This study aims to the relationship between internet addiction and perceived social support of Turkish adolescents in terms of gender, grade level, type of high school, academic achievement, and family income level. The research was designed with survey research as a quantitative method. The research population is the state high schools in Kayseri, one of Turkey's provinces. The sample consists of 731 students, 318 girls and 413 boys, studying at various high schools. Personal Information Form, Addiction Profile Index-Internet Form, and Perceived Social Support Level Scale-R were used for data collection. Descriptive statistics, Pearson correlation analysis, independent samples t-test, and one-way analysis of variance were used to analyze the data. The results showed that a negative relationship was found between internet addiction and perceived social support. In addition, it was observed that the perceived social support significantly differentiated according to the variables of gender, grade level, and academic achievement of the participants; It is seen that internet addiction differs significantly only according to the academic achievement variable. As a result, in addition to reaching similar findings with the research in the literature, the reasons why internet addiction does not differ according to gender are discussed.
internet addiction perceived social support high school students adolescents
Bu çalışmanın amacı Türk ergenlerinin internet bağımlılığı ve algılanan sosyal destek arasındaki ilişkinin cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı ve ailenin gelir düzeyi değişkenleri açısından incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemleri arasından tarama desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Türkiye’nin illerinden biri olan Kayseri’deki devlet liseleri oluştururken örneklemini çeşitli liselerde öğrenim gören 318’i kız, 413’ü erkek olmak üzere toplam 731 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Bağımlılık Profil İndeksi-İnternet Formu ve Algılanan Sosyal Destek Düzeyi Ölçeği-R’den yararlanılmıştır. Verilerin analiz edilmesi için betimleyici istatistik, Pearson korelasyon analizi, bağımsız örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Sonuçlar, internet bağımlılığı ve algılanan sosyal destek arasında negatif bir korelasyon olduğunu göstermektedir. Ayrıca katılımcıların cinsiyet, sınıf düzeyi ve akademik başarıya göre algılanan sosyal desteğin anlamlı bir fark gösterdiği; akademik başarıya göre internet bağımlılığın anlamlı fark gösterdiği bulunmuştur. Sonuç olarak alan yazındaki araştırmalarla benzer bulgulara ulaşılmasına ek olarak internet bağımlılığının cinsiyete göre fark göstermemesinin sebepleri tartışılmıştır.
internet bağımlılığı algılanan sosyal destek lise öğrencileri ergenler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |