Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Derslerindeki Deneyimleri Bağlamında Değişim ve Sürekliliğe İlişkin Değerlendirmeleri: Misafirperverlik Örneği

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 39 - 57, 07.06.2018

Abstract

Sosyal bilgiler öğretim programında öğrencilere
kazandırılması amaçlanan becerilerden biri de değişim ve sürekliliği algılama
becerisidir. Bu çalışmanın amacı kültürümüzün önemli unsurlarından biri olan
misafirperverlik örneğinden yola çıkarak sosyal bilgiler derslerinde
öğrencilerin değişim ve sürekliliğe ilişkin değerlendirmelerini ortaya
koymaktır. Araştırmanın çalışma
grubunu Sakarya’da bir ortaokulda 2017-2018 eğitim yılında 5. sınıfa
devam eden 15 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma sosyal bilgiler dersinde
misafirperverlik üzerine araştırma, ders süreci ve sözlü tarih aşamalarına
katılan söz konusu öğrencilerle yapılan odak grup görüşmelerine dayanmaktadır.
Bu araştırmanın deseni betimsel araştırma
yöntemlerinden durum çalışmasıdır.
Veriler betimsel analizine tabi tutularak
değerlendirilmiş ve şu sonuçlara ulaşılmıştır. Öğrenciler değişim ve
sürekliliği en fazla sözlü tarih ve ders sürecinde fark ettiklerini ifade
etmişlerdir. Ders aşamasında köy odası oyunları, geçmişten günümüze değişen
ikramların verilmesi, hikâye ve videoların kullanılması öğrencilerin dikkatini
çekmiştir. Araştırma aşamasında en çok rapor yazmada zorlandıklarını
belirtmişlerdir. Sözlü tarih sürecinde değişim ve sürekliliği en fazla 60 yaş
üzerindeki kişilerle yaptıkları görüşmelerde fark ettiklerini bildirmişlerdir.
Ayrıca misafirperverliğin gelecekte nasıl bir değişim göstereceğine ilişkin
çıkarımlarda bulunmuşlardır.

References

  • Acun, F. (2007 ). Osmanlı'nın torunları Cumhuriyet'in çocukları: Osmanlı'dan Cumhuriyet'e değişim ve süreklilik. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39-64.
  • Bal, H.(2013). Nitel araştırma yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Cresswell, J. W.(2015).Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma Deseni. Çev. Edt. M. Bütün, S. B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Tarih öğretiminde öğrenci merkezli yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Zaman ve mekâna ilişkin becerilerin öğretimi, Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ed.: C. Öztürk). ss.188-223, Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Dere, İ. & Kızılay, N. (2017) Aile tarihinin araştırılmasında sözlü tarihin kullanımı: ilkokul öğrencilerinin tecrübeleri. TurkishHistoryEducation Journal Fall 2017, 6(2), 294-323
  • Deveci, H. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kültürden yararlanma: öğretmen adaylarının kültür portfolyolarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (28), 1-19.İncegül, S. (2010) Sosyal bilgiler dersinde örnek bir sözlü tarih uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabapınar, Y. ve İncegül, S. (2016). Değişim ve süreklilik bağlamında oyun ve oyuncağa bakmak: bir sözlü tarih çalışması. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 5 (1), 74-96.
  • Levstik, L. S. & Barton, K. C. (1997). Doing history. New Jersey: Lawrence ErlbaumAssociatesPublishers.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özen, R & Sağlam, H. (2010).İlköğretim öğrencilerinin değişim ve sürekliliği algılayışı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-15.
  • Safran, M. & Şimşek, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinde tarihsel zaman kavramının gelişimi. İlköğretim Online, 5(2), 87-109.
  • Sarı, İ. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih etkinliklerinin öğrenci başarı, beceri ve tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H.(2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Students’ Evaluations of Change and Continuity in the Context of Their Experience in Social Studies Classes: Hospitality Example*

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 39 - 57, 07.06.2018

Abstract

One of the skills aimed at gaining students in
social studies curriculum is the ability to perceive change and continuity.
The aim of this study is to introduce the
evaluation of the students' change and continuity in social studies courses by
starting from the example of hospitality which is one of the important elements
of our culture.
The study group of
the study consisted of 15 students in a middle school in Sakarya, who attended
the 5th class in 2017-2018 education years. The study is based on focus group
interviews conducted with the students in the social studies course on hospitality
research, lectures and oral history.
This
research is a case study of descriptive research methods. The data were
evaluated by a descriptive analysis and the following results were obtained.
Students expressed that they mostly perceived
change and continuity in oral history and course process.
In
the course of the lesson, the use of stories and videos to give varied daily
refreshments to the village room games has attracted the attention of the
students. They stated that they were most difficult to write reports during the
research phase. They reported that they were aware of the changes in the oral
history process and the continuity of their interviews with people over the age
of 60 at most. They have also come up with inferences about how your hospitality
will change in the future.

References

  • Acun, F. (2007 ). Osmanlı'nın torunları Cumhuriyet'in çocukları: Osmanlı'dan Cumhuriyet'e değişim ve süreklilik. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39-64.
  • Bal, H.(2013). Nitel araştırma yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Cresswell, J. W.(2015).Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma Deseni. Çev. Edt. M. Bütün, S. B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Tarih öğretiminde öğrenci merkezli yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H. (2007). Zaman ve mekâna ilişkin becerilerin öğretimi, Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ed.: C. Öztürk). ss.188-223, Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Dere, İ. & Kızılay, N. (2017) Aile tarihinin araştırılmasında sözlü tarihin kullanımı: ilkokul öğrencilerinin tecrübeleri. TurkishHistoryEducation Journal Fall 2017, 6(2), 294-323
  • Deveci, H. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kültürden yararlanma: öğretmen adaylarının kültür portfolyolarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (28), 1-19.İncegül, S. (2010) Sosyal bilgiler dersinde örnek bir sözlü tarih uygulaması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kabapınar, Y. ve İncegül, S. (2016). Değişim ve süreklilik bağlamında oyun ve oyuncağa bakmak: bir sözlü tarih çalışması. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 5 (1), 74-96.
  • Levstik, L. S. & Barton, K. C. (1997). Doing history. New Jersey: Lawrence ErlbaumAssociatesPublishers.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özen, R & Sağlam, H. (2010).İlköğretim öğrencilerinin değişim ve sürekliliği algılayışı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-15.
  • Safran, M. & Şimşek, A. (2006). İlköğretim öğrencilerinde tarihsel zaman kavramının gelişimi. İlköğretim Online, 5(2), 87-109.
  • Sarı, İ. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih etkinliklerinin öğrenci başarı, beceri ve tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H.(2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hülya Çelik 0000-0003-2207-2104

Halil Karadeniz This is me 0000-0003-2501-4866

Emrah Cabul This is me 0000-0001-9056-3138

Publication Date June 7, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Çelik, H., Karadeniz, H., & Cabul, E. (2018). Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Derslerindeki Deneyimleri Bağlamında Değişim ve Sürekliliğe İlişkin Değerlendirmeleri: Misafirperverlik Örneği. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 2(2), 39-57.