arslan H. (2014). Hemşirelik Hizmetlerinde Hasta Güvenliği Kültürünün Değerlendirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi,1(1),4-18. Makery MA., Daniel M. (2016). Medical error-the third leading cause of death in the US. BMJ 353,i2193. Doi:10.1136/bmj.i2139.
  • Öğüt A., Kaya D. (2011). Sağlık Kurumlarında Ekip Çalışması. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi,1(1),8795. Özsarı H. (2001). Sağlık reformu sürecinde hastanecilik hizmetlerinin yeri. Hastane, Hospital News Tıp Teknolojisi Dergisi,2(12),66-68 Page A, ed. (2004). Keeping patients safe. Transforming the work environment of nurses. Washington, DC: National Academies Press. Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). (2013). Disponível Brasília. http://portalsaude.saude.gov.br/index.php/oministerio/principal/secretarias/sas/dahu/seguranca-do-paciente Erişim Tarihi: 12.10.2018,
  • Resar R., Griffin FA., Haraden C., Nolen TW. (2012). Using care bundles to improve healthcare quality.www.ihi.org/resources/pages/ihiwhitepapes/ usingcarebundles.aspx Erişim Tarihi: 12.10.2018 Rosenstein A.H. (2002). Nurse-physician relationships: impact on nurse satisfaction and retention. Am J Nsg,102(6),26-34.
  • Rosenthal V.D., McCormick R. D., Guzman S.,Villamayor C.,& Orellano P.W. (2003). Effect of education and performance feedback on handwashing: The benefit of administrative support in Argentine an hospitals. American Journal of Infection Control,31(2), 8592.
  • Scott-Cawiezell J., Schenkman M., Moore L, et al. (2004). Exploring nursing home staff’s perceptions of communication and leadership to facilitate quality improvement. J Nurs Care Qual,19(3),242-252.
  • Shortell S.M., Zimmerman J.E., Rousseau D.M. (1994). The performance of intensive care units: does good management make a difference? Med Care,32,508-525.
  • Taşdemir M. ve Aşar A. (2002). İstanbul’daki ISO 9000 belgeli hastanelerin kalite sistemlerinin değerlendirilmesi. 5. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyum Kitabı. Eskişehir Thomas E.J., Sexton J.B., Helmreich R.L. (2003). Discrepant attitudes about teamwork among critical care nurses and physicians. Crit Care Med,31(3),956-959
  • WHO (2012). Patient Safety. http://www.wpro.who.int/mediacentre/factsheets/ fs_201202_patient_safety/en/ index.htm. Erişim Tarihi: 12.09.2018
  • WHO. Patient Safety. http://www.who.int/patientsafety/en/ Erişim Tarihi: 02.11.2018 Yazıcı G., Bulut H. (2018). Efficacy of a care bundle to prevent multiple infections in the intensive care unit: A quasi-experimental pretest-posttest design study. Applied Nursing Research, 39,4–10.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Gülay Yazıcı

Aysun Bay Karabulut This is me

Publication Date December 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yazıcı, G., & Bay Karabulut, A. (2018). Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, 1(2), 10-15.
AMA Yazıcı G, Bay Karabulut A. Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar. SKAD. December 2018;1(2):10-15.
Chicago Yazıcı, Gülay, and Aysun Bay Karabulut. “Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi 1, no. 2 (December 2018): 10-15.
EndNote Yazıcı G, Bay Karabulut A (December 1, 2018) Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 1 2 10–15.
IEEE G. Yazıcı and A. Bay Karabulut, “Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar”, SKAD, vol. 1, no. 2, pp. 10–15, 2018.
ISNAD Yazıcı, Gülay - Bay Karabulut, Aysun. “Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar”. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi 1/2 (December 2018), 10-15.
JAMA Yazıcı G, Bay Karabulut A. Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar. SKAD. 2018;1:10–15.
MLA Yazıcı, Gülay and Aysun Bay Karabulut. “Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar”. Sağlıkta Kalite Ve Akreditasyon Dergisi, vol. 1, no. 2, 2018, pp. 10-15.
Vancouver Yazıcı G, Bay Karabulut A. Kalite Yönetiminde Hasta Güvenliği İçin Anahtar Noktalar. SKAD. 2018;1(2):10-5.


BİLİMSEL VE ETİK SORUMLULUK

Dergimize gönderilen çalışmalarda tüm yazarların akademik-bilimsel olarak doğrudan katkısı olmalıdır. Dergi ile iletişim görevini yapan yazar, tüm yazarlar adına yazının son halinin sorumluluğunu taşır.

Yazar/lar tarafından “İnsan” öğesinin içinde bulunduğu tüm çalışmalarda Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uyulduğu ve “Hayvan” öğesi kullanılan çalışmalarda ise Guide for the Care and Use of Laboratory Animals  prensipleri doğrultusunda çalışmalarında hayvan haklarını koruduklarını belirtilmelidir. Olgu sunumlarında hastanın kimliğinin ortaya çıkmasına bakılmaksızın hastalardan “Bilgilendirilmiş Olur” (informed consent) alınmalıdır.

Eğer makalede direkt-indirekt ticari bağlantı veya çalışma için maddi destek veren kurum mevcut ise yazarlar; kullanılan ticari ürün, ilaç, firma vb. ile ticari hiçbir ilişkisinin olmadığını ve varsa nasıl bir ilişkisinin olduğunu (konsültan, diğer anlaşmalar), editöre sunum sayfasında belirtmelidirler.

Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını beyan etmelidir.