This study employs the PTV VISSIM simulation software to investigate the impact of increasing traffic volumes on conventional vehicles and autonomous vehicles (AVs) with distinct behavioural traits: cautious, normal, and aggressive. The simulations cover a range of traffic volumes, from 100 to 600 vehicles, and measure the effects on travel time, emissions (CO, NOX, VOC), and fuel consumption. The results show that with increasing penetration rates of AVs, travel times generally decrease, with aggressive AVs achieving the shortest times, followed by normal, then cautious AVs. Emissions and fuel consumption also tend to decrease as the penetration rate of AVs increases. Notably, the results demonstrate that aggressive AVs excel in reducing travel time, while normal AVs consistently balance between efficiency and reduced emissions, and cautious AVs emphasize safety and lower emissions. Despite the differing behavioural traits, all AV types exhibit a marked improvement over conventional vehicles in terms of travel time, emissions, and fuel consumption. At every penetration rate, AVs lead to shorter travel times and lower emissions, with aggressive AVs being the most efficient, followed by normal and then cautious AVs. These findings emphasize the potential benefits of integrating autonomous vehicles into transportation networks. They suggest that optimizing AV behaviour, depending on the context and objectives, can lead to more efficient, environmentally friendly traffic systems. The study offers valuable insights for policymakers, urban planners, and researchers aiming to leverage the distinct strengths of each AV behaviour to create a more sustainable and efficient future for autonomous transportation.
PTV VISSIM Autonomous Vehicles Roundabout Intersections Travel Time Emissions Fuel Consumption.
Bu çalışma, PTV VISSIM benzetim programını kullanarak, artan trafik hacimlerinin sürücülü araçlarla birlikte farklı davranış özelliklerine sahip otonom araçlar (AV'ler) üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Benzetimler, 100 ile 600 araç arasındaki çeşitli trafik yoğunluklarını içermekte ve seyahat süreleri, emisyonlar (CO, NOX, VOC) ve yakıt tüketimi üzerindeki etkilerini ölçmektedir. Sonuçlar, AV'lerin yayılım oranlarının artmasıyla birlikte genellikle seyahat sürelerinin azaldığını göstermektedir; agresif AV'ler en kısa süreleri elde ederken, bunu normal ve ardından dikkatli AV'ler takip etmektedir. Emisyonlar ve yakıt tüketimi de AV'lerin yayılım oranı arttıkça azalma eğilimi göstermektedir. Özellikle, agresif AV'lerin seyahat süresini azaltmada etkili olduğu, normal AV'lerin verimlilik ve azalan emisyonlar arasında tutarlı bir denge sağladığı ve dikkatli AV'lerin güvenlik ve düşük emisyonları vurguladığı görülmektedir. Davranış özelliklerindeki farklılıklara rağmen, tüm AV türleri geleneksel araçlara kıyasla belirgin bir iyileşme sergilemektedir. Her yayılım oranında, AV'ler daha kısa seyahat süreleri ve daha düşük emisyonlara yol açmaktadır; agresif AV'ler en verimli olurken, bunu normal ve ardından dikkatli AV'ler takip etmektedir. Bu bulgular, otonom araçların ulaşım ağlarına entegre edilmesinin potansiyel faydalarını vurgulamaktadır. Bu durum, hedeflere ve koşullara bağlı olarak AV davranışlarının optimize edilmesinin, daha verimli ve çevre dostu trafik sistemlerinin oluşmasına olanak tanıyabileceğini öne sürmektedir. Çalışma, her bir AV davranışının farklı güçlü yönlerinden yararlanarak otonom ulaşım için daha sürdürülebilir ve verimli bir gelecek yaratmayı amaçlayan politika yapıcılar, şehir planlamacıları ve araştırmacılar için değerli içgörüler sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 18, 2024 |
Publication Date | October 22, 2024 |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |