Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri ile Yenilikçi Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 18 Issue: 4, 598 - 607
https://doi.org/10.46483/jnef.1365133

Abstract

Giriş: Hemşirelik mesleğinde çalışanların aynı olaylara farklı çözüm yolları bulmaları kişilik özelliklerinin farklı olmasından kaynaklanır. Bireylerin kişilik özellikleri girişimciliği, yenilikçiliğe yatkınlığı ve mesleki başarılarını etkileyen önemli bir faktördür.
Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ile yenilikçi davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki araştırma, Karadeniz Bölgesindeki iki devlet üniversitenin 205 son sınıf hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler, Öğrenci Bilgi Formu, Kişilik Ölçeği ve Yenilikçi Davranış Ölçeği ile 20 Mayıs-10 Haziran 2023 tarihleri arasında online toplanmış ve korelasyon, Kruskal Wallis, Mann Whitney U testleri ile analiz edilmiştir. Çalışma için kurum izni, etik kurul onayı ve öğrencilerden onam alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %82,0’ı kız ve yaşları 22,21±1,13’tür. %67,3’ü çekirdek aileye ve %37,6’sı iki kardeşe sahiptir. Öğrencilerin %60’ı yenilikçilik konusunda eğitim almış, %71,7’sinin inovatif uygulamaları takip etmediği, %85,9’unun inovatif ürün geliştirme fikri olmadığı, %41’inin ileride kendi işini kurma fikri olduğu saptanmıştır. Öğrenciler kişilik ölçeği puanlarına göre duygusal dengeli, sorumlu ve dışa dönük kişiliğe sahiptirler. Yenilikçi davranış ölçeği toplam puanı 3,95±0,55’tir. Kişilik ölçeğinin alt boyutları ile yenilikçi davranış ölçeği alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca öğrencilerin kardeş sayısı, aile tipi, ileride kendi işini kurma fikri, yenilikçi davranış puanlarını anlamlı olarak etkilemiştir (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin duygusal dengelilik, deneyime açıklık ve yumuşak başlılık kişilik düzeyi artıkça yenilikçi davranışları anlamlı şekilde artmıştır.

References

  • Aksoy, F. ve Durgun, H. (2023). The relationship between the innovative behavior characteristics of nursing students and the levels of motivational persistence. BAUN Health Sci J, 12(2), 278-285. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1115558
  • Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk kültürü’ne uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312-319. https://doi.org/10.4274/npa.y6128
  • Ayvaz, M. Y., Akyol, Y. E. ve Demiral, M. (2019). Innovation in nursing and innovative attitudes of nurses. In International Journal of Health Administration and Education Congress, 5(2), 52-59.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139-148. https://doi.org/10.17681/hsp.349105
  • Çıtak Tunç, G., Bilgin, N. Ç. ve Bedriye, A. K. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı, narsisizm ve kişilik özellikleri: Devlet ve vakıf üniversitesi incelemesi. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 16-27.
  • Düger, Y. S. ve Ciner, A. (2023). Girişimci ve yenilikçi davranışların oluşumunda kişilik özelliklerinin etkisi: Psikolojik sermayenin aracı rolü. Business Economics and Management Research Journal, 6(1), 100-121. https://doi.org/10.58308/bemarej.1246816
  • Ertuğ, N. ve Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Journal of Education and Research in Nursing, 14(3), 192-198. doi:https://doi.org/10.5222/HEAD.2017.192
  • Fırın, S. ve Sevim, Ş. (2022). Kişilik özelliklerinin yenilikçi davranış etkisi üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1189-1200. https://doi.org/10.20491/isarder.2022.1435
  • Gözel, G., Atmaca, G. D. ve Durat, G. (2017). Hemşirelerin kişilik özellikleri ile iş performansları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-16. https://doi.org/10.30934/kusbed.359177
  • International Council of Nurses (ICN). Delivering quality. serving communities: Nurses leading care innovations. https://www.thder.org.tr/uploads/files/icn-2009.pdf (Erişim tarihi: 19.06.2023)
  • Joseph, M. L. (2015). Organizational culture and climate for promoting innovativeness. J Nurs Admin, 45, 172–178. https://doi.org/10.1097/NNA.0000000000000178
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Liu, H. Y., Chang, C. C., Wang, I. T. ve Chao, S. Y. (2020). The association between creativity. creative components of personality and innovation among Taiwanese nursing students. Thinking Skills and Creativity, 35, 100629. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100629
  • Lukes, M. ve Stephen, U. (2017). Measuring employee innovation: A review of existing scales and the development of the innovative behavior and innovation support inventories across cultures. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 23(1), 136-158.
  • Özdemir, R. C. ve Işık, M. T. (2022). Nursing students’ innovation and creativity approaches: A descriptive study. Health Sciences Quarterly, 2(3), 117-126. https://doi.org/10.26900/hsq.2.3.01
  • Özdemir, Ö., Temiz, G. ve Akın, S. (2020). Hemşirelerin kişilik özellikleri, benlik kavramı ve mesleğe ilişkin algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. JAREN, 6(3), 455-64. https://doi.org/10.5222/jaren.2020.21043
  • Pala, O. ve Turan, N. (2020). Yenilikçi Davranış Ölçeğinin (YDÖ) Türkiye’ye uyarlama çalışması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 20(3), 65-80. https://doi.org/10.18037/ausbd.801853
  • Purc, E. ve Laguna, M. (2019). Personal values and innovative behavior of employees. Frontiers in Psychology, 10, 865. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00865
  • Snow, F. (2019). Creativity and innovation: An essential competency for the nurse leader. Nursing Administration Quarterly, 43(4), 306-312. https://doi.org/10.1097/NAQ.0000000000000367
  • Utli, H. ve Doğru, B. V. (2018). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 23-32.
  • Ünal Aslan, K. S., Cantekin, I. ve Tar, E. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin kişilik özelliklerinin yeme davranışları üzerine etkisi. Journal of Higher Education and Science, 12(1), 69-76. https://doi.org/10.5961/higheredusci.958398
  • Wang, Y. X., Yang, Y. J., Wang, Y., Su, D., Li, S. W., Zhang, T. ve Li, H. P. (2019). The mediating role of inclusive leadership: Work engagement and innovative behaviour among Chinese head nurses. Journal of Nursing Management, 27(4), 688-696. https://doi.org/10.1111/jonm.12754
  • Weng, R. H., Chen, W. P., Huang, C. Y., Hung, C. H. ve Hsu, C. T. (2016). Can nurse innovation improve customer perception of service quality and experience?. Journal of Clinical Nursing, 25(13-14), 1950-1961. https://doi.org/10.1111/jocn.13214
  • Yigit, S. ve Aksay, K. (2015). A comparison between generation X and generation Y in terms of individual innovativeness behavior: The case of Turkish health professionals. International Journal of Business Administration, 6(2), 106. http://dx.doi.org/10.5430/ijba.v6n2p106

Investigation of the Relationship Between Personality Traits and Innovative Behaviors of Nursing Students

Year 2025, Volume: 18 Issue: 4, 598 - 607
https://doi.org/10.46483/jnef.1365133

Abstract

Background: The reason why nursing professionals find different solutions to the same events is due to their different personality traits. Personality characteristics of individuals are an important factor affecting entrepreneurship, tendency towards innovation and professional success.
Objectives: The aim of this study is to determine the relationship between the personality traits of nursing students and their innovative behaviors.
Methods: The descriptive and correlational research was conducted with 205 senior nursing students from two state universities in the Black Sea Region. Data were collected online between 20 May and 10 June 2023 with the Student Information Form, Personality Scale and Innovative Behavior Scale and the correlation was analyzed with Kruskal Wallis, Mann Whitney U tests. Institutional and ethics committee approval was obtained for the study and informed consent was obtained from the students.
Results: 82.0% of the students are girls and their age is 22.21±1.13. 67.3% of them have a nuclear family and 37.6% of them have two siblings. It was determined that 60% of the students received training on innovation, 71.7% did not follow innovative practices, 85.9% did not have an innovative product development idea, and 41% had the idea of establishing their own business in the future. According to their personality scale scores, students have emotionally balanced, responsible and extroverted personalities. The total score of the innovative behavior scale is 3.95±0.55. Significant relationships were detected between the sub-dimensions of the personality scale and the sub-dimensions of the innovative behavior scale (p <0.05). In addition, the number of siblings, family type, and the idea of starting their own business in the future significantly affected the innovative behavior scores of the students (p<0.05).
Conclusions: As the students' emotional stability, openness to experience and agreeableness personality level increased, their innovative behaviors increased significantly.

References

  • Aksoy, F. ve Durgun, H. (2023). The relationship between the innovative behavior characteristics of nursing students and the levels of motivational persistence. BAUN Health Sci J, 12(2), 278-285. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1115558
  • Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk kültürü’ne uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312-319. https://doi.org/10.4274/npa.y6128
  • Ayvaz, M. Y., Akyol, Y. E. ve Demiral, M. (2019). Innovation in nursing and innovative attitudes of nurses. In International Journal of Health Administration and Education Congress, 5(2), 52-59.
  • Bodur, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(2), 139-148. https://doi.org/10.17681/hsp.349105
  • Çıtak Tunç, G., Bilgin, N. Ç. ve Bedriye, A. K. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı, narsisizm ve kişilik özellikleri: Devlet ve vakıf üniversitesi incelemesi. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 16-27.
  • Düger, Y. S. ve Ciner, A. (2023). Girişimci ve yenilikçi davranışların oluşumunda kişilik özelliklerinin etkisi: Psikolojik sermayenin aracı rolü. Business Economics and Management Research Journal, 6(1), 100-121. https://doi.org/10.58308/bemarej.1246816
  • Ertuğ, N. ve Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Journal of Education and Research in Nursing, 14(3), 192-198. doi:https://doi.org/10.5222/HEAD.2017.192
  • Fırın, S. ve Sevim, Ş. (2022). Kişilik özelliklerinin yenilikçi davranış etkisi üzerine bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1189-1200. https://doi.org/10.20491/isarder.2022.1435
  • Gözel, G., Atmaca, G. D. ve Durat, G. (2017). Hemşirelerin kişilik özellikleri ile iş performansları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 11-16. https://doi.org/10.30934/kusbed.359177
  • International Council of Nurses (ICN). Delivering quality. serving communities: Nurses leading care innovations. https://www.thder.org.tr/uploads/files/icn-2009.pdf (Erişim tarihi: 19.06.2023)
  • Joseph, M. L. (2015). Organizational culture and climate for promoting innovativeness. J Nurs Admin, 45, 172–178. https://doi.org/10.1097/NNA.0000000000000178
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Liu, H. Y., Chang, C. C., Wang, I. T. ve Chao, S. Y. (2020). The association between creativity. creative components of personality and innovation among Taiwanese nursing students. Thinking Skills and Creativity, 35, 100629. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100629
  • Lukes, M. ve Stephen, U. (2017). Measuring employee innovation: A review of existing scales and the development of the innovative behavior and innovation support inventories across cultures. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 23(1), 136-158.
  • Özdemir, R. C. ve Işık, M. T. (2022). Nursing students’ innovation and creativity approaches: A descriptive study. Health Sciences Quarterly, 2(3), 117-126. https://doi.org/10.26900/hsq.2.3.01
  • Özdemir, Ö., Temiz, G. ve Akın, S. (2020). Hemşirelerin kişilik özellikleri, benlik kavramı ve mesleğe ilişkin algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. JAREN, 6(3), 455-64. https://doi.org/10.5222/jaren.2020.21043
  • Pala, O. ve Turan, N. (2020). Yenilikçi Davranış Ölçeğinin (YDÖ) Türkiye’ye uyarlama çalışması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 20(3), 65-80. https://doi.org/10.18037/ausbd.801853
  • Purc, E. ve Laguna, M. (2019). Personal values and innovative behavior of employees. Frontiers in Psychology, 10, 865. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00865
  • Snow, F. (2019). Creativity and innovation: An essential competency for the nurse leader. Nursing Administration Quarterly, 43(4), 306-312. https://doi.org/10.1097/NAQ.0000000000000367
  • Utli, H. ve Doğru, B. V. (2018). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 23-32.
  • Ünal Aslan, K. S., Cantekin, I. ve Tar, E. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin kişilik özelliklerinin yeme davranışları üzerine etkisi. Journal of Higher Education and Science, 12(1), 69-76. https://doi.org/10.5961/higheredusci.958398
  • Wang, Y. X., Yang, Y. J., Wang, Y., Su, D., Li, S. W., Zhang, T. ve Li, H. P. (2019). The mediating role of inclusive leadership: Work engagement and innovative behaviour among Chinese head nurses. Journal of Nursing Management, 27(4), 688-696. https://doi.org/10.1111/jonm.12754
  • Weng, R. H., Chen, W. P., Huang, C. Y., Hung, C. H. ve Hsu, C. T. (2016). Can nurse innovation improve customer perception of service quality and experience?. Journal of Clinical Nursing, 25(13-14), 1950-1961. https://doi.org/10.1111/jocn.13214
  • Yigit, S. ve Aksay, K. (2015). A comparison between generation X and generation Y in terms of individual innovativeness behavior: The case of Turkish health professionals. International Journal of Business Administration, 6(2), 106. http://dx.doi.org/10.5430/ijba.v6n2p106
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fundamentals of Nursing, Nursing Management, Nursing (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ertuğrul Sarı

Fulya Batmaz 0000-0002-5599-639X

Fatma Aksoy Şirin 0000-0002-5023-4468

Havva Öztürk 0000-0001-8515-6263

Early Pub Date October 19, 2025
Publication Date October 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 18 Issue: 4

Cite

APA Sarı, E., Batmaz, F., Aksoy Şirin, F., Öztürk, H. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri ile Yenilikçi Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Etkili Hemşirelik Dergisi, 18(4), 598-607. https://doi.org/10.46483/jnef.1365133

Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ,  Scopus.

Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.