Sermaye
yoğun tabiatından ötürü, konteyner terminallerinin etkin yönetimi, yapılan
yatırımlardan optimal faydanın sağlanması açısından oldukça önemlidir. Her ne
kadar konteyner terminallerine yapılan yatırımlar operasyonel yönetimin
etkinliğini artırmak amacıyla yapılıyorsa da, hedeflenen elleçleme hacimlerine
erişilemediği halde, yapılan yatırımların beklenen faydayı sağlamaması riski
mevcuttur. Bu sebeple karar vericilerin yük potansiyeli konusundaki görüşleri
önemli olsa da, eldeki kaynakların bu görüşlere uygun şekilde değerlendirilmesi
de bir o kadar önemlidir. Bu yolda karar vericilere, etkinliği zedelemeden
hedef çıktıyı belirleme konusunda yardımcı olacak metodolojik araçlara ihtiyaç
vardır. Bu çalışmada, süper etkinlik veri zarflama analizi ve regresyon
analizinin birlikte kullanılması ile konteyner terminallerinin etkin olması
için çıktı seviyesini tespit eden bir model geliştirilmiştir. Model, Türkiye’de
2016 yılında 50000 TEU üstü konteyner elleçlemesi olan 17 konteyner terminaline
uygulanmış ve seçilen terminallerin hedef çıktıları yatırım senaryolarına göre
sonraki aşamada hesaplanmıştır. Çalışmanın sonuçlarında, seçilen terminaller
arasında Marport, TCE Ege ve MIP terminalleri süper etkinlik modeline göre
sıralama listesinin en başında yer bulmuşlardır. Etkinlik analizini takiben
uygulanan regresyon analizi girdilerin katsayılarını ortaya koyarak potansiyel
yatırım değerlerinin girilmesinden sonra hedef çıktıların hesaplanmasını
sağlamaktadır. 17 konteyner terminalinin etkinlik verilerinden oluşturulan bu
regresyon modeli hedef çıktıların değerlendirilmesi için kullanılacak bir araç
niteliğindedir. Bu araç, girdilerde yapılan değişikliklere bağlı olarak yeni
hedef çıktıları sağlayacağından, liman yöneticileri tarafından yatırım
kararlarının doğrulanmasında kullanılabilecektir.
Due to its capital intensive nature, the efficient management of container terminals is essential in achieving the optimal benefit from the investments made. Albeit the investments in container terminal are made to improve the efficient management of the operations, when the expected handling volumes are not met, there is a risk that said investments can be rendered obsolete. Thereby while the outlook of the decision makers on the cargo potential is important, arrangement of the resources at hand in accordance with this outlook is also crucial. However, there is a need for methodological tools that can help the decision makers set the target output without hampering the efficiency. In this study, through the combined application of super efficiency data envelopment analysis and regression analysis, a model for determining the output level for efficient container terminals was developed. The model was applied to 17 container terminals in Turkey that had over 50000 TEU of container throughput in the year of 2016 and target outputs were evaluated thereafter according to several investment scenarios. Findings of this study reveal that among the selected ports, Marport, TCE Ege and MIP are at the top of the ranking list based on the super efficiency model. The regression analysis applied subsequent to efficiency analysis provides coefficients of the inputs, enabling the calculation of the target outputs after inserting the potential investment values. The regression model that has emerged from efficiency data of 17 container terminals can be used as a tool to evaluate target outputs. It is believed that port managers can validate their investment decisions based on this tool as it would provide the new target output after the changes in inputs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2019 |
Acceptance Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |