Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Training Family Health Center Practice in Family Medicine Residency Education

Year 2024, Volume: 1 Issue: 3, 76 - 82, 25.12.2024
https://doi.org/10.62425/jmefm.1530518

Abstract

Objective: Tertiary hospitals offer advanced health services, including chronic disease management, whereas primary health care centers focus on services such as pregnancy follow-up, child care, vaccination, and periodic health screenings. These differing roles highlight the need for Education Family Health Centers (EHC), which are increasingly important in family medicine education. This study assesses the perceived necessity of EFHCs among family medicine specialists and residents.
Methods: A descriptive cross-sectional survey was conducted among family physicians via Google Forms between February and April 2022. The survey collected sociodemographic data and assessed knowledge related to primary care. Participants’ work status in EFHCs and their performance on knowledge questions were compared.
Results: The study included 263 physicians, 58.2% female and 41.8% male. Among them, 62% were married, 55.1% were full-time family medicine residents, 16.3% were contracted residents, and 28.5% were specialists. EFHC training was part of specialty education for 35% of the participants. Additionally, 18.6% had worked in EFHCs, and 15.6% had a responsible trainer. Those who had a responsible trainer in an EFHC scored significantly higher on knowledge questions (P=.049). However, no significant difference was observed in knowledge levels on the basis of the requirements of EFHC or its inclusion in specialty training.
Conclusion: This study highlights the necessity of EFHCs and the crucial role of trainers within these centers. The findings suggest that integrating EFHCs into specialty training could enhance educational outcomes and better prepare family medicine residents. These findings reveal that the EASM has an important role in family medicine speciality education and that training increases the quality of education.

Ethical Statement

Bu çalışmanın etik kurul onayı Düzce Üniversitesi Girişimsel Olmayan Sağlık Araştırmaları Etik Kurulu'nun 21.02.2022 tarih ve 2022/32 sayılı kararı ile alınmıştır.

Supporting Institution

Yok

References

  • Türkiye Aile Hekimliği Yeterlilik Kurulu, 2014. http://www.tahud.org.tr/view/contentFiles/dokuman/20160614092826.DOCX. Erişim Tarihi: 03.03.2022.
  • Aile Hekimliği Avrupa Tanımı. WONCA Avrupa 2005 Basımı Türkçe Çevirisi. Türkiye Aile Hekimleri Derneği Yayınları. 2011.
  • Moore G. Primary care medicine in crisis: toward reconstruction and renewal. Ann Intern Med. 2003; 138: 244-247
  • Ünlüoğlu İ. Türkiye’de Aile Hekimliği Disiplinin Gelişimi, PRN Aile Hekimliği Dergisi. Eylül 2008; 2 (33): 425-429
  • Aile Hekimliği Standart, Müfredat ve Rotasyon Belirleme Komisyonu. Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Rotasyon Uygulamaları Üzerine Rapor; Türk Aile Hek Derg. 2011;15(2):88-90
  • Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği- Türkiye Aile Hekimliği Yeterlilik Kurulu (Board) Faaliyet raporu ve Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Çekirdek Eğitim Müfredatı, Haziran 2007, Ankara
  • Egici MT, Gökseven Y, Öztürk Zeren G. Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde ‘Eğitim Aile Sağlığı Merkezleri’ Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Deneyimi. Türk Aile Hek Derg. 2019; 23 (4): 165-175.
  • Uzuner A, Kaya ÇA, Akman M, Ünalan PC, Çifçili S. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Eğitim Aile Sağlığı Merkezleri kurma deneyimi. Türk Aile Hek Derg. 2017; 8(1): 15-22.
  • Yıldırım B, Eğici MT. Aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinin bakış açısından aile hekimliği saha eğitimi ve eğitim aile sağlığı merkezleri. Ankara Med J. 2018; 18(3): 300-11.
  • Sancaktar Ö, Demirağ S. Uzmanlık Eğitimi Programlarıyla İlgili Gelişmelerin Aile Hekimliği Asistanlarının Kendi Eğitimlerine Bakışları ve Gelecekle İlgili Beklentileri Üzerine Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi, Aydın; 2013.
  • Kodaş H. Aile Hekimliği Asistanlarının Uzmanlık Eğitimleri Konusunda Güncel Sorunları ve Geleceklerine Bakış Açısı l: Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Taksim Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi. İstanbul; 2017.
  • Alanyalı FM, Geroğlu B, Kurnaz MA, Can H, Öngel K. İzmir İlinde Bulunan Eğitim ve Araştırma Hastanelerindeki Aile Hekimliği Asistanlarının Aile Hekimliği Disiplini Konusunda Bilgileri ve Uzmanlık Eğitimi ile İlgili Görüşleri. Türk Aile Hek Derg. 2014;5(4):1-7.
  • Uzuner A, Topsever P, Ünlüoğlu İ. Residents' views about family medicine specialty education in Turkey. BMC Med Educ. 2010, 10:29
  • Ünlüoğlu İ, Cebeci S, Konur M, Özdemir H, Özünal M, Sayalı E, et al. Aile Hekimliği Asistanlarının ve Anabilim Dallarının Türkiye’deki Aile Hekimliği Uygulamaları ve Uzmanlık Eğitimleri ile İlgili Düşünceleri. Çalışma Raporu. 2008
  • Metsemakers J FM. Türkiye’de aile hekimliği eğitimi: Bazı düşünceler. Türk Aile Hek Derg. 2012; 16(1):29-34
  • Maç ÇE, Öztürk Zeren G. Bir eğitim ve araştırma hastanesinin aile hekimliği poliklinikleri ile eğitim aile sağlığı merkezi polikliniklerine başvuran hastaların kayıtlarının karşılaştırılması. Ankara Med J .2018; 18(1): 14-21.
  • Egici MT, Gökseven Y, Öztürk Zeren G. Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde ‘Eğitim Aile Sağlığı Merkezleri’ Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Deneyimi. Türk Aile Hek Derg. 2019; 23 (4): 165-175.
  • Cebeci S, Konur M, Özdemir H, Özünal M, Ünalan PC, Ünalacak M. Aile Hekimliği Asistanlarının ve Anabilim Dallarının Türkiye’deki Aile Hekimliği Uygulamaları ve Uzmanlık Eğitimleri İle İlgili Düşünceleri. Yayımlanmamış rapor, 2008.
  • McKee M, MacLehose M, Nolte L, Ellen. Health Policy and European Union Enlargement. UK: McGraw‐Hill Education; 2004.
  • Yetişir Y. Eğitim Aile Sağlığı Merkezinde Çalışmanın Aile Hekimliği Asistanlarının Periyodik İzlemler Konusundaki Bilgi Düzeyine Katkısı Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Ankara Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi. Ankara, 2018.
  • Yağız FC. Ankara’da aile sağlığı merkezlerinde çalışan Aile Hekimliği uzmanlarının Aile Hekimliği asistanlarına eğitim vermek ile ilgili görüşleri. Turgut Özal Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi. Ankara, 2015.
  • Ünalan PC, Akman M, Uzuner A. Aile Hekimliği uzmanlık eğitiminde klinik eğitim ve alan. Turkish Fam Physic. 2016;1 (3):25-34.
Year 2024, Volume: 1 Issue: 3, 76 - 82, 25.12.2024
https://doi.org/10.62425/jmefm.1530518

