Bu çalışmada mühendislik
jeolojisi uygulamalarının tünel açma yöntemleri ile ilişkisi anlatılmaktadır.
Geçmişten bugüne çeşitli tünel açma yöntemleri ortaya çıkmış ancak bunların
büyük çoğunluğu aşamalı kazı ve tam ayna kazılarının çeşitli türevleri şeklinde
olmuştur. Uluslararası alanda yaygın bilinen tünel açma yöntemleri, kaya
kütlelerinin davranışlarını sınıflandırmaya çalışmakta, ancak bu
sınıflandırmaya sayısal bir altlık oluşturamamaktadır. Bu nedenle bu
yöntemlerin uygulanması sırasında sayısal ve objektif değerlendirmelere ihtiyaç
duyulmakta, bu eksiklikse kaya kütle sınıflamaları kullanılarak kapatılmaya
çalışılmaktadır. Günümüz tünelciliğinde yaygın olarak NATM ve ADECO-RS adı verilen
iki yöntem kullanılmaktadır. Her iki yöntem de kaya kütle davranışını çeşitli
şekillerde kategorize etmiş ancak bunun için değerlendirmeye esas objektif bir
altlık oluşturamamıştır. Bu çalışmada, tünel tasarımında yaygın olarak kullanılan
tünel açma yöntemlerinin, uluslararası kabul görmüş kaya kütle sınıflama
sistemleri ve sayısal modeller ile olan ilişkisi ve uygulamada yaşanan sorunlar
anlatılmaya çalışılmıştır. Uygulamada; kaya kütle sınıflamalarından tünel kazı
ve destek sınıflarına geçiş, bunların sayısal modellere yansıtılması, yapılan
kabuller ve özellikle sayısal modelleme sırasında yazılımların dayandığı
kabullerden kaynaklanan mühendislik jeolojisi modelleme hataları ve doğru
tasarım için yapılması gerekenler birer örnek ile açıklanmaya çalışılmıştır.
Subjects | Geological Sciences and Engineering (Other) |
---|---|
Journal Section | Makaleler - Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2015 |
Submission Date | May 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 39 Issue: 1 |