Research Article
BibTex RIS Cite

Cinsiyetin Ölçme ve Değerlendirmeye Yönelik Genel Yeterlik Algısı Üzerindeki Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması*

Year 2022, , 38 - 50, 28.02.2022
https://doi.org/10.55661/jnate.1000129

Abstract

Bu çalışmanın amacı cinsiyetin ölçme ve değerlendirmeye yönelik genel yeterlik üzerindeki etkisini meta analiz yöntemiyle incelemektir. Meta analiz bir konuda yapılmış olan farklı birçok çalışmadan elde edilen verileri istatistiksel olarak bir araya getirerek, bu çalışma sonuçları hakkında genel bir yargıya varma amacıyla kullanılmaktadır. Bu amaçla ölçme ve değerlendirmeye yönelik genel yeterlik algısı üzerine yapılmış olan çalışmalar, alanyazın taraması yapılarak bir araya getirilmiş ve toplamda 17 çalışma analize dâhil edilmiştir. Bu çalışmalar için %95 güven aralığında etki büyüklükleri hesaplanmıştır. Çalışmalar rastgele etkiler modeline göre değerlendirilmiştir. Sonuç olarak cinsiyetin, ölçme ve değerlendirmeye yönelik genel yeterlik algısı üzerinde baskın bir bağımsız değişken olmadığı belirlenmiştir.

References

  • Açıkel, C. (2009). Meta analiz ve kanıta dayalı tıptaki yeri. Klinik Psikofarmoloji Bülteni, 19(2), 164-172.
  • Akçamete, A. G. (2005). Açılış konuşması: Öğretmen yetiştirmede kalite sorunlar çalıştayı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. Ankara: Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı.
  • Akdağ, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme-değerlendirmeye ilişkin yeterlik algıları ve görüşleri (Unpublished Master’s Thesis). Institute of Science, Adıyaman University.
  • Altun, A. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ve yeterlik algılarının incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 361-375
  • American Foundation of Teachers, National Council on Measurement in Education, & National Education Association. (1990). Standards for teacher competence in educational assessment of students. Educational Measurement: Issues and Practice, 9(4), 30-32.
  • Atılgan, H. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaz, M. F., & Söylemez, M. (2015). The effect of the project-based learning approach on the academic achievements of the students in science classes in Turkey: A meta-analysis study. Education and Science, 40(178), 255-283.
  • Balcı, E. & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42–50.
  • Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Open University Press
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. United Kingdom: John Wiley and Sons, Ltd. Publication.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
  • Copas, J., & Shi, J.Q. (2000). Meta-analysis, funnel plots and sensitivity analysis. Biostatistics, 1(3), pp. 247–262
  • Crombie, I.K., & Davies, H.T.O. (2009). What is meta-analysis? London: Hayward Medical Communications.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2),99-114
  • Dağyar, M., & Demirel, M. (2015). Probleme dayalı öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(181), 139-174
  • Dikmen, M., & Çağlar, A. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 1(28), 231-249.
  • Durlak, J. A. (1995). Understanding meta-analysis. In L. G. Grimm, & P. R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding multivariate statistics (pp. 319–352). American Psychological Association.
  • Eğri, G. (2006). Coğrafya öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yapabilme yeterliliği [Unpublished Master’s Thesis]. Institute of Educational Sciences, Gazi University.
  • Eells, R. J. (2011). Meta-analysis of the relationship between collective teacher efficacy and student achivement (Unpublished Doctoral Dissertation). Layola University.
  • Erdoğdu, M. Y., & Kurt, F. (2012). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yeterlilik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 23-36.
  • Genç, N. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme değerlendirme uygulamaları ve yeterlik algıları (Unpublished Master’s Thesis). Institute of Health Sciences, Mersin University.
  • Glass, G. V. (1976). Primary, secondary and meta-analysis of research. American Educational Research Association, 5(10), 3-8.
  • Günal, Y., Usta, G., & Uluman, M. (2015). An investigation of attitudes of candidate teachers towards measurement and evaluation lessonagainst certain variables. Procedia- Social and behavioral Sciences, 177, 209-212
  • Hartung, J., Knapp, G., & Sinha,B.K. (2008). Statistical meta-analysis with applications. NJ: Wiley.
  • Hedges, L.V., & Olkin, I. (1985). Statistical method for meta-analysis. United Kingdom: Academic Press
  • Higgins J., Thompson S. G., Deeks J. J., & Altman D. G. (2003). Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ, 327, 557–560.
  • Karaca, E. (2003). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme yeterliklerine ilişkin algıları (Unpublished Doctoral Dissertation). Institute of Educational Sciences, Ankara University.
  • Kaya Uyanık, G., & Çalışkan, H. (2015). Sosyal bilgilerde ölçme ve değerlendirme. In C. Dönmez, & K. Yazıcı. (Ed). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis (Vol. 49).. Sage Publications, Inc.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri: öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2002). The qualitative researcher’s companion. California: Sage Publications.
  • Pektaş, S. (2010). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarının incelenmesi (Unpublished Master’s Thesis). Institute of Social Sciences, Bolu Bolu Abant İzzet Baysal University.
  • Şahin, A.E. (2004). Öğretmen yeterliklerin belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(58).
  • Şimşek, E. (2018). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algıları: Atatürk Üniversitesi ilahiyat fakültesi örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59-80
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Turgut, M.F. (1988). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları (6. Baskı). Ankara: Saydam Yayıncılık.
  • Tuncer, M., & Dikmen, M. (2016). Cinsiyetin Tekno-Pedagojik Alan Bilgisi Üzerindeki Etkisinin Meta Analiz Yöntemiyle Araştırılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 85-92.
  • Yaralı, D. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmeye yönelik yeterlik algılarının incelenmesi (Kafkas Üniversitesi Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 487-504.

Gender Effect on Competency Perceptions on Measurement and Evaluation: A Meta-Analysis Study

Year 2022, , 38 - 50, 28.02.2022
https://doi.org/10.55661/jnate.1000129

Abstract

The purpose of this research is to examine the effect of gender on measurement and evaluation competency using meta-analysis. By statistically combining data obtained from various studies on a given subject, meta-analysis attempts to reach a general conclusion on the results of these studies. For this purpose, studies on general competency perceptions on measurement and evaluation were collected by a literature review and 17 studies were included in the analysis. Effect sizes were calculated in 95% confidence intervals for these studies. Studies were evaluated according to the random effects model. Gender was found out to be an ineffective independent variable in competency perceptions on measurement and evaluation.

References

  • Açıkel, C. (2009). Meta analiz ve kanıta dayalı tıptaki yeri. Klinik Psikofarmoloji Bülteni, 19(2), 164-172.
  • Akçamete, A. G. (2005). Açılış konuşması: Öğretmen yetiştirmede kalite sorunlar çalıştayı Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. Ankara: Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı.
  • Akdağ, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme-değerlendirmeye ilişkin yeterlik algıları ve görüşleri (Unpublished Master’s Thesis). Institute of Science, Adıyaman University.
  • Altun, A. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ve yeterlik algılarının incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 361-375
  • American Foundation of Teachers, National Council on Measurement in Education, & National Education Association. (1990). Standards for teacher competence in educational assessment of students. Educational Measurement: Issues and Practice, 9(4), 30-32.
  • Atılgan, H. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaz, M. F., & Söylemez, M. (2015). The effect of the project-based learning approach on the academic achievements of the students in science classes in Turkey: A meta-analysis study. Education and Science, 40(178), 255-283.
  • Balcı, E. & Tekkaya, C. (2000). Ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 42–50.
  • Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2003). Assessment for learning: Putting it into practice. Open University Press
  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. United Kingdom: John Wiley and Sons, Ltd. Publication.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
  • Copas, J., & Shi, J.Q. (2000). Meta-analysis, funnel plots and sensitivity analysis. Biostatistics, 1(3), pp. 247–262
  • Crombie, I.K., & Davies, H.T.O. (2009). What is meta-analysis? London: Hayward Medical Communications.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2),99-114
  • Dağyar, M., & Demirel, M. (2015). Probleme dayalı öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(181), 139-174
  • Dikmen, M., & Çağlar, A. (2015). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 1(28), 231-249.
  • Durlak, J. A. (1995). Understanding meta-analysis. In L. G. Grimm, & P. R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding multivariate statistics (pp. 319–352). American Psychological Association.
  • Eğri, G. (2006). Coğrafya öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yapabilme yeterliliği [Unpublished Master’s Thesis]. Institute of Educational Sciences, Gazi University.
  • Eells, R. J. (2011). Meta-analysis of the relationship between collective teacher efficacy and student achivement (Unpublished Doctoral Dissertation). Layola University.
  • Erdoğdu, M. Y., & Kurt, F. (2012). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yeterlilik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 23-36.
  • Genç, N. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme değerlendirme uygulamaları ve yeterlik algıları (Unpublished Master’s Thesis). Institute of Health Sciences, Mersin University.
  • Glass, G. V. (1976). Primary, secondary and meta-analysis of research. American Educational Research Association, 5(10), 3-8.
  • Günal, Y., Usta, G., & Uluman, M. (2015). An investigation of attitudes of candidate teachers towards measurement and evaluation lessonagainst certain variables. Procedia- Social and behavioral Sciences, 177, 209-212
  • Hartung, J., Knapp, G., & Sinha,B.K. (2008). Statistical meta-analysis with applications. NJ: Wiley.
  • Hedges, L.V., & Olkin, I. (1985). Statistical method for meta-analysis. United Kingdom: Academic Press
  • Higgins J., Thompson S. G., Deeks J. J., & Altman D. G. (2003). Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ, 327, 557–560.
  • Karaca, E. (2003). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme yeterliklerine ilişkin algıları (Unpublished Doctoral Dissertation). Institute of Educational Sciences, Ankara University.
  • Kaya Uyanık, G., & Çalışkan, H. (2015). Sosyal bilgilerde ölçme ve değerlendirme. In C. Dönmez, & K. Yazıcı. (Ed). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis (Vol. 49).. Sage Publications, Inc.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri: öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2002). The qualitative researcher’s companion. California: Sage Publications.
  • Pektaş, S. (2010). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterlik algılarının incelenmesi (Unpublished Master’s Thesis). Institute of Social Sciences, Bolu Bolu Abant İzzet Baysal University.
  • Şahin, A.E. (2004). Öğretmen yeterliklerin belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(58).
  • Şimşek, E. (2018). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algıları: Atatürk Üniversitesi ilahiyat fakültesi örneği. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 59-80
  • Tschannen-Moran, M., & Hoy, A.W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Turgut, M.F. (1988). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları (6. Baskı). Ankara: Saydam Yayıncılık.
  • Tuncer, M., & Dikmen, M. (2016). Cinsiyetin Tekno-Pedagojik Alan Bilgisi Üzerindeki Etkisinin Meta Analiz Yöntemiyle Araştırılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 85-92.
  • Yaralı, D. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmeye yönelik yeterlik algılarının incelenmesi (Kafkas Üniversitesi Örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 487-504.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Şahin Kürşad 0000-0002-6591-0705

Publication Date February 28, 2022
Acceptance Date November 17, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Şahin Kürşad, M. (2022). Gender Effect on Competency Perceptions on Measurement and Evaluation: A Meta-Analysis Study. Öğretmen Eğitimi Ve Öğretim, 3(1), 38-50. https://doi.org/10.55661/jnate.1000129