Abstract

References

  • Türkiye Aile Hekimliği Yeterlilik Kurulu, 2014. http://www.tahud.org.tr/view/contentFiles/dokuman/20160614092826.DOCX. Erişim Tarihi: 03.03.2022.
  • Aile Hekimliği Avrupa Tanımı. WONCA Avrupa 2005 Basımı Türkçe Çevirisi. Türkiye Aile Hekimleri Derneği Yayınları. 2011.
  • Moore G. Primary care medicine in crisis: toward reconstruction and renewal. Ann Intern Med. 2003; 138: 244-247
  • Ünlüoğlu İ. Türkiye’de Aile Hekimliği Disiplinin Gelişimi, PRN Aile Hekimliği Dergisi. Eylül 2008; 2 (33): 425-429
  • Aile Hekimliği Standart, Müfredat ve Rotasyon Belirleme Komisyonu. Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde Rotasyon Uygulamaları Üzerine Rapor; Türk Aile Hek Derg. 2011;15(2):88-90
  • Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği- Türkiye Aile Hekimliği Yeterlilik Kurulu (Board) Faaliyet raporu ve Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Çekirdek Eğitim Müfredatı, Haziran 2007, Ankara
  • Egici MT, Gökseven Y, Öztürk Zeren G. Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde ‘Eğitim Aile Sağlığı Merkezleri’ Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Deneyimi. Türk Aile Hek Derg. 2019; 23 (4): 165-175.
  • Uzuner A, Kaya ÇA, Akman M, Ünalan PC, Çifçili S. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Eğitim Aile Sağlığı Merkezleri kurma deneyimi. Türk Aile Hek Derg. 2017; 8(1): 15-22.
  • Yıldırım B, Eğici MT. Aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinin bakış açısından aile hekimliği saha eğitimi ve eğitim aile sağlığı merkezleri. Ankara Med J. 2018; 18(3): 300-11.
  • Sancaktar Ö, Demirağ S. Uzmanlık Eğitimi Programlarıyla İlgili Gelişmelerin Aile Hekimliği Asistanlarının Kendi Eğitimlerine Bakışları ve Gelecekle İlgili Beklentileri Üzerine Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi, Aydın; 2013.
  • Kodaş H. Aile Hekimliği Asistanlarının Uzmanlık Eğitimleri Konusunda Güncel Sorunları ve Geleceklerine Bakış Açısı l: Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Taksim Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi. İstanbul; 2017.
  • Alanyalı FM, Geroğlu B, Kurnaz MA, Can H, Öngel K. İzmir İlinde Bulunan Eğitim ve Araştırma Hastanelerindeki Aile Hekimliği Asistanlarının Aile Hekimliği Disiplini Konusunda Bilgileri ve Uzmanlık Eğitimi ile İlgili Görüşleri. Türk Aile Hek Derg. 2014;5(4):1-7.
  • Uzuner A, Topsever P, Ünlüoğlu İ. Residents' views about family medicine specialty education in Turkey. BMC Med Educ. 2010, 10:29
  • Ünlüoğlu İ, Cebeci S, Konur M, Özdemir H, Özünal M, Sayalı E, et al. Aile Hekimliği Asistanlarının ve Anabilim Dallarının Türkiye’deki Aile Hekimliği Uygulamaları ve Uzmanlık Eğitimleri ile İlgili Düşünceleri. Çalışma Raporu. 2008
  • Metsemakers J FM. Türkiye’de aile hekimliği eğitimi: Bazı düşünceler. Türk Aile Hek Derg. 2012; 16(1):29-34
  • Maç ÇE, Öztürk Zeren G. Bir eğitim ve araştırma hastanesinin aile hekimliği poliklinikleri ile eğitim aile sağlığı merkezi polikliniklerine başvuran hastaların kayıtlarının karşılaştırılması. Ankara Med J .2018; 18(1): 14-21.
  • Egici MT, Gökseven Y, Öztürk Zeren G. Aile Hekimliği Uzmanlık Eğitiminde ‘Eğitim Aile Sağlığı Merkezleri’ Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Deneyimi. Türk Aile Hek Derg. 2019; 23 (4): 165-175.
  • Cebeci S, Konur M, Özdemir H, Özünal M, Ünalan PC, Ünalacak M. Aile Hekimliği Asistanlarının ve Anabilim Dallarının Türkiye’deki Aile Hekimliği Uygulamaları ve Uzmanlık Eğitimleri İle İlgili Düşünceleri. Yayımlanmamış rapor, 2008.
  • McKee M, MacLehose M, Nolte L, Ellen. Health Policy and European Union Enlargement. UK: McGraw‐Hill Education; 2004.
  • Yetişir Y. Eğitim Aile Sağlığı Merkezinde Çalışmanın Aile Hekimliği Asistanlarının Periyodik İzlemler Konusundaki Bilgi Düzeyine Katkısı Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Ankara Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi. Ankara, 2018.
  • Yağız FC. Ankara’da aile sağlığı merkezlerinde çalışan Aile Hekimliği uzmanlarının Aile Hekimliği asistanlarına eğitim vermek ile ilgili görüşleri. Turgut Özal Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Uzmanlık Tezi. Ankara, 2015.
  • Ünalan PC, Akman M, Uzuner A. Aile Hekimliği uzmanlık eğitiminde klinik eğitim ve alan. Turkish Fam Physic. 2016;1 (3):25-34.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Primary Health Care
Journal Section Research Article
Authors

Nesibe Derya Bayhan 0000-0002-1126-0524

Abdulkadir Kaya 0000-0003-1725-1220

Publication Date December 25, 2024
Submission Date August 8, 2024
Acceptance Date October 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 3

Cite

Vancouver Bayhan ND, Kaya A. Evaluation of Training Family Health Center Practice in Family Medicine Residency Education. J Med Educ Family Med. 2024;1(3):76-82.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30617