In the Mediterranean region, the competition between countries offering similar products, including Turkey, has
gained a great dimension. Having the newest and most modern facilities in the region, close to 90% of the customers of the EU
countries are leading the evaluation of the member countries of the EU as both customers and competitors in studies on
competition and competitiveness of Turkey. Therefore, it would be useful to compare the Turkish tourism industry with EU
tourism in terms of competitiveness and to see whether our competitive power is superior or weaker than the EU. For this
purpose, a comparative analysis was carried out based on the data of official sources in WTO and Turkey. As a result, it seems
that Turkey, at the stage of integration with the EU, must take serious steps in terms of economic, legislative and organizational
aspects in the tourism sector
Akdeniz bölgesinde, Türkiye’nin de aralarında yer aldığı benzer ürünü sunan ülkeler arasındaki rekabet büyük bir
boyut kazanmıştır. Bölgedeki en yeni ve modern tesislere sahip olan ülkenin müşterilerinin yüzde 90’ına yakınının AB
ülkelerinden olması, Türkiye’nin rekabet ve rekabet gücü ile ilgili çalışmalarda AB’ye üye ülkelerin hem müşteri hem de rakip
olarak ayrı ayrı değerlendirmesine yol açmaktadır. Bundan dolayı Türk turizm sektörünü AB turizmi ile rekabet gücü açısından
karşılaştırmak ve rekabet gücümüzün AB’ye oranla üstün ya da zayıf yönleri görmek faydalı olacaktır. Bu amaç doğrultusunda
çalışmada WTO’nun ve Türkiye’deki resmi kaynakların verilerine dayanılarak bir karşılaştırma analizi yapılmıştır. Sonuç
olarak AB ile bütünleşme aşamasındaki Türkiye'nin, turizm sektöründe ekonomik, mevzuat ve örgütlenme açısından ciddi
adımlar atmak zorunda olduğu görülmektedir.
Subjects | Economics, Business Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Acceptance Date | April 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |