Bu çalışmada psikolojik danışmanların uyması gereken bazı etik standartlara
ilişkin, okul müdürlerinin tutumları değerlendirilmiştir. Alan yazın
incelendiğinde en çok “gizlilik”, “yetkinlik” ve “çoklu ilişkiler”
konularındaki etik standartların uygulanışında zorluklar yaşandığı görülmüştür.
Ayrıca küreselleşen dünyamızda sınırların ortadan kalkması ve farklı kültürden
bireylerin bir arada yaşamaya başlaması toplumda bireysel ve kültürel
farklılıkların artmasına ve okullarda çok kültürlülük anlayışının daha da önem
kazanmasına neden olmuştur. Bu nedenle bu konudaki etik ilkeye ilişkin yaklaşım
önem arz ettiğinden araştırmaya değer bulunmuştur. Araştırmanın amacı doğrultusunda
5 tane yarı yapılandırılmış soru hazırlanmış konu ile ilgili uzman görüşleri
alınmıştır. KKTC Milli Eğitim Bakanlığı Genel Orta Öğretim Dairesi’ne bağlı
Güzelyurt ve Lefke ilçesinde bulunan altı farklı okulda görev yapan 11
psikolojik danışmandan görüşme tekniği ile veriler toplanmıştır. Cevaplarda yer
alan ifadeler betimsel analiz tekniği ile özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan
çalışma sonucunda, okul müdürlerinin yaklaşımlarının yetkinlik, bireysel ve
kültürel farklılıklara duyarlılık, gizlilik ilkeleri ile ilgili olarak anlayışlı
ve destekleyici oldukları, ancak ikili ilişkilerle ilgili etik ilkenin
uygulanmasında destekleyici olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, the approaches of school
administrators with respect to some code of conduct that psychological
counsellors should follow has been evaluated. When the body of literature is
examined, it is seen that there are difficulties in the application of the code
of ethics on issues regarding “privacy”, “competence” and “multiple relations”.
In addition, the fact that the borders have disappeared and individuals from
different cultures have started to live together in our globalized world have
led to an increase in individual and cultural differences in society and that
the multiculturalism to gain more importance at schools. Therefore, the
approach to the ethical principle in this matter has been regarded to be worth
researching in that it has importance. In line with the purpose of the study, 5
semi-structured questions were prepared and expert opinions related to the
issue were taken. Data were collected by way of interview technique from 11
psychological counsellors working in six different schools under TRNC Ministry
of National Education in Güzelyurt and Lefke districts. The statements in the
answers are summarized and interpreted by descriptive analysis technique. It
has been concluded as a result of this study that the school administrators
were understanding and supportive in terms of their approaches regarding the
principles of competence, sensitivity to individual and cultural differences,
however, they were not supportive in the implementation of the ethical
principle of bilateral relations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License