The aim of this study is to reveal the current situation about life sciences course by examining the postgraduate theses and research articles about the course in Turkey. from 248 graduate theses and 116,827 articles found through online search, a total of 375 studies, consisting of 197 graduate theses and 178 articles matching the criteria were selected in the scope of the study. In the research in which document analysis was employed, the data obtained were analyzed by means of content analysis. Each study used in the research was divided into categories under the headings of purpose, rationale, method, data collection tools, measures to ensure reliability and validity, results and recommendations. As a result of the research, under the category of purpose, it is identified that “opinions of teachers, prospective teachers, students and parents about the Life Sciences course were examined” in 98 studies; under the category of justification, it is revealed that the studies intent “to set an example for the studies planned to be done in the future and to make a contribution to the field” in 166 studies. It has also been concluded that the qualitative research method was chosen as the method in 219 studies, the document analysis technique was employed in 102 studies in terms of the data collection tool and the opinions of experts were taken in 78 studies on validity-reliability; Lastly, in the result category, it was determined that the most frequent expressions were “According to the researchers, the use of various approaches, strategies, methods and techniques in the Life Sciences course affects students from various aspects (academic, attitude, skill and value)” in 82 studies.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de Hayat Bilgisi dersiyle ilgili gerçekleştirilen lisansüstü tezler ve araştırma makaleleri incelenerek, bu dersle ilgili güncel durumu ortaya koymaktır. Çalışma kapsamına online tarama yapılarak ulaşılan 248 lisansüstü tez ve 116,827 makaleden belirlenen ölçütlere uyan, Hayat Bilgisi dersi ile ilgili yapılmış 197 adet lisansüstü tezi ve 178 makale, toplamda 375 çalışma alınmıştır. Değerlendirmeye alınan lisansüstü tezlere YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından, makalelere ise Dergi Park’ta ilgili dergilerden ulaşılmıştır. Okuyucular ve araştırmacılar için erişim kısıtlamaları nedeniyle tüm tez ve makalelere ulaşılamamıştır. Doküman incelemesinin kullanıldığı araştırmada, elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma kapsamına alınan her bir çalışma Ç1, Ç2, …, Ç375 şeklinde kodlanmıştır. Araştırmada kullanılan her bir çalışma amaç, gerekçe, yöntem, veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirliği sağlamaya yönelik önlemler, sonuçlar ve öneriler açısından incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, amaç kategorisine göre 98 çalışmada “H.B. dersine yönelik öğretmen, öğretmen adayı, öğrenci ve velilerin görüşlerinin alındığı”; gerekçeye göre 166 çalışmada “İleride yapılması planlanan çalışmalara örnek olduğu ve alana fayda sağladığı”; yöntem olarak 219 çalışmada nitel araştırma yönteminin seçildiği, veri toplama aracına göre 102 çalışmada doküman analizi tekniğinin seçildiği; çalışmalarda geçerlilik-güvenirliğe dair 78 çalışmada uzman kişilerin görüşlerinin alındığı; sonuç kategorisinde ise 82 çalışmada “Araştırmacılara göre çeşitli yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerin Hayat Bilgisi dersinde kullanımının öğrencileri çeşitli yönlerden (akademik, tutum, beceri ve değer) etkilediği” şeklindeki ifadelerin en çok frekansa sahip olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2023 |
Publication Date | June 9, 2023 |
Acceptance Date | May 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |