The
research was conducted to examine the opinions of social studies teacher on
values education and values in the 2005 with 2017 social studies curriculum.
Participants of the survey were interviewed face-to-face with 15 of them, and
30 were contacted via internet. With these two methods, a total of 45 social
studies teachers were reached. In this way, the data obtained from the first
group have been tried to be supported by the data obtained from the second
group. Semi-structured interview form and written form consisting of fifteen
questions with probes were used in the research. The written data, whether
face-to-face or not, were analyzed using a descriptive analysis approach. According to the results of the survey, it was determined
that all of the social studies teachers had knowledge about the 2005 social
studies program, while only a few of them got the opportunity to examine the
2017 program, the vast majority studied the values in the program, and some
followed the academic studies in the field of value education. It is also seen
that the majority of the teachers have not received a qualified education in
the undergraduate period or after they became teachers. In addition, the
teachers who participated in the study stated that value education was
necessary and emphasized the importance. They talked about the necessity of
value education, which is done seriously, not just values education consisting
of transactions on paper. It has been determined that studies such as short
film screening, story reading and narration, case studies have been conducted.
It is also a finding that there is no value education for the activities, and
that social studies is a value lesson.
Araştırma, 2005 ile 2017 sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan
değerler ve değerler eğitimine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini
incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 15’i ile
yüz yüze, 30’u ile internet üzerinden görüşülen toplam 45 sosyal bilgiler
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada üç betimsel olmak üzere sondalarla
birlikte on beş sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve yazılı
form kullanılmıştır. Gerek yüz yüze gerekse yazılı olarak toplanan veriler
betimsel analiz yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın
sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmenlerinin program hakkında bilgi sahibi
olduğu, büyük çoğunluğunun programda yer alan değerleri incelediği, bir kaçının
değerler eğitimi alanında yapılan akademik çalışmaları takip ettikleri tespit
edilmiştir. Ayrıca çalışmaya katılan öğretmenler değerler eğitiminin gerekli
olduğunu belirtmiş ve önemine vurgu yapmışlardır. Sadece kâğıt üzerinde yapılan
işlemlerden ibaret bir değerler eğitimi değil, ciddi bir şekilde yapılan
değerler eğitiminin gerekliliğinden bahsetmişlerdir. Çalışmada kısa film
izletme, hikâye okuma ve anlatma, örnek olay gibi çalışmaların yapıldığı
belirlenmiştir. Etkinliklerin yer aldığı bir değerler eğitiminin yapılmadığı
ancak sosyal bilgiler dersinin bir değerler eğitim dersi olduğu da bulgular
arasındadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |