Urban transportation problems have been increasing in developing and developed countries around the world and traditional planning approaches have started to be obsolete in regards to come forward with the solutions to these problems. Planning paradigm shifted from infrastructure development and expansion to look for innovative, sustainable and urban life focused solutions. With this paradigm shift, Intelligent Transportation Systems (ITS) have emerged as a growing and developing phenomenon in means of reaching sustainable urban mobility goals. Many ITS technologies have been integrated with public transportation systems in urban areas which are used for purposes such as monitoring, data collection and informing. Although implementation of the technologies into the urban transportation systems are beneficial for the quality of urban transportation, monitoring and evaluation is essential for ensuring the continuous improvement of these systems and their positive impacts. With this purpose a benchmarking framework is developed in this study, subjecting transit agencies to comparative analyses amongst its peers. 7 transit agencies from metropolitan areas of the United States have been chosen for the study, to be benchmarked in the base of 24 performance indicators in 5 performance categories. A performance index is calculated using these indicator values and several sensitivity analyses are carried out to determine the strengths and weaknesses of transit agencies compared to each other. It is aimed by the study to provide a benchmarking tool for ITS performance assessment.
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde kentsel ulaşım problemleri artış göstermekte, geleneksel planlama yöntemleri bu problemlere çözüm üretme konusunda yetersiz kalmaktadır. Planlama yaklaşımları ulaşım altyapılarının geliştirilmesi ve kapasitesinin arttırılması gibi geleneksel çözümlerden yenilikçi, sürdürülebilir ve kentsel yaşam odaklı çözümlerin tercih edildiği çözümlere doğru değişim göstermiştir. Planlama yaklaşımlarındaki bu değişim ile birlikte Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS), sürdürülebilir kentsel hareketlilik hedeflerine ulaşmada büyüyen ve gelişen bir olgu olarak ortaya çıkmıştır. Gözlemleme, veri toplama ve etkili yönetim amaçları ile kullanılan bir çok AUS teknolojisi kentsel toplu taşıma sistemlerine entegre edilmiştir. Bu teknolojilerin kentsel ulaşım sistemlerinde uygulanması kentsel ulaşımın kalitesi açısından her ne kadar fayda sağlasa da, bu sistemlerin sürekli gelişiminin ve olumlu etkilerinin devamlılığının sağlanması açısından izleme ve değerlendirme çalışmaları gereklidir. Çalışmanın amacı AUS uygulamaları üzerinden sistem performansı ölçümü için “karşılaştırmalı değerlendirme aracı” üretmektir. Çalışmada, toplu taşıma organizasyonlarının performanslarının analiz edildiği “karşılaştırmalı değerlendirme yöntemi” geliştirilmiştir. Çalışma için Amerika Birleşik Devletleri’nin metropolitan bölgelerinden 7 toplu taşıma işletmesi, 5 performans kategorisi altında 24 performans göstergesi üzerinden değerlendirilmek üzere seçilmiştir. Toplu taşıma işletmelerinin birbirlerine göre güçlü ve zayıf özelliklerinin belirlenmesi amacıyla bu göstergelerin değerleri ile toplu taşıma işletmelerinin performans endeksleri hesaplanmış ve çeşitli duyarlılık analizleri gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transportation Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 19, 2025 |
Publication Date | March 25, 2025 |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | March 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |