The materials are of great importance for the efficiency of the teaching and learning process. Students who are important elements of education process, what they think about the materials used in this process is valuable. This study is designed to reveal the opinions of secondary school students on the teaching materials used in social studies lesson. The research was conducted in November 2018. A case study pattern was used in the study prepared in accordance with the qualitative paradigm. The data of the study were obtained by semi-structured interview form prepared by the researcher. There are seven open-ended questions in the interview form. The study group consists of 30 secondary school students. The data obtained from the participants were analyzed with descriptive analysis technique. As a result of the data obtained, it was found that most of the students had little or no use of teaching materials in social studies courses and that secondary school students had a limited understanding of the teaching material concept. At the end of the research, materials which are not in the schools of secondary school students were determined. In addition, the materials they want to be used in social studies lessons are also determined.
Materyaller eğitim öğretim sürecinin verimliliği açısından büyük öneme sahiptir. Eğitim öğretim sürecinin önemli unsurlarından olan öğrencilerin bu süreçte kullanılan materyaller hakkında ne düşündükleri bu noktada değerlidir. Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde kullanılan öğretim materyallerine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma 2018 yılı Kasım ayında yapılmıştır. Nitel paradigmaya uygun olarak hazırlanan çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Görüşme formunda yedi adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 30 adet ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen veriler sonucunda öğrencilerin büyük bir kısmının sosyal bilgiler derslerinde öğretim materyallerinin ya hiç kullanılmadığı ya da çok az kullanıldığı görüşüne sahip olduğu ve ortaokul öğrencilerinin öğretim materyali kavramını sınırlı düzeyde kavradıkları saptanmıştır. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin okullarında olmayan ya da sosyal bilgiler derslerinde kullanılmasını istedikleri materyaller de belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |