Research Article
BibTex RIS Cite

AN EXAMPLE OF COMPUTER GAME PROMOTIONAL WRITTEN IN TURKEY: DIGITAL GAMES SERIES

Year 2023, Volume: 11 Issue: 1, 40 - 49, 23.06.2023

Abstract

Human-being is a being who plays games. The games played by humans, who are game-playing ‘creatures’, attract the attention of researchers. The reason for this situation is that the games played by people reflect the cultural life of the people. Games reveal what cultural motives people act and what they value. The change and transformation of human societies over time is also reflected in the games people play. Today, the games played by modern people are mostly in the digital environment. This situation necessitates the transformation of games played in the digital environment into an analysis object. This study aims to examine the works published as Dijital Oyunlar Serisi in Turkey. There are two objectives within the scope of the study. The first one is to try to find the equivalents of the plays in the social space, which is the object of analysis in the studied works, instead of making a work analysis. The second goal is to try to make a general assessment of the game introduction articles, which do not show much academic interest in Turkey.

References

  • Counter Strike 2. (2023). Counter Strike 2. Counter Strike 2. Erişim Adresi: https://developer.valvesoftware.com/wiki/Counter-Strike_2
  • BBC News. (2023). Fortnite Sued For ‘Copying’ Rival Game PUBG. BBC News. Erişim Adresi: https://www.bbc.com/news/technology-44287860
  • BusinessofApps. (2023). Fortnite Usage and Revenue Statistics (2023). BusinessofApps. Erişim Adresi: https://www.businessofapps.com/data/fortnite-statistics/
  • DemandSage. (2023) Fortnite Statistic For 2023 (Users, Revenue & Devices). DemandSage. Erişim Adresi: https://www.demandsage.com/fortnite-statistics/
  • Özenç, O. E. (2018). Kof 98 Um Ol. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Keskin, H. (2018). Türkiye’de E-Spor ve Counter Strike. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Keskin, H. (2019). Türkiye’de E-Spor ve PUBG. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Tınmazlar, A. (2019). Türkiye’de E-Spor ve League of Legends. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Tınmazlar, A. (2019a). Türkiye’de E-Spor ve Fortnite. İstanbul: Profil Kitap.
  • IGN. (2023). The Best Selling Video Games All Time. IGN. Erişim Adresi: https://www.ign.com/articles/best-selling-video-games-of-all-time-grand-theft-auto-minecraft-tetris
  • PUBG Facebook. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Facebook Sayfası. PUBG Facebook. Erişim Adresi: https://www.facebook.com/pubg.battlegrounds.tr/
  • PUBG Instagram. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Instagram Sayfası. PUBG Instagram. Erişim Adresi: https://www.instagram.com/pubg_battlegrounds_tur/
  • PUBG TikTok. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi TikTok Sayfası. PUBG TikTok. Erişim Adresi: https://www.tiktok.com/@pubg_battlegrounds_tr
  • PUBG Twitter. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Twitter Sayfası. PUBG Twitter. Erişim Adresi: https://twitter.com/PUBG_TUR.
  • PUBG Youtube (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Youtube Sayfası. PUBG Youtube. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/channel/UCGPAJi7OKo817Veu-y6NIFQ
  • Sportingwiki. (2023). Top 10 Most-Played Online Games In the World Right Now. Sportingwiki. Erişim Adresi: https://www.sportingwiki.com/gaming/top-10-most-played-online-games-in-the-world-right-now/
  • Teqip. (2023). Top 10 Most Popular Online Games in 2023/Updated Ranking. Teqip. Erişim Adresi: https://teqip.in/top-10-most-popular-games.html
  • The Guardian. (2023). PUBG Drops Fortnite Game Lawsuit Without Explanation. The Guardian. Erişim Adresi: https://www.theguardian.com/games/2018/jun/28/pubg-drops-fortnite-lawsuit-epic-games

TÜRKİYE'DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 1, 40 - 49, 23.06.2023

Abstract

İnsan oyun oynayan bir varlıktır. Oyun oynayan bir varlık olan insanın oynadığı oyunlar araştırmacıların ilgisini çekmektedir. Bu duruma neden, insanın oynadığı oyunların insanın kültürel hayatını yansıtmasıdır. Oyunlar, insanların hangi kültürel saiklerle hareket ettiğini ve nelere değer verdiğini gözler önüne serer. İnsan topluluklarının zaman içindeki değişimi ve dönüşümü, insanların oynadıkları oyunlara da yansımaktadır. Günümüzde, modern dönem insanının oynadığı oyunlar, daha çok dijital ortamdadır. Bu durum dijital ortamda oynanan oyunların da bir analiz nesnesine dönüştürülmesini zorunlu kılmaktadır. Bu çalışma Türkiye’de Dijital Oyunlar Serisi olarak yayınlanan eserleri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada amaç dahilinde iki hedef vardır. İlki eser incelemesi yapmak yerine, incelenen eserlerdeki analiz nesnesi oyunların toplumsal uzamdaki karşılıklarını bulmaya çalışmaktır. İkinci hedef ise Türkiye’de pek de akademik bir ilgi gösterilmeyen oyun tanıtım yazılarına genel bir değerlendirme yapmaya çalışmaktır.

References

  • Counter Strike 2. (2023). Counter Strike 2. Counter Strike 2. Erişim Adresi: https://developer.valvesoftware.com/wiki/Counter-Strike_2
  • BBC News. (2023). Fortnite Sued For ‘Copying’ Rival Game PUBG. BBC News. Erişim Adresi: https://www.bbc.com/news/technology-44287860
  • BusinessofApps. (2023). Fortnite Usage and Revenue Statistics (2023). BusinessofApps. Erişim Adresi: https://www.businessofapps.com/data/fortnite-statistics/
  • DemandSage. (2023) Fortnite Statistic For 2023 (Users, Revenue & Devices). DemandSage. Erişim Adresi: https://www.demandsage.com/fortnite-statistics/
  • Özenç, O. E. (2018). Kof 98 Um Ol. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Keskin, H. (2018). Türkiye’de E-Spor ve Counter Strike. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Keskin, H. (2019). Türkiye’de E-Spor ve PUBG. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Tınmazlar, A. (2019). Türkiye’de E-Spor ve League of Legends. İstanbul: Profil Kitap.
  • Özenç, O. E ve Tınmazlar, A. (2019a). Türkiye’de E-Spor ve Fortnite. İstanbul: Profil Kitap.
  • IGN. (2023). The Best Selling Video Games All Time. IGN. Erişim Adresi: https://www.ign.com/articles/best-selling-video-games-of-all-time-grand-theft-auto-minecraft-tetris
  • PUBG Facebook. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Facebook Sayfası. PUBG Facebook. Erişim Adresi: https://www.facebook.com/pubg.battlegrounds.tr/
  • PUBG Instagram. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Instagram Sayfası. PUBG Instagram. Erişim Adresi: https://www.instagram.com/pubg_battlegrounds_tur/
  • PUBG TikTok. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi TikTok Sayfası. PUBG TikTok. Erişim Adresi: https://www.tiktok.com/@pubg_battlegrounds_tr
  • PUBG Twitter. (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Twitter Sayfası. PUBG Twitter. Erişim Adresi: https://twitter.com/PUBG_TUR.
  • PUBG Youtube (2023). PUBG: Battlegrounds Türkiye Resmi Youtube Sayfası. PUBG Youtube. Erişim Adresi: https://www.youtube.com/channel/UCGPAJi7OKo817Veu-y6NIFQ
  • Sportingwiki. (2023). Top 10 Most-Played Online Games In the World Right Now. Sportingwiki. Erişim Adresi: https://www.sportingwiki.com/gaming/top-10-most-played-online-games-in-the-world-right-now/
  • Teqip. (2023). Top 10 Most Popular Online Games in 2023/Updated Ranking. Teqip. Erişim Adresi: https://teqip.in/top-10-most-popular-games.html
  • The Guardian. (2023). PUBG Drops Fortnite Game Lawsuit Without Explanation. The Guardian. Erişim Adresi: https://www.theguardian.com/games/2018/jun/28/pubg-drops-fortnite-lawsuit-epic-games
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science (Other)
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Kendirci 0000-0001-5201-0110

Publication Date June 23, 2023
Acceptance Date June 22, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Kendirci, M. (2023). TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, 11(1), 40-49.
AMA Kendirci M. TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. June 2023;11(1):40-49.
Chicago Kendirci, Mehmet. “TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 11, no. 1 (June 2023): 40-49.
EndNote Kendirci M (June 1, 2023) TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 11 1 40–49.
IEEE M. Kendirci, “TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ”, Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, vol. 11, no. 1, pp. 40–49, 2023.
ISNAD Kendirci, Mehmet. “TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 11/1 (June 2023), 40-49.
JAMA Kendirci M. TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. 2023;11:40–49.
MLA Kendirci, Mehmet. “TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, vol. 11, no. 1, 2023, pp. 40-49.
Vancouver Kendirci M. TÜRKİYE’DE BİLGİSAYAR OYUN TANITIM YAZIMINA BİR ÖRNEK: DİJİTAL OYUNLAR SERİSİ. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. 2023;11(1):40-9.