Research Article
BibTex RIS Cite

Hentbol Bilgi Testi Geliştirme, Geçerlik ve Güvenirliği

Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 10, 30.04.2023

Abstract

Bu araştırmada, spor bilimleri alanında kişilerin hentbol bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik test geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya Türkiye’den beş farklı üniversitede öğrenim gören 238 kadın (Xyaş= 23,90, S=4,80), 146 erkek (Xyaş= 24,25, S=5,04) olmak üzere 384 öğrenci katılmıştır. Hentbol Bilişsel Alan Bilgi Testi geliştirme kapsamında 20 kazanıma ilişkin 18 konu bilgisinin ölçülmesi hedeflenmiştir. Bu yönde bir belirtke tablosu ve belirtke tablosunda yer alan kazanım ve konuları ölçmek amacıyla 75 soruluk çoktan seçmeli denemelik test hazırlanmış ve beş uzmanın görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşlerinden sonra bazı maddelerde düzenlemeler yapılmıştır. Hazırlanan 75 soruluk denemelik test formu beden eğitimi ve spor, antrenörlük eğitimi, spor yöneticiliği ve rekreasyon bölümlerindeki öğrencilere uygulanmıştır. Elde edilen verilere dayalı olarak madde analizleri yapılmıştır. Testin güvenirliği Kuder- Richard 20 formülü ile hesaplanmıştır. Analizler sonucunda belirtke tablosunda yer alan her bir kazanımı yoklayan en yüksek madde ayırt edicilik gücüne (> 0,20) ve orta güçlüğe (0,40- 0,80) sahip 30 madde nihai test için belirlenmiştir. Hentbol bilgi düzeyini ölçmek için oluşturulan 30 maddelik bilgi testinin aritmetik ortalaması 22,61, ortalama güçlüğü 0,75 ve testin standart sapması 4,74 olarak hesaplanmıştır. Bilgi testi için hesaplanan KR-20 güvenirlik katsayısı ise 0,79 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, geliştirilen bilgi testinin spor bilimleri öğrencilerinin hentbol bilgi düzeyini belirlemede geçerli ve güvenilir olduğu bulunmuştur.

References

  • Atılgan, H., Kan, A., ve Aydın, B. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (11. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Ayan, S. (2019). Hareket Eğitimi. Pegem Akademi,Ankara.
  • Bademci, V. (2017). Ölçme ve araştırma yöntembiliminde çağdaş gelişmeler ve yeni standartlar 2: Geçerlikte üçleme (kapsam, ölçüt ilişkili ve yapı geçerlikleri) öğretisinin reddi ve geçerlik kanıtının kaynakları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 81-97.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. baskı). Ankara: PegemA.
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (3. Basım). Pegem Akademi.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., ve Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Kan, A. (2014). Ölçme Aracı Geliştirme, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ed. Satılmış Tekindal), Ankara, Pegem A.
  • Kasap, H., Kemertaş, İ., ve Nalbant, S. (2018). Eğitimde ve spor eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Nobel Yayıncılık.
  • Kuder G. F., ve Richardson M. W. (1937). The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika, 2(3), 151-160. http://dx.doi.org/10.1007/BF02288391
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2020, Haziran 10). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20181202019 50145- BEDEN%20EGITIMI%20VE%20S POR%20OGRETIM%20PROGRAM%202018.pdf .
  • Sevim Y. Hentbol Teknik ve Taktik. 7.Baskı, Fil Yayınevi, Ankara, 2010.
  • Taşkıran. Y (2007): Hentbol 1. Baskı
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (17. basım). Yargı Yayınevi.
  • Tekindal, S. (2016). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (5. basım). Nobel Yayıncılık.
  • Turgut, F., ve Baykul, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (7. basım). Pagem Akademi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. basım). Seçkin Yayınevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği LisansProgramı.Ocak29,2020.https://www.yok.gov .tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Y eni-Ogretmen-Yetistirme-LisansProgramlari/ Beden_Egitimi_ve_Spor_Ogretmenligi_Lisans_Pr ogrami.pdf
Year 2023, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 10, 30.04.2023

Abstract

References

  • Atılgan, H., Kan, A., ve Aydın, B. (2018). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (11. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Ayan, S. (2019). Hareket Eğitimi. Pegem Akademi,Ankara.
  • Bademci, V. (2017). Ölçme ve araştırma yöntembiliminde çağdaş gelişmeler ve yeni standartlar 2: Geçerlikte üçleme (kapsam, ölçüt ilişkili ve yapı geçerlikleri) öğretisinin reddi ve geçerlik kanıtının kaynakları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 81-97.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (28. baskı). Ankara: PegemA.
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması (3. Basım). Pegem Akademi.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y., ve Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Kan, A. (2014). Ölçme Aracı Geliştirme, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ed. Satılmış Tekindal), Ankara, Pegem A.
  • Kasap, H., Kemertaş, İ., ve Nalbant, S. (2018). Eğitimde ve spor eğitiminde ölçme ve değerlendirme. Nobel Yayıncılık.
  • Kuder G. F., ve Richardson M. W. (1937). The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika, 2(3), 151-160. http://dx.doi.org/10.1007/BF02288391
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2020, Haziran 10). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20181202019 50145- BEDEN%20EGITIMI%20VE%20S POR%20OGRETIM%20PROGRAM%202018.pdf .
  • Sevim Y. Hentbol Teknik ve Taktik. 7.Baskı, Fil Yayınevi, Ankara, 2010.
  • Taşkıran. Y (2007): Hentbol 1. Baskı
  • Tekin, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (17. basım). Yargı Yayınevi.
  • Tekindal, S. (2016). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (5. basım). Nobel Yayıncılık.
  • Turgut, F., ve Baykul, Y. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (7. basım). Pagem Akademi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. basım). Seçkin Yayınevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği LisansProgramı.Ocak29,2020.https://www.yok.gov .tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Y eni-Ogretmen-Yetistirme-LisansProgramlari/ Beden_Egitimi_ve_Spor_Ogretmenligi_Lisans_Pr ogrami.pdf
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development of Physical Education and Education Programs, Physical Activity and Health
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Bal This is me

Ayla Taşkıran

Kamil Erdem

Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Bal, M., Taşkıran, A., & Erdem, K. (2023). Hentbol Bilgi Testi Geliştirme, Geçerlik ve Güvenirliği. Sağlık Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-10.