Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin başarıya yönelik algılarını
metaforlar yoluyla incelemektir. Bu araştırma betimsel tarama modeli
kullanılarak gerçekleştirilen nitel bir araştırmadır. Çalışma grubunu 74 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Katılımcılar tarafından “Başarı……gibidir. Çünkü…….” ifadesinin
yer aldığı formlar doldurulmuştur. Metafor ve gerekçesi açıkça belirtilen
formlar içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. 65 farklı metafor
geliştirilmiştir. En çok tekrar eden metaforlar yolculuk (6) ve merdiven (4)
metaforlarıdır. Metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak 7 kategori
altında toplanmıştır. Bu kavramsal kategoriler emek olarak başarı, süreklilik
olarak başarı, aşamalı olarak başarı, mutluluk kaynağı olarak başarı, mücadele
olarak başarı, aydınlatıcı güç olarak başarı, sonuç olarak başarı
kategorileridir. Araştırma sonucunda en çok metafor üretilen kategorinin
süreklilik olarak başarı kategorisi olduğu, en az metafor üretilen kategorinin
ise sonuç olarak başarı kategorisi olduğu görülmektedir. Mutluluk kaynağı
olarak başarı kavramsal kategorisi ise en çok metafor üretilen ikinci kategori
olmuştur. Sonuç olarak sınıf öğretmenlerinin başarı kavramını çoğunlukla
süreklilik ve mutluluk kaynağı olarak algıladığı söylenebilir.
Her daim yanımızda olup araştırmamızı destekleyen hocamız Dr.Öğr.Üyesi Ebru Uzunkol' a teşekkür ederiz.
The aim of this study is to
examine the perceptions of primary school teachers about the achievement
through metaphors. This study is a qualitative research used descriptive survey
model. The study group consists of 74 primary school teachers. The forms with
such expressions like "Achievement is like ......., Because …….” have been
filled out by the participants. The forms filled out by the participants have
been analyzed by content analysis method. In this study where 65 different
metaphors were developed, the most repetitive metaphors were journey (6) and
ladder (4). These metaphors are grouped under 7 conceptual categories
considering their common characteristics. In this study where 65 different
metaphors have been developed, the most repetitive metaphors were journey (6)
and ladder (4). These metaphors have been grouped under 7 conceptual categories
considering their common characteristics. These conceptual categories can be
listed as labor, continuity, stage, source of happiness, struggle, illumination
and consequence. As a result, the most metaphor producing category was
continuity and the least metaphor producing category was the consequence.
Source of happiness was the second most metaphor producing category. In this
context, it can be said that primary school teachers perceive the concept of
achievement as continuity and source of happiness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License