Bu araştırmada, farklı sektörlerdeki KOBİ’lerin büyüme süreçlerinde stratejik büyüme aşamalarına vermiş oldukları önem incelenerek, KOBİ’lerin risk yapısı ve karlılıkları ile ilişkisinin analiz edilmesi amaçlandı. Türkiye’de faaliyet gösteren, en az beş yıllık geçmişi olan, 2024 yılının ilk çeyreğinde finansal olarak faaliyet gösteren KOBİ’lerin ortakları ile üst ve orta düzey yöneticilerinden oluşan 421 katılımcı üzerinde anket uygulaması yapıldı. Veri toplama aracı olarak demografik özellikler, şirket yapısı ve büyüme stratejileri ölçeği olmak üzere, toplam üç bölümden oluşan bir anket formu kullanıldı. Temerrüt riski tüm sektörlerdeki şirketlerin çoğunluğunda düşüktür ve %10'un altındadır (p>0.05). Kamu ve siyasi ilişkilerin güçlendirilmesi, şirket satın alma ve ölçme ve değerlendirme stratejileri diğer sektörlerdeki şirketlerde istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir (p<0,05). ROE ile şirket birleşmeleri arasındaki ilişki toptan ve perakende ticaret grubunda (r=0,239), halkla ilişkilerin güçlendirilmesi arasındaki ilişki ise hizmet sektöründe (r=-0,316) istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Toptan ve ticaret sektöründe, politik ilişkilerin güçlendirilmesi faktörünün temerrüt olasılığı (PD) üzerindeki etkisi istatistiksel olarak anlamlı ve pozitiftir (β=0,327; p<0,01). Bu sektördeki KOBİ'lerde siyasi ilişkilerin güçlendirilmesi şirketlerin iflas etme riskini artırmıştır.
This study aimed to analyze the risk structure of SMEs and their relationship with their profitability by examining the importance of strategic growth stages in the growth processes of SMEs in different sectors. A survey was conducted on 421 participants, consisting of partners and senior and middle-level managers of SMEs operating in Turkey, with a history of at least five years, and operating financially in the first quarter of 2024. A survey consisting of three sections: demographic characteristics, company structure, and growth strategies scale was used as a data collection tool. Default risk was low in the majority of companies in all sectors and was below 10% (p>0.05). Strengthening public and political relations, company acquisition, and measurement and evaluation strategies were statistically significantly higher in companies in other sectors (p<0.05). The relationship between ROE and mergers was statistically significant in the wholesale and retail trade group (r=0.239) and the relationships between strengthening public relations in the service sector (r=-0.316). In the wholesale and trade sector, the effect of strengthening political relations factor on the probability of default (PD) was statistically significant and positive (β=0.327; p<0.01). Strengthening political relations in SMEs in this sector has increased the risk of companies going bankrupt.
Ethics committee permission was obtained from Istanbul Commerce University Social Sciences Institute Scientific Studies Ethics Committee for the survey application and data collection in the study.
We thank Kadir YILMAZ for valuable statistics support
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economic Theory (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | September 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
All articles published in the Journal of Islamic Economics and Finance are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license
Publisher: Istanbul Sabahattin Zaim Univeristy, Halkalı Caddesi No:2 Küçükçekmece / İstanbul