Research Article
BibTex RIS Cite

Effect of Covid-19 pandemic on Esenboğa Airport air traffic and aircraft emissions

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 45 - 59, 28.04.2022
https://doi.org/10.51513/jitsa.1069097

Abstract

References

  • Referans1: Ali Ozan Canarslanlar.(2017) İniş Kalkış Döngüsündeki Safha Sürelerinin Gerçek Uçuş Verileri Kullanılarak Değerlendirilmesi. Sürdürülebilir Havacılık Araştırmaları Dergisi , Cilt 2 sayı 1, DOI: 10.23890/SUHAD.2017.0105
  • Referans2: Ashworth, K., Bucci, S., Gallimore, P. J., Lee, J., Nelson, B. S., Sanchez-Marroquín, A., ... & McQuaid, J. B. (2020). Megacity and local contributions to regional air pollution: an aircraft case study over London. Atmospheric Chemistry and Physics, 20(12), 7193-7216.
  • Referans3:DHMİ. (2020). DHMİ 2020 Havayolu Sektör Raporu. Erişim adresi: https://www.dhmi.gov.tr/Lists/HavaYoluSektorRaporlari/Attachments/14/2020_Havayolu_Sektor_raporu.pdf
  • Referans4: Lu, C., Liu, H., Song, D., Yang, X., Tan, Q., Hu, X., & Kang, X. (2018). The establishment of LTO emission inventory of civil aviation airports based on big data. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 128, No. 1, p. 012069). IOP Publishing.
  • Referans5: IATA. (2011). Vision 2050 Report.Erişim Adresi: https://www.iata.org/contentassets/bccae1c5a24e43759607a5fd8f44770b/vision-2050.pdf
  • Referans6: IATA. (2014). The Worldwide Airport Slot Guidelines. erişim adresi:https://www.iata.org/contentassets/4ede2aabfcc14a55919e468054d714fe/wasg-edition-1-english-version.pdf
  • Referans7: IATA. (2020). Annual review 2020. erişim adresi:https://www.iata.org/contentassets/c81222d96c9a4e0bb4ff6ced0126f0bb/iata-annual-review-2020.pdf
  • Referans8: Inan, T. T. (2020). Slot Kavramının Havalimanları ve Havayolları Açısından İncelenmesi. International Journal of Management and Social Research, 7(13), 46-55.
  • Referans9:IPCC. (2006). IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. Erişim adresi: https://www.ipccggip.iges.or.jp/public/2006gl/
  • Referans10:İlker Yılmaz. (2017).Emissions from passenger aircraft at Kayseri Airport, Turkey. Journal of Air Transport Management 58 (2017) 176-182, https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.11.001
  • Referans11: Kazım Çağatan.(2011) İstanbul Atatürk Havalimanı İçin Uçak Emisyonlarının Belirlenmesi ve Çevresel Etkileri İstanbul Teknik Üniversitesi, Yüksek lisans tezi http://hdl.handle.net/11527/7135
  • Referans12: Keskin, B. N., & Erçoşkun, Ö. Y. (2021). Covid-19’un havacılık sektörüne çevresel etkisi: Adnan Menderes Havalimanı örneği. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 4(1), 74-86.
  • Referans13: Meltem, A. K. C. A. (2020). COVID-19’UN HAVACILIK SEKTÖRÜNE ETKİSİ. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 45-64.
  • Referans14: Pecorari, E., Mantovani, A., Franceschini, C., Bassano, D., Palmeri, L., & Rampazzo, G. (2016). Analysis of the effects of meteorology on aircraft exhaust dispersion and deposition using a Lagrangian particle model. Science of the Total Environment, 541, 839-856.
  • Referans15: Saban, M., & Trabzon, O. (2021) Covid-19 Salgınının Havacılık Sektöründeki Şirket Performansları Üzerindeki Etkileri: Türk Havayolları Örneği. International Review of Economics and Management, 9(1), 64-79.
  • Referans16: Song, S. K., & Shon, Z. H. (2012). Emissions of greenhouse gases and air pollutants from commercial aircraft at international airports in Korea. Atmospheric Environment, 61, 148-158.
  • Referans17: Schürmann, G., Schäfer, K., Jahn, C., Hoffmann, H., Bauerfeind, M., Fleuti, E., & Rappenglück, B. (2007). The impact of NOx, CO and VOC emissions on the air quality of Zurich airport. Atmospheric Environment, 41(1), 103-118.
  • Referans18: SHGM. (2014). Hava Sahasının Esnek Kullanımı Yönetmeliği (SHY FUA). erişim adresi: https://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/mevzuat/sektorel/yonetmelikler/SHY-FUA.pdf
  • Referans19: Url-1 <https://www.icao.int/Newsroom/Pages/2020-passenger-totals-drop-60-percent-as-COVID19-assault-on-international-mobility-continues.aspx>, erişim tarihi 15.01.2022.
  • Referans20: Url-2 <https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2021-07-23-01/>, erişim tarihi10.01.2022.
  • Referans21: Url-3 <https://web.shgm.gov.tr/tr/s/194-yesil-havaalani-green-airport-projesi >, erişim tarihi 25.12.2021. Referans22: Url-4 <https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Havalimani/Yenisehir/karbonsuzHavalimaniProjesi.aspx>, erişim tarihi 10.01.2022.
  • Referans23:Url-5 <https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Havalimani/Esenboga/GenelBilgiler.aspx>,erişim tarihi 15.01.2022.

Covid-19 Pandemisinin Esenboğa Havalimanı hava trafiğine ve uçak emisyonlarına etkisi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 45 - 59, 28.04.2022
https://doi.org/10.51513/jitsa.1069097

Abstract

Havacılık sektörünün son yıllarda gösterdiği gelişme ve büyüme sonucunda uçuş sayıları önemli ölçüde artmıştır. Uçuşlarda yakıtın yanmasıyla meydana gelen maddeler çevre için tehdit oluşturmaktadır. Artan hava trafiği ile çevreye verilecek zararın artışı kaçınılmaz olmasına rağmen olumsuz etkilerin azaltılması için çalışmalar ve düzenlemeler yapılmalıdır.Uçuş kaynaklı emisyonların hesaplanması, çevreyi koruyacak adımların planlanmasına ve uygulanmasına yardımcı olacaktır. Bu çalışmada, Covid-19 pandemisinin Esenboğa Havalimanı 2019 ve 2020 yılları uçuş sayılarına ve iniş kalkış(LTO-Landing and Take-off Cycle) aşamasındaki emisyon değerlerine etkisi araştırılmıştır.Emisyon hesaplamalarında IPCC’ nin (Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli) önerdiği Tier yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmanın verileri Esenboğa havalimanına iniş ve kalkış yapan uçak sayıları ve tipleri DHMİ’ den (Devlet Hava Meydanları İşletmesi) alınan 2019 ve 2020 yılı uçuş istatistikleri kullanılarak elde edilmiştir. Esenboğa Havalimanı toplam uçuş sayısının 2020 yılında, 2019 yılına göre %49.2 oranında azaldığı tespit edilmiştir. 4 farklı uçak tipinin, 2019 yılında CO2 emisyon değerinin %86,05’ ini, 2020 yılında ise CO2 emisyonunun % 87,18’ ini oluşturduğu belirlenmiştir.

Thanks

DHMİ’ye veri temini sağladığı için teşekkür ederiz.

References

  • Referans1: Ali Ozan Canarslanlar.(2017) İniş Kalkış Döngüsündeki Safha Sürelerinin Gerçek Uçuş Verileri Kullanılarak Değerlendirilmesi. Sürdürülebilir Havacılık Araştırmaları Dergisi , Cilt 2 sayı 1, DOI: 10.23890/SUHAD.2017.0105
  • Referans2: Ashworth, K., Bucci, S., Gallimore, P. J., Lee, J., Nelson, B. S., Sanchez-Marroquín, A., ... & McQuaid, J. B. (2020). Megacity and local contributions to regional air pollution: an aircraft case study over London. Atmospheric Chemistry and Physics, 20(12), 7193-7216.
  • Referans3:DHMİ. (2020). DHMİ 2020 Havayolu Sektör Raporu. Erişim adresi: https://www.dhmi.gov.tr/Lists/HavaYoluSektorRaporlari/Attachments/14/2020_Havayolu_Sektor_raporu.pdf
  • Referans4: Lu, C., Liu, H., Song, D., Yang, X., Tan, Q., Hu, X., & Kang, X. (2018). The establishment of LTO emission inventory of civil aviation airports based on big data. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 128, No. 1, p. 012069). IOP Publishing.
  • Referans5: IATA. (2011). Vision 2050 Report.Erişim Adresi: https://www.iata.org/contentassets/bccae1c5a24e43759607a5fd8f44770b/vision-2050.pdf
  • Referans6: IATA. (2014). The Worldwide Airport Slot Guidelines. erişim adresi:https://www.iata.org/contentassets/4ede2aabfcc14a55919e468054d714fe/wasg-edition-1-english-version.pdf
  • Referans7: IATA. (2020). Annual review 2020. erişim adresi:https://www.iata.org/contentassets/c81222d96c9a4e0bb4ff6ced0126f0bb/iata-annual-review-2020.pdf
  • Referans8: Inan, T. T. (2020). Slot Kavramının Havalimanları ve Havayolları Açısından İncelenmesi. International Journal of Management and Social Research, 7(13), 46-55.
  • Referans9:IPCC. (2006). IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. 2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. Erişim adresi: https://www.ipccggip.iges.or.jp/public/2006gl/
  • Referans10:İlker Yılmaz. (2017).Emissions from passenger aircraft at Kayseri Airport, Turkey. Journal of Air Transport Management 58 (2017) 176-182, https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2016.11.001
  • Referans11: Kazım Çağatan.(2011) İstanbul Atatürk Havalimanı İçin Uçak Emisyonlarının Belirlenmesi ve Çevresel Etkileri İstanbul Teknik Üniversitesi, Yüksek lisans tezi http://hdl.handle.net/11527/7135
  • Referans12: Keskin, B. N., & Erçoşkun, Ö. Y. (2021). Covid-19’un havacılık sektörüne çevresel etkisi: Adnan Menderes Havalimanı örneği. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 4(1), 74-86.
  • Referans13: Meltem, A. K. C. A. (2020). COVID-19’UN HAVACILIK SEKTÖRÜNE ETKİSİ. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 45-64.
  • Referans14: Pecorari, E., Mantovani, A., Franceschini, C., Bassano, D., Palmeri, L., & Rampazzo, G. (2016). Analysis of the effects of meteorology on aircraft exhaust dispersion and deposition using a Lagrangian particle model. Science of the Total Environment, 541, 839-856.
  • Referans15: Saban, M., & Trabzon, O. (2021) Covid-19 Salgınının Havacılık Sektöründeki Şirket Performansları Üzerindeki Etkileri: Türk Havayolları Örneği. International Review of Economics and Management, 9(1), 64-79.
  • Referans16: Song, S. K., & Shon, Z. H. (2012). Emissions of greenhouse gases and air pollutants from commercial aircraft at international airports in Korea. Atmospheric Environment, 61, 148-158.
  • Referans17: Schürmann, G., Schäfer, K., Jahn, C., Hoffmann, H., Bauerfeind, M., Fleuti, E., & Rappenglück, B. (2007). The impact of NOx, CO and VOC emissions on the air quality of Zurich airport. Atmospheric Environment, 41(1), 103-118.
  • Referans18: SHGM. (2014). Hava Sahasının Esnek Kullanımı Yönetmeliği (SHY FUA). erişim adresi: https://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/mevzuat/sektorel/yonetmelikler/SHY-FUA.pdf
  • Referans19: Url-1 <https://www.icao.int/Newsroom/Pages/2020-passenger-totals-drop-60-percent-as-COVID19-assault-on-international-mobility-continues.aspx>, erişim tarihi 15.01.2022.
  • Referans20: Url-2 <https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2021-07-23-01/>, erişim tarihi10.01.2022.
  • Referans21: Url-3 <https://web.shgm.gov.tr/tr/s/194-yesil-havaalani-green-airport-projesi >, erişim tarihi 25.12.2021. Referans22: Url-4 <https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Havalimani/Yenisehir/karbonsuzHavalimaniProjesi.aspx>, erişim tarihi 10.01.2022.
  • Referans23:Url-5 <https://www.dhmi.gov.tr/Sayfalar/Havalimani/Esenboga/GenelBilgiler.aspx>,erişim tarihi 15.01.2022.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Erdem Öz 0000-0002-9625-6291

Özge Yalçıner Ercoşkun 0000-0003-2734-0374

Early Pub Date April 20, 2022
Publication Date April 28, 2022
Submission Date February 7, 2022
Acceptance Date March 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Öz, E., & Yalçıner Ercoşkun, Ö. (2022). Covid-19 Pandemisinin Esenboğa Havalimanı hava trafiğine ve uçak emisyonlarına etkisi. Akıllı Ulaşım Sistemleri Ve Uygulamaları Dergisi, 5(1), 45-59. https://doi.org/10.51513/jitsa.1069097