In this study, the effect of STEM education on the visual perception development of preschool children in Konya, who participated in the STEM project with the participation of many countries and schools, was examined. The comparative unequal group post-test model, one of the pre-experimental models, was used in the study. To work; The students of two kindergarten branches (40 people in the experimental group) from two different schools participating in the project called “STEM Challenge”, in which nine teachers from three countries were involved, and the students of the other kindergarten branches (80 people in the control group) who did not participate in the project in the same two schools were included. Frostig Developmental Visual Perception Test-II (DTVP) was used to measure the visual perceptions of the children participating in the study. Descriptive statistical methods were used for demographic information. Independent Sample T-test was used to determine the difference between the groups, and Cohen's d-test was used to calculate the effect size of the differences. According to the research findings it can be said that children who receive STEM education are more successful in copying (low level) and visual motor speed sub-dimensions (medium level) of visual perception development than children who do not receive STEM education.
Bu çalışmada birçok ülke ve okulun katılımı ile gerçekleştirilen STEM projesine katılan Konya ilindeki okul öncesi dönem çocukların, aldıkları STEM eğitimlerinin görsel algı gelişimlerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada deneme öncesi modellerden, karşılaştırmalı eşitlenmemiş grup son test modeli kullanılmıştır. Çalışmaya; üç ülkeden dokuz öğretmenin dâhil olduğu “STEM Challenge” isimli projeye Konya ilinden katılan iki farklı okuldan iki anasınıfı şubesinin öğrencileri (deney grubu 40 kişi) ve aynı iki okulda projeye katılmayan diğer anasınıfı şubelerinin öğrencileri (kontrol grubu 80 kişi) dahil edilmiştir. Çalışmaya katılan çocukların görsel algılarının ölçülmesi için Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi- II (DTVP) kullanılmıştır. Demografik bilgiler için betimsel istatistik yöntemleri kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farkın belirlenmesi için Bağımsız Örneklem T-testi yapılmıştır ve ortaya çıkan farkların etki büyüklüğünü hesaplamak için ise Cohen’s d testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; STEM eğitimi alan çocukların görsel algı gelişiminin kopyalama (düşük düzey) ve görsel motor hız alt boyutlarında (orta düzey) STEM eğitimi almayan çocuklara göre daha başarılı oldukları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 1, 2022 |
Publication Date | June 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |