Bu araştırmanın amacı; anne adaylarının ebeveyn olma yolunda çocuk haklarına yönelik tutumlarının incelenmesidir. Anne adayının yaşı, eğitim düzeyi, çocuğun cinsiyeti, çocuk sayısı, planlı gebelik olup olmama durumu ve gebelik haftasına göre çocuk haklarına yönelik tutumunun farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bu nicel araştırma, ilişkisel tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, uygun ve amaçlı örnekleme aracılığıyla, Afyonkarahisar Devlet Hastanesi’nde kontrollerine devam eden 8. gebelik haftasını geride bırakmış 105 gebe oluşturmaktadır. Veri toplama araçları; Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği (Kepenekçi, 2006) ve araştırmacı tarafından oluşturulan demografik bilgi formudur. Verilerin analizinde SPSS .26 istatistik paket programı kullanılmıştır. Analizlerde ikili grup bağımsız değişkenler için Mann Whitney U testi, iki grup üstü bağımsız değişkenlerde Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; anne adayının eğitim düzeyinin çocuk haklarına yönelik tutumunda olumlu yönde anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. Anne adayının yaşı, beklenilen çocuğun cinsiyeti, sahip olunan çocuk sayısı, planlı bir gebelik olup olmaması, ve gebelik haftasının çocuk haklarına yönelik tutumda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. Sonuçlar literatürdeki ilişkili araştırmalar bağlamında tartışılmıştır.
ABSTRACT
Purpose of this research is to examine the attitudes of expectant mothers towards children's rights. The differentiation of the expectant mother's attitude towards children's rights according to her age, education level, number of children, week of pregnancy, gender of the child and whether or not she is a planned pregnancy was examined. The design of this quantitative research is the relational survey method. The sample of the research includes 105 pregnant women who have completed their 8th week of pregnancy and continue routine controls at Afyonkarahisar Public Hospital. The sample group was reached through easily convenient sampling and purposeful sampling types. Data collection tools; Attitude Scale Ttowards Children's Rights (Kepenekçi, 2006) and demographic information form created by the researcher. Spss .26 statistical package program was used to analyze the data. The dependent variable of the research is the attitudes of pregnant women towards children's rights. Independent variables are age, education level, number of children, whether the pregnancy is planned or not, gestational age, and gender of the child. As a result of the research it was determined that the education level of the expectant mother significantly differentiate her attitude towards children's rights. As the education level of the expectant mother increases, her attitude towards children's rights becomes more positive. It was found that the age of the expectant mother, the gender of the expected child, whether it was a planned pregnancy or not, the number of children and the week of pregnancy did not create a statistically significant difference in attitudes towards children's rights. The results are discussed in the context of related research in the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2024 |
Submission Date | July 18, 2024 |
Acceptance Date | October 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |