Dissertation
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 109 - 123, 01.12.2022
https://doi.org/10.47157/jietp.1137222

Abstract

References

  • Akgül, M.Ş. (2015). İlkokul Öğrenci Velilerinin Çocuk Haklarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. i (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Akyüz, E. (2000). Çocuğun Haklarının ve Güvenliğinin Korunması:(Ulusal ve Uluslararası Hukukta).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
  • Caracelli, V. J., & Greene, J. C. (1993). Data analysis strategies for mixed-method evaluation designs. Educational evaluation and policy analysis, 15(2), 195-207, https://doi.org/10.3102/01623737015002195
  • Cemlyn, S., & Briskman, L. (2003). Asylum, Children's Rights and Social Work. Child & Family Social Work, 8(3), 163-178, https://doi.org/10.1046/j.1365-2206.2003.00281.x. Clark, V. L. P., & Creswell, J. W. (2008). The mixed methods reader. Lincoln: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2009). Mapping the field of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 3(2) 95-108, https://doi.org/10.1177/1558689808330883
  • Creswell, J. W. & PlanoClark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (2. baskı) (Çev. Ed. Y. Dede ve S.B. Demir).
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2006). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications. 58-89.
  • David, P. (2002). Implementing the rights of the child six reasons why the human rights of children remain a constant challenge. International Review of Education, 48(3), 259-263, https://www.jstor.org/stable/3445366
  • Ekici, F. Y. (2014). Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies, 9(11), 593-602.
  • Faiz, M., & Kamer, S. T. (2017). Prospective Teachers' Opinions Concerning Children's Rights. Journal of Education and Learning, 6(3), 118-128, http://doi.org/10.5539/jel.v6n3p118.
  • Fetters, M. D., Curry, L. A., & Creswell, J. W. (2013). Achieving integration in mixed methods designs principles and practices. Health services research, 48(2), 2134-2156.
  • Gollob, R., & Krapf, P. (2007). Exploring Children's Rights: Lesson Sequences for Primary Schools (Vol. 5). Council of Europe.
  • Hamdan‐Mansour, A. M., Abdel Razeq, N. M., AbdulHaq, B., Arabiat, D., & Khalil, A. A. (2017). Displaced Syrian Children's Reported Physical and Mental Wellbeing. Child and Adolescent Mental Health, 22(4), 186-193, https://doi.org/10.1111/camh.12237
  • Karaman, H., Burcu, A., ve Aktan, D. Ç. (2017). Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1173-1193, https://doi.org/10.17152/gefad.309356.
  • Kaya, S, Ö. (2011). Öğretmen Adaylarının Çocuk Hakları ile İlgili Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Kınık, K. (2010). “Göç, Sürgün ve İltica”, Yaşam Sağlık Dergisi, Sayı: 2, 36- 39.
  • Newland, K. (1981). Refugees: The New International Politics of Displacement. Worldwatch Paper 43.
  • Paksoy, A. F., ve Şentöregil, M. (2018). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacılar: İlk Beş Yılın Analizi (2011-2015). 11(1), 237-256, Paksoy, A. F., ve Şentöregil, M. (2018). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacılar: İlk Beş Yılın Analizi (2011-2015). 11(1), 237-256.
  • Odman, T. (2008). Çocuk hakları bağlamında çocuk mülteciler. Mersin: Çağ Üniversitesi.
  • Sandelowski, M. (2000). Combining qualitative and quantitative sampling, data collection, and analysis techniques in mixed‐method studies. Research in nursing & health, 23(3), 246-255, https://doi.org/10.1002/1098-240X(200006)23:3<246::AID-NUR9>3.0.CO;2-H.
  • Şentürk Tüysüzer, B. (2018). Okul Yöneticilerinin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, B. Ş. (2016). Türkiye’de 2005 Yılı Sonrası Çocuk Haklarının Gelişimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Topsakal, O., Ayyürek, O. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Öğrencilerin Çocuk Haklarını Kullanmaları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-53.
  • Turan, S. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber.
  • Türkdoğan, M. A. (2018). Mülteci Hukuku Bağlamında Avrupa Birliğinde Mülteci ve Sığınmacı Politikaları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.

Explanation of the Perceptions on Children’s Rights of Syrian Refugee Students Studying at Primary School with Experience

Year 2022, Volume: 4 Issue: 2, 109 - 123, 01.12.2022
https://doi.org/10.47157/jietp.1137222

Abstract

Syrian citizens who took refuge in our country after years of civil war have social, cultural, and economic problems. The most problematic segments are children. Children also lack the use of their fundamental rights in addition to these compliance problems. The aim of the present study was to conduct research on the Syrian refugee students' perceptions of children's rights. In the study, explanatory sequential design was preferred among mixed method designs. The scale was applied to 178 students. In the qualitative part, eight of the students to whom the scale was applied were selected, and semi-structured interviews were conducted. With these interviews, it was aimed to determine the perceptions of the students about children's rights based on their experiences. As a data collection tool, the ''Asylum Seeker Students' Perception of Children's Rights Scale'' developed by the researcher and semi-structured interview questions were used. The SPSS package program was used in the analysis of quantitative data. As a result of the scale data, no significant difference could be found in the perceptions of the Syrian refugee students regarding children's rights according to gender, age, class level, and duration of living in Turkiye. There was a significant difference in the number of siblings variable. It was determined that this difference was different between the group that was marked '' I have no siblings'' and the other groups. As a result of the study, suggestions were made to work with different refugee children and to give more importance to the issue of children's rights in the Turkish education system.

References

  • Akgül, M.Ş. (2015). İlkokul Öğrenci Velilerinin Çocuk Haklarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. i (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Akyüz, E. (2000). Çocuğun Haklarının ve Güvenliğinin Korunması:(Ulusal ve Uluslararası Hukukta).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
  • Caracelli, V. J., & Greene, J. C. (1993). Data analysis strategies for mixed-method evaluation designs. Educational evaluation and policy analysis, 15(2), 195-207, https://doi.org/10.3102/01623737015002195
  • Cemlyn, S., & Briskman, L. (2003). Asylum, Children's Rights and Social Work. Child & Family Social Work, 8(3), 163-178, https://doi.org/10.1046/j.1365-2206.2003.00281.x. Clark, V. L. P., & Creswell, J. W. (2008). The mixed methods reader. Lincoln: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2009). Mapping the field of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 3(2) 95-108, https://doi.org/10.1177/1558689808330883
  • Creswell, J. W. & PlanoClark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (2. baskı) (Çev. Ed. Y. Dede ve S.B. Demir).
  • Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2006). Designing and conducting mixed methods research. Sage publications. 58-89.
  • David, P. (2002). Implementing the rights of the child six reasons why the human rights of children remain a constant challenge. International Review of Education, 48(3), 259-263, https://www.jstor.org/stable/3445366
  • Ekici, F. Y. (2014). Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies, 9(11), 593-602.
  • Faiz, M., & Kamer, S. T. (2017). Prospective Teachers' Opinions Concerning Children's Rights. Journal of Education and Learning, 6(3), 118-128, http://doi.org/10.5539/jel.v6n3p118.
  • Fetters, M. D., Curry, L. A., & Creswell, J. W. (2013). Achieving integration in mixed methods designs principles and practices. Health services research, 48(2), 2134-2156.
  • Gollob, R., & Krapf, P. (2007). Exploring Children's Rights: Lesson Sequences for Primary Schools (Vol. 5). Council of Europe.
  • Hamdan‐Mansour, A. M., Abdel Razeq, N. M., AbdulHaq, B., Arabiat, D., & Khalil, A. A. (2017). Displaced Syrian Children's Reported Physical and Mental Wellbeing. Child and Adolescent Mental Health, 22(4), 186-193, https://doi.org/10.1111/camh.12237
  • Karaman, H., Burcu, A., ve Aktan, D. Ç. (2017). Açımlayıcı Faktör Analizinde Kullanılan Faktör Çıkartma Yöntemlerinin Karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1173-1193, https://doi.org/10.17152/gefad.309356.
  • Kaya, S, Ö. (2011). Öğretmen Adaylarının Çocuk Hakları ile İlgili Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Kınık, K. (2010). “Göç, Sürgün ve İltica”, Yaşam Sağlık Dergisi, Sayı: 2, 36- 39.
  • Newland, K. (1981). Refugees: The New International Politics of Displacement. Worldwatch Paper 43.
  • Paksoy, A. F., ve Şentöregil, M. (2018). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacılar: İlk Beş Yılın Analizi (2011-2015). 11(1), 237-256, Paksoy, A. F., ve Şentöregil, M. (2018). Türk Basınında Suriyeli Sığınmacılar: İlk Beş Yılın Analizi (2011-2015). 11(1), 237-256.
  • Odman, T. (2008). Çocuk hakları bağlamında çocuk mülteciler. Mersin: Çağ Üniversitesi.
  • Sandelowski, M. (2000). Combining qualitative and quantitative sampling, data collection, and analysis techniques in mixed‐method studies. Research in nursing & health, 23(3), 246-255, https://doi.org/10.1002/1098-240X(200006)23:3<246::AID-NUR9>3.0.CO;2-H.
  • Şentürk Tüysüzer, B. (2018). Okul Yöneticilerinin Çocuk Haklarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, B. Ş. (2016). Türkiye’de 2005 Yılı Sonrası Çocuk Haklarının Gelişimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Topsakal, O., Ayyürek, O. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Öğrencilerin Çocuk Haklarını Kullanmaları. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-53.
  • Turan, S. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber.
  • Türkdoğan, M. A. (2018). Mülteci Hukuku Bağlamında Avrupa Birliğinde Mülteci ve Sığınmacı Politikaları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Savaş Tur 0000-0002-1464-1306

Soner Aladağ 0000-0002-8665-785X

Early Pub Date October 21, 2022
Publication Date December 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Tur, S., & Aladağ, S. (2022). Explanation of the Perceptions on Children’s Rights of Syrian Refugee Students Studying at Primary School with Experience. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 4(2), 109-123. https://doi.org/10.47157/jietp.1137222

 The published articles in JIETP are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License