The National Literature Movement started with “The New Language” article written by Ömer Seyfettin in the Journal of Young Authors (Genç Kalemler) of which the pioneers were Ali Canip, Ömer Seyfettin and Ziya Gökalp, released its first publications in Thessaloniki, 1911. The National Literature was such a literary and intellectual/ideological movement aiming at veering off in a new direction in the course of the Turkish literature. Having adopted the forms and genres in folk literature, it was virtually supportive of the simplification in language. It also held that Istanbul Turkish should be the common language in the Turkish literature. In terms of the ideological motivations, these authors embraced a form of Turkism. For this reason, the followers of the National Literature have produced many works advocating nationalism and Turkism.
The National Literature also gained approval among Ottoman intellectuals, and it became the most dominant literary movement of the era. This movement thereafter was also welcomed by the Turks who were living outside the Ottoman borders. Azerbaijan was one of those places that the National Literature were the most supported and welcomed. The leading authors in Azerbaijan employed the fundamental principles of the National Literature. Ahmed Cevad is one of these authors. As one of the pioneering poets in the Azerbaijani literature, Ahmed Cevad has been known as the poet of the National Anthem of Azerbaijan and Çırpınırdı Karadeniz. Having adopted both the literary and ideological principles of the National Literature, Ahmed Cevad wrote his poems in Istanbul Turkish. Cevad was influenced by the foremost poets and ideologues in the National Literature such as Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul and Rıza Tevfik Bölükbaşı. In this study, we will be dealing with the literary and ideological influences of the National Literature Movement on Ahmed Cevad’s poetry.
Millî Edebiyat Akımı, 1911’de Selanik’te çıkan Ali Canip, Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp’in öncülüğünü yaptığı Genç Kalemler Dergisi’ndeki Ömer Seyfettin tarafından kaleme alınan “Yeni Lisan” adlı makalenin yayınlanması ile başlatılır. Türk Edebiyatına yeni bir yön kazandırmayı hedeflemiş bu Millî Edebiyat hem edebî hem de fikirsel bir harekettir. Halk edebiyatının nazım biçimi ve türlerini benimsemiş, dilde sadeleşmeyi desteklemiştir. İstanbul Türkçesinin Türk Edebiyatının ortak dili olması gerektiğini savunmuştur. Fikrî olarak da Türkçü bir ideolojiyi kabul etmiştir. Bu sebeple Millî Edebiyat’ın takipçileri tarafından milliyetçi ve Türkçü birçok eser verilmiştir.
Millî Edebiyat, Osmanlı entelijansiyası arasında destek görmüş ve döneminin en baskın edebî akımı haline gelmiştir. Bu akım sonrasında Osmanlı Devleti sınırları dışında yaşayan Türkler arasında da destek bulmuştur. Azerbaycan, Millî Edebiyat’ın en çok destek gördüğü yerlerin başında gelmektedir. Azerbaycan’ın önde gelen edebiyatçıları Millî Edebiyat’ın ilkelerini benimsemiştir. Ahmed Cevad’da bu edebiyatçılardandır. Azerbaycan edebiyatının en önemli şairlerinden olan Ahmed Cevad, Azerbaycan Millî Marşı’nı ve Çırpınırdın Karadeniz’i yazmıştır. Millî Edebiyat’ı hem edebî hem de fikrî olarak benimsemiş ve şiirlerini İstanbul Türkçesi ile yazmıştır. Millî Edebiyat’ın önemli şairlerinden ve kuramcılarından olan Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul ve Rıza Tevfik Bölükbaşı’ndan etkilenmiştir. Bu çalışma Ahmed Cevad’ın şiirine Millî Edebiyatın hem fikrî hem de edebî etkillerini ele alacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | October 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |