Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinde Kişilik Özellikleri ve Gelecek Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 51 - 58, 14.11.2023
https://doi.org/10.61150/jhss.2023060202

Öz

Bu çalışma spor lisesi öğrencileri ile diğer lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin kişilik özellikleri ve gelecek kaygıları
arasındaki ilişkinin karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada “Beş Faktör Kişilik Ölçeği” ve “Kariyer Kaygısı
Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada İstanbul ilinde farklı ilçelerde anadolu lisesi, imam-hatip lisesi, sağlık lisesi, mesleki teknik
lisesi, spor lisesi, fen lisesi ve sosyal bilimler lisesinde öğrenim gören 544 kız 472 erkek lise öğrencisi katılmıştır.
Araştırmadan T-test, ANOVA ve çoklu regresyon analizi testleri kullanılmıştır. Katılımcılar BFKÖ alt boyutları ile KKÖ
toplam puanları arasında nevrotiklik alt boyutunda (r=.493, P=.01) pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki; çoklu
regrresyon analiz sonuçlarına göre BFKÖ dışa dönüklük alt boyutu (β=-.182, t=-6.186, P<0,05), KKÖ toplam puanını
yordadığı tespit edilmiştir. Cinsiyet ve okul türü değişkeni kariyer kaygılarında anlamlı farklar tespit edildi (p>0.0.5)

Kaynakça

  • Bacanlı, H., İlhan, T., & Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi: sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279.
  • Başkal, S. (2009). Anadolu, Fen ve Genel Liselerde Eğitim Alan Son Sınıf Öğrencilerinin Bir Üst Öğrenime Geçişte Meslek Seçimi ile İlgili Yaşadıkları Kaygıların Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Muğla İli Örneği). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul
  • Benet-Martınez, V., & John, O. P. (1998). Los cinco grandes across cultures and ethnic groups: multitrait-multimethod analyses of the big five in spanish and english. Journal ofpersonality and social psychology, 75(3), 729.
  • Benet-Martinez, V., & John, O. P. (1998). Los cinco grandes across cultures and ethnic groups: multitrait-multimethod analyses of the big five in spanish and english. Journal of personality and social psychology, 75(3), 729.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik (çev. İ. D. Erguvan Sarıoğlu). İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
  • Caspi, A. & Roberts, B. W. (2001). Personality Development across the Life Course: The Argument for Change and Continuity. Psychological Inquiry, 12(2), 49-66.
  • Costa, P. T., & McCrea, R. R. (1992). Revised neo personality inventory (neo pi-r) and neo five-factor inventory (neo-ffi). Psychological Assessment Resources.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve Davranışı. 15. Basım. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Gottfredson, L. S. (2002). Gottfredson’s theory of circumscription, compromise, and self-creation. In. D. Brown (Eds.), Career Choice and Development 85–148. New York: Wiley.
  • Gökçe, Z. ve Traş, Z. (2017). Lise Öğrencilerinin Kariyer Karar Verme Güçlükleri ve Ego Kimlik Statülerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 15. 1, 58-69.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi, Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Uğur Karakaş Bu kişi benim

Tuna Uslu

Yayımlanma Tarihi 14 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakaş, U., & Uslu, T. (2023). Ortaöğretim Öğrencilerinde Kişilik Özellikleri ve Gelecek Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sağlık Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 51-58. https://doi.org/10.61150/jhss.2023060202