Bu yayında, Ackermann yönlendirme geometrisini temel alan, otonom paralel park için çarpışmayı önleyici yol planlayıcı algoritma önerilmektedir. İki düz çizgi ve iki özdeş daireye dayalı bir yol oluşturmak için geometrik yol planlama algoritması kullanılmaktadır. Algoritma, yolun sol tarafının park etmiş araçlarla dolu olduğunu hesaba katmaktadır. Ego araca ait, düşük hızlı park senaryosuna ve izin verilen en geniş direksiyon açısına uygun kinematik model, mekanik ve çevresel sınırlar dikkate alınarak yol planlama aşamasında kullanılmaktadır. Gerekli park yeri uzunluğu, direksiyon açısına göre elde edilmektedir. Algoritma, diğer park etmiş arabalara paralel olması durumunda ego aracın yanal konumuna göre kendini uyarlayabilir. Ego aracın çevre modelindeki yanal konumuna göre kullanılacak direksiyon açısı ve gerekli park yeri uzunluğu grafikler ile ifade edilmektedir.
Otonom paralel park yol planlama Ackermann yönlendirme geometrisi sürücü asistan sistemleri
The aim of the paper is to propose collision-free path planning algorithm for autonomous parallel parking based on Ackermann steering geometry. A geometrical path planning algorithm has been employed for generating a path that is based on two straight lines and two identical circles. The algorithm is taking into account that the left side of the street is taken as another parking slot occupied by full of cars. The ego’s kinematics model appropriate for the low-velocity parking scenario and the maximum allowable steering angle for the narrow streets is used in the path planning stage by considering mechanical and environmental limits. According to the steering angle, required length of the parking space is obtained. The algorithm can adapt itself according to the lateral position of the ego in case it is parallel to other parked cars. The steering angle to be used and the required parking space length according to the lateral position of the vehicle in the environmental model are given with graphics.
Autonomous parallel parking path planning Ackermann steering geometry driver assistance systems
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Autonomous Vehicle Systems |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 20, 2023 |
Publication Date | October 23, 2023 |
Submission Date | June 8, 2023 |
Acceptance Date | October 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |