Learned helplessness is an important obstacle for the Turkish public administration to achieve its goals and objectives. Therefore, it is an important issue that needs to be addressed. It is thought that especially the public employees who constitute the human capital of the public administration, caught in learned helplessness will affect their success negatively and indirectly the success of the institution. The aim of the study prepared in this direction is to determine the effects of problems arising from learned helplessness in public administration on personal and organizational success and to determine the perceptions of public employees on this issue. In this context, learned helplessness is discussed conceptually and its function in public administration is included in the study. Then, a field study examining the effect of learned helplessness on public employees and organizations performing different public duties in different public institutions is included.
Öğrenilmiş çaresizlik Türk kamu yönetiminin amaç ve hedeflerine ulaşmasında önemli bir engeldir. Bu nedenle üzerinde durulması gereken önemli bir konudur. Özellikle kamu yönetiminin beşeri sermayesini oluşturan kamu çalışanlarının öğrenilmiş çaresizliğe yakalanmaları başta kendi başarılarını dolaylı yoldan da kurumun başarısını olumsuz yönde etkileyeceği düşünülmektedir. Bu doğrultuda hazırlanan çalışmanın amacı kamu yönetiminde öğrenilmiş çaresizlikten kaynaklanan sorunların kişisel ve örgütsel başarı üzerine nasıl bir etki ortaya çıkardığını, kamu çalışanlarının bu konudaki algılarını saptamak oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmada öncelikle öğrenilmiş çaresizlik kavramsal açıdan ele alınmakta ve kamu yönetimindeki işlevine yer verilmektedir. Ardından öğrenilmiş çaresizliğin farklı kamu kurumlarında farklı kamu görevlerini yerine getiren kamu çalışanları ve örgütleri üzerindeki etkisini ele alan bir alan araştırmasına yer verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 22, 2021 |
Acceptance Date | October 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |