The aim of this study is to examine the subjects of secondary school Social Studies textbooks within the scope of active citizenship learning area in terms of the values included in the curriculum of the related course. In this context, the data sources of the study consist of six secondary school Social Studies textbooks prepared by MoNE and private publishers. The study was designed according to document analysis, which is a qualitative research method. The data collected from these textbooks through document analysis were analysed and discussed with the content analysis technique. As a result of the analysis, it was seen that the mentioned textbooks prioritised values such as equality, freedom and justice in accordance with the essence of the active citizenship learning domain. However, it was found that the values of independence in the 5th grade and peace in the 7th grade, which are associated with the learning domain of the programme, were given less space than the others.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul Sosyal Bilgiler ders kitaplarının etkin vatandaşlık öğrenme alanı kapsamındaki konularını ilgili dersin öğretim programında yer alan değerler açısından incelemektir. Bu bağlamda çalışmanın veri kaynakları, MEB ve özel yayınevleri tarafından hazırlanan altı adet ortaokul Sosyal Bilgiler ders kitabından oluşmaktadır. Çalışma, nitel bir araştırma yöntemi olan doküman analizine göre tasarlanmıştır. Doküman analizi ile söz konusu ders kitaplarından toplanan veriler, içerik analizi tekniği ile çözümlenerek tartışılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, bahsi geçen ders kitaplarında etkin vatandaşlık öğrenme alanının özüne uygun olarak eşitlik, özgürlük ve adalet gibi değerlere öncelikli olarak yer verildiği görülmüştür. Fakat programın öğrenme alanı ile ilişkilendirdiği 5. sınıflarda bağımsızlık ve 7. sınıflarda barış değerine diğerlerine nazaran daha az yer verildiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education, Social Studies Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |