Research Article
BibTex RIS Cite

4'ÜNCÜ TARAF LOJİSTİK İŞLETMELERİNDE TEDARİK ZİNCİRİ ESNEKLİĞİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Year 2018, , 311 - 323, 30.12.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.990

Abstract

Amaç- Zamanlamanın özellikle önemli olduğu lojistik gibi sektörlerde esneklik kavramı ayrıca bir önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, esnekliğin 4’üncü Taraf Lojistik işletmeleri üzerinde olan etkileri DHL vakası ile incelenmiştir.

Yöntem- Esnekliğe yönelik özel uygulamaları olan bir işletme ile yapılan vaka çalışması sonucunda veriler toplanmıştır.

Bulgular- Esnekliği arttırmayı amaçlayan lojistik işletmeleri, esnekliğe yönelik özel uyarı uygulamaları ile müşteri memnuniyetini arttırarak yeni ve daha güçlü müşteri tabanı oluşturabilmektedir.

Sonuç- Esnekliğe yönelik sistemler, zaman odaklı endüstriler ve bu endüstrilerin tedarik zincirlerini yöneten 4’üncü Taraf Lojistik işletmeleri için bir zorunluluktur. Tedarik zinciri esnekliğini arttırarak 4’üncü Taraf Lojistik işletmeler müşterileri için katma değer yaratmaktadır

References

  • Acar, Z., Gürol, P. (2013). Türkiye’de lojistik yazınının tarihsel gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3): 289-312.
  • Acar, Z., Köseoğlu, M. (2014). Lojistik yaklaşımıyla tedarik zinciri yönetimi. Nobel Yayıncılık, 1.Basım, Ankara.
  • Aydın, N., Köseoğlu, M. (2016). Information technology competency in selection of 3pl service provider for businesses. Global Business Research Congress (GBRC), May 26-27, 2016, Istanbul ISSN: 2459-0762. (ss:485-500).
  • Bayraktutan, Y., Özbilgin, M. (2015). Lojistik maliyetler ve lojistik performans ölçütleri. Maliye Araştırmaları Dergisi, Yıl:1, Cilt:1, Sayı:2:95-112.
  • Çancı, M., Erdal, M. (2003). Lojistik yönetimi. Erler Matbaacılık San. Ve Tic. A.Ş., 1.Baskı, İstanbul.
  • Christopher, M. (2011). Logistics and supply chain management: creating value-adding networks. Pearson Education Limited, 4th ed., Edinburgh Gate Harlow.
  • Eker, Ö. (2006). Lojistik yönetimi ve tedarik lojistiği sürecinde performansın arttırılması. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmış).
  • Fourth Party Logistics (4’üncü Taraf Lojistik). http://www.dhl.co.uk/en/logistics/supply_chain_solutions/fourth_party_logistics_4’üncü Taraf Lojistik.html (Erişim Tarihi: 20. 04. 2018).
  • Gravier, M., Farris, M. (2008). An analysis of logistics pedagogical literature: past and future trends in curriculum, content, and pedagogy. The International Journal of Logistics Management, S: 19(2): 234-235.
  • Güleç, İ. F., Karagöz, B. (2008). E-lojistik ve Türkiye’de e-lojistik uygulamaları. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dergisi 15(1):73-91.
  • Hai, L., Yirong, S. (2002). An approach towards overall supply chain efficiency - a future oriented solution and analysis in inbound process. School of Economics and Commercial Law Göteborg University, Logistics and Transport Management Masters Thesis No. 2002:29.
  • Hugos, M. (2003). Essentials of supply chain management. John Wiley&Sons Inc., Hoboken, New Jersey. OECD. (2014). Guidelines for resilience systems analysis. OECD Publishing.
  • Özdemirel, B. (2004). Lojistik hizmetlerin dışarıdan sağlanması ve 4’üncü taraf lojistik kavramı. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İşletme Mühendisliği, Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmış).
  • Özdener, H. H. (2010). Lojistikte toplam kalite yönetimi. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmış), İstanbul.
  • Özovacı, E. (2016). The new logistics methods. Proceedings of INTCESS2016 3rd International Conference on Education and Social Sciences, 8-10 February 2016- Istanbul, Turkey, 409-412.
  • Öztürk, D. (2016). Tedarik zinciri yönetimi süreçlerini etkileyen faktörler. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 6 (1): 17-24.
  • Pettit, T. J., Croxton, K. L., Fiksel, J. (2013). Ensuring supply chain resilience: development and implementation of an assessment tool. Journal of Business Logistics, 2013, 34(1):46–76.
  • Remigio, H. C. (2012). Modelling resilience in supply chain. Universidade Nova de Lisboa, Fen ve Teknoloji Fakültesi Endüstri Mühendisliği Doktora Tezi (Yayınlanmış).
  • Şahin, A. G., Berberoğlu, N. (2011). Lojistik outsourcing karar süreci ve 3PL seçim kriterleri. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology Vol:2 Num:5.
  • Tang, C. S. (2006a). Perspectives in supply chain risk management. International Journal of Production Economics, 103(2): 451-488.
  • Vatansever, K. (2004). Üçüncü taraf lojistik işletmelerinin hizmet kalitesinin ölçümü üzerine bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Waters, D. (2003). Global logistics and distribution planning strategies for management. Kogan Page Limited,4th Edition, London, United Kingdom.
  • Weele, A. J. V. (2014). Satın alma ve tedarik zinciri yönetimi, Purchasing and supply chain management. Ekim 2014 - İstanbul - Literatür Kitabevi Basın Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. Çeviri editörü: Metin Çancı, Çevirmen: Timuçin Binder .
  • What is Logistics and Supply Chain Management, https://www.supplychainopz.com/2012/04/what-is-logistics-and-supply-chain-management.html (Erişim Tarihi: 20. 04. 2018).
  • Kolb, B., Cioe, J. (2018). Absence of recovery or dendritic reorganization after neonatal posterior parietal lesions. Psychobiology, 26, 134-142. DOI: 745322/KMML.2018.45326

A STUDY ON SUPPLY CHAIN ELASTICITY IN 4TH PARTY LOGISTICS COMPANIES

Year 2018, , 311 - 323, 30.12.2018
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.990

Abstract

Purpose- In sectors such as logistics where scheduling is Tarafcularly important, the concept of resilience also gains importance. In this study, how resilience measures affect 4’üncü Taraf Lojistik companies examined through DHL case.

Methodology- As a result of case study with a company with special applications for resilience, data were collected.

Findings- Logistics companies aiming to increase resilience can create new and stronger customer base by increasing customer satisfaction with special warning applications for resilience.

Conclusion- Resilience systems are essential for time-driven industries and for 4’üncü Taraf Lojistik companies that are managing supply chain activities for these type of industries. By improving resilience, 4’üncü Taraf Lojistik companies create value for the companies.

References

  • Acar, Z., Gürol, P. (2013). Türkiye’de lojistik yazınının tarihsel gelişimi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3): 289-312.
  • Acar, Z., Köseoğlu, M. (2014). Lojistik yaklaşımıyla tedarik zinciri yönetimi. Nobel Yayıncılık, 1.Basım, Ankara.
  • Aydın, N., Köseoğlu, M. (2016). Information technology competency in selection of 3pl service provider for businesses. Global Business Research Congress (GBRC), May 26-27, 2016, Istanbul ISSN: 2459-0762. (ss:485-500).
  • Bayraktutan, Y., Özbilgin, M. (2015). Lojistik maliyetler ve lojistik performans ölçütleri. Maliye Araştırmaları Dergisi, Yıl:1, Cilt:1, Sayı:2:95-112.
  • Çancı, M., Erdal, M. (2003). Lojistik yönetimi. Erler Matbaacılık San. Ve Tic. A.Ş., 1.Baskı, İstanbul.
  • Christopher, M. (2011). Logistics and supply chain management: creating value-adding networks. Pearson Education Limited, 4th ed., Edinburgh Gate Harlow.
  • Eker, Ö. (2006). Lojistik yönetimi ve tedarik lojistiği sürecinde performansın arttırılması. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmış).
  • Fourth Party Logistics (4’üncü Taraf Lojistik). http://www.dhl.co.uk/en/logistics/supply_chain_solutions/fourth_party_logistics_4’üncü Taraf Lojistik.html (Erişim Tarihi: 20. 04. 2018).
  • Gravier, M., Farris, M. (2008). An analysis of logistics pedagogical literature: past and future trends in curriculum, content, and pedagogy. The International Journal of Logistics Management, S: 19(2): 234-235.
  • Güleç, İ. F., Karagöz, B. (2008). E-lojistik ve Türkiye’de e-lojistik uygulamaları. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dergisi 15(1):73-91.
  • Hai, L., Yirong, S. (2002). An approach towards overall supply chain efficiency - a future oriented solution and analysis in inbound process. School of Economics and Commercial Law Göteborg University, Logistics and Transport Management Masters Thesis No. 2002:29.
  • Hugos, M. (2003). Essentials of supply chain management. John Wiley&Sons Inc., Hoboken, New Jersey. OECD. (2014). Guidelines for resilience systems analysis. OECD Publishing.
  • Özdemirel, B. (2004). Lojistik hizmetlerin dışarıdan sağlanması ve 4’üncü taraf lojistik kavramı. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İşletme Mühendisliği, Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmış).
  • Özdener, H. H. (2010). Lojistikte toplam kalite yönetimi. Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Yayınlanmış), İstanbul.
  • Özovacı, E. (2016). The new logistics methods. Proceedings of INTCESS2016 3rd International Conference on Education and Social Sciences, 8-10 February 2016- Istanbul, Turkey, 409-412.
  • Öztürk, D. (2016). Tedarik zinciri yönetimi süreçlerini etkileyen faktörler. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 6 (1): 17-24.
  • Pettit, T. J., Croxton, K. L., Fiksel, J. (2013). Ensuring supply chain resilience: development and implementation of an assessment tool. Journal of Business Logistics, 2013, 34(1):46–76.
  • Remigio, H. C. (2012). Modelling resilience in supply chain. Universidade Nova de Lisboa, Fen ve Teknoloji Fakültesi Endüstri Mühendisliği Doktora Tezi (Yayınlanmış).
  • Şahin, A. G., Berberoğlu, N. (2011). Lojistik outsourcing karar süreci ve 3PL seçim kriterleri. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology Vol:2 Num:5.
  • Tang, C. S. (2006a). Perspectives in supply chain risk management. International Journal of Production Economics, 103(2): 451-488.
  • Vatansever, K. (2004). Üçüncü taraf lojistik işletmelerinin hizmet kalitesinin ölçümü üzerine bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Waters, D. (2003). Global logistics and distribution planning strategies for management. Kogan Page Limited,4th Edition, London, United Kingdom.
  • Weele, A. J. V. (2014). Satın alma ve tedarik zinciri yönetimi, Purchasing and supply chain management. Ekim 2014 - İstanbul - Literatür Kitabevi Basın Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. Çeviri editörü: Metin Çancı, Çevirmen: Timuçin Binder .
  • What is Logistics and Supply Chain Management, https://www.supplychainopz.com/2012/04/what-is-logistics-and-supply-chain-management.html (Erişim Tarihi: 20. 04. 2018).
  • Kolb, B., Cioe, J. (2018). Absence of recovery or dendritic reorganization after neonatal posterior parietal lesions. Psychobiology, 26, 134-142. DOI: 745322/KMML.2018.45326
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Osman Ayan This is me 0000-0002-4595-0902

Melis Gizem Ozturk This is me 0000-0001-7927-8467

Ahmet Murat Koseoglu 0000-0002-0656-2798

Murat Colak This is me 0000-0002-6135-1694

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Ayan, O., Ozturk, M. G., Koseoglu, A. M., Colak, M. (2018). A STUDY ON SUPPLY CHAIN ELASTICITY IN 4TH PARTY LOGISTICS COMPANIES. Journal of Management Marketing and Logistics, 5(4), 311-323. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2018.990

Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JMML aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the areas of management, marketing, logistics, supply chain management, international trade. The editor in chief of JMML invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JMML charges no submission or publication fee.


Ethics Policy - JMML applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JMML is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).


Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.