Maritime transportation is the key element of global trade in recent years. Moreover, container shipping companies aim to complete door-to-door cargo operation with lower costs and increased speed. Determination of delays and possible accidents play vital role on cargo transportation process in a container terminal. In this scope, 65 container terminal accident reports are evaluated with Fuzzy C-means method to cluster within scope of root cause analysis. Three, four, and five number of clusters are created to determine possible causes of accidents. Two container terminals located in Turkey have diverse cargo operation capacity such as mobile and quay cranes. Accident cases are grouped in the view of relation of operations as cargo and port. Port related accidents are found mainly as related with maintenance processes. and occurred in weekdays. On the other hand, cargo related accidents occurred in weekends and during night shifts. In this scope, the results revealed that Fuzzy C-Means method could be used to analyse container terminal accidents.
Deniz taşımacılığı, son yıllarda küresel ticaretin kilit unsuru olarak görülmektedir. Ayrıca konteyner taşımacılığı yapan denizcilik şirketleri, kapıdan kapıya kargo operasyonunu daha düşük maliyetler ve artan hızlar ile tamamlamayı hedeflemektedir. Konteyner terminalinde kargo taşımacılığı sürecinde gecikmelerin ve olası kazaların tespiti hayati önem taşımaktadır. Bu kapsamda 65 konteyner terminali kaza raporu, Bulanık C-ortalama kümeleme algoritması ile kök neden analizi kapsamında kümelenerek değerlendirilmiştir. Olası kaza nedenlerini belirlemek için üç, dört ve beş adet küme oluşturulmuştur. Türkiye'de bulunan iki konteyner terminali mobil ve rıhtım vinçleri gibi farklı kargo operasyon kapasitelerine sahiptir. Kaza vakaları, operasyonların ilişkisine göre kargo ve liman olarak gruplandırılmıştır. Limanla ilgili kazalar daha çok bakım süreçleriyle ilgili olarak bulunmuştur ve hafta içi meydana geldiği görülmüştür. Öte yandan, hafta sonu ve gece saatlerinde kargo ile ilgili kazalar meydana geldiği çalışma sonucunda elde edilmiştir. Bu kapsamda, sonuçlar Bulanık C-ortalama kümeleme algoritmasının konteyner terminal kazalarını analiz etmek için kullanılabileceğini ortaya koymuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2022 |
Publication Date | April 28, 2022 |
Submission Date | March 29, 2022 |
Acceptance Date | April 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |