This study is an
interdisciplinary study that includes the teaching methods, techniques and
materials used by teachers in the process of biodiversity and their
recommendations for their colleagues in order to be successful in this subject,
investigating the biodiversity in the regions where teachers work and examining
the adequate and effective processing situations in their courses. The sample
group of the study consists of twelve volunteer teachers from three biology,
three geography, three sciences and three social sciences branches, who have
worked in Turkey, Sakarya and its districts. This study, which was prepared on
a qualitative axis, was a phenomenological study and the data were collected
using a semi-structured interview form. The data were interpreted by using the
content analysis method. A qualitative data analysis software is coded using
the NVivo 10 program. As a result of the study, it was seen that teachers used
different methods, techniques and materials when processing biodiversity. However,
it was found that not all teachers were successful enough in diversifying these
methods, techniques and materials. It has been seen that activities such as
documentary watching, zoo and museum visits, and nature trips, which facilitate
the understanding of biodiversity, can be done within the possibilities of very
few teachers. According to the opinions taken from the teachers, it was
understood that activities such as organizing trips and exhibitions, making
training camps, giving seminars in schools, organizing seminars and visits to
the zoo and museums should be done more in order to be able to process
biodiversity efficiently and to create a conscious society on this subject. In
addition, it was found that half of the participating teachers did not investigate
biodiversity in the regions where they work, and it was noticed that the
majority of teachers adequately studied the impact of biodiversity on society
in their classes, but few teachers could handle this issue effectively. In
accordance with the findings of the study, suggestions were made for future
studies. In line with the findings of the study, suggestions for future studies
were made.
Bu disiplinler arası çalışmanın amacı, fen bilimleri, biyoloji, coğrafya
ve sosyal bilgiler öğretmenlerin biyoçeşitlilik konusunun öğretimine ilişkin
görüşlerini incelemektir. Çalışmanın katılımcılarını, Sakarya merkez ve ilçe
okullarında görev yapmış olan üç biyoloji, üç coğrafya, üç fen bilimleri ve üç
sosyal bilgiler branşlarından toplam on iki gönüllü öğretmen oluşturmaktadır.
Nitel bir eksende hazırlanmış olan bu çalışma, bir fenomenolojik çalışma olup;
veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Elde
edilen veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak yorumlanmıştır. Bir nitel
veri analiz yazılımı olan NVivo 10 programı kullanılarak veriler kodlanmıştır.
Çalışma sonucunda, öğretmenlerin biyoçeşitlilik konusunu işlerken farklı
yöntem, teknik ve materyaller kullandıkları görülmüş; ancak her öğretmenin bu
yöntem, teknik ve materyalleri çeşitlendirme konusunda yeterince başarılı
olamadığı anlaşılmıştır. Biyoçeşitliliğin anlaşılmasını kolaylaştıracak
belgesel izletme, hayvanat bahçesi ve müze ziyareti, doğa gezileri gibi
etkinliklerin çok az öğretmen tarafından imkanların dahilinde yapılabildiği görülmüştür.
Öğretmenlerden alınan görüşler doğrultusunda biyoçeşitliliğin verimli
işlenebilmesi ve bu konuda bilinçli bir toplumun oluşabilmesi için gezi ve
sergilerin düzenlenmesi, eğitim kamplarının yapılması, alanında uzman kişilerce
okullarda seminer verilmesi, hayvanat bahçesi ve müze ziyaretleri gibi
etkinliklerin daha çok yapılması ve önemsenmesi gerektiği anlaşılmıştır. Ayrıca
katılımcı öğretmenlerin yarısının çalıştığı bölgelerdeki biyoçeşitliliği
araştırmadığı tespit edilmiş, öğretmenlerin çoğunluğunun biyoçeşitliliğin
toplum üzerindeki etkisini derslerinde yeterince işlediği ancak çok az
öğretmenin bu konuyu etkili işleyebildiği fark edilmiştir. Çalışmada elde
edilen bulgular doğrultusunda gelecekteki çalışmalara yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |
The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License