The aim of the study is to examine the relationship between the primary school teachers’ level of information technology usage and classroom management skills. Correlational research model which is one of the Quantitative Research models was used in research. The sample of the study consists of 135 primary school teachers’ in Arsuz which is a district in the province of Hatay. Out of 135 participants, 59, 3 % (80) are female and 40, 7 % (55) are male teachers. Data of the study was collected with the “Teachers’ Level of Information Technology Usage Scale” and “Classroom Management Skills Scale”. The data were evaluated in accordance with the problem situations discussed in the study by using descriptive (arithmetic average, standard deviation) and relational statistical techniques (Spearman's Correlation). The statistical methods to be used in the analysis of the data were determined by examining the normality distributions of the scales and their subdimensions. As a result of the research, the primary school teachers’ level of information technology usage skills were determined to be high and their classroom management skills was found to be very high. It was seen that the relation between teachers‟ the primary school teachers’ level of information technology usage and classroom management skills is positively, reflective, low-level and significant. The findings have revealeted that they have a high level of perceived classroom management skills. The findings also indicated teachers find themselves mostly in Social Ethical and Legal Provisions sub-dimensions; the lowest was determined to be sufficient in Communication sub-dimensions. The findings of this study have been discussed within the framework of the related literature, and suggestions have been offered for researches to be done in the future.
Classroom Management Teacher Qualifications Primary School Teacher Educational Technology Information and Communication Technology
Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojisi kullanma düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu araştırmada nicel araştırmada modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hatay İli Arsuz İlçesinde görev yapan 135 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. 135 katılımcının % 59,3’ü (80) kadın, % 40,7’si (55) erkektir. Araştırmanın verileri “Bilişim Teknolojisi Kullanım Düzeylerini Belirleme Ölçeği” ve “Sınıf Yönetimi Beceri Ölçeği” toplanmıştır. Ölçeklerin ve alt boyutlarının normallik dağılımları incelerek, verilerin analizinde problem durumlarına uygun olarak, betimsel (aritmetik ortalama, standart sapma) ve ilişkisel (Spearman Korelasyon katsayısı) istatistik tekniklerinden yararlanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin bilişim teknolojisi kullanma düzeylerinin yüksek; sınıf yönetimi becerilerinin çok yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojisi kullanım düzeyleri ile sınıf yönetimi becerileri arasında ise ilişkinin pozitif yönlü düşük düzey ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Öte yandan araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerinin “Her zaman” düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin kendilerini bilişim teknolojisi kullanma bakımından en çok “Sosyal Etik ve Yasal Hükümler” alt boyutlarında; en düşük ise “İletişim” alt boyutlarında yeterli gördükleri belirlenmiştir. Bu araştırmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Sınıf Yönetimi Öğretmen Yeterlikleri Sınıf Öğretmenleri Eğitim Teknolojisi Bilgi ve İletişim Teknolojisi Classroom Management Teacher Qualifications Primary School Teacher Educational Technology Information and Communication Technology
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 4 |