Clinical Research
BibTex RIS Cite

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 15 - 25, 30.06.2024

Abstract

Amaç: Sosyal medya bağımlılığı; kişilerin sosyal medyada çok fazla zaman geçirmeleri ve buna bağlı psikolojik, sosyal ve fiziksel sorunlar yaşamalarıdır. Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı sıklığını, sosyal medya bağımlılığıyla ilişkili faktörleri ve sosyal medya bağımlılığın akademik başarıya etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma kesitsel tipte bir epidemiyolojik araştırma olarak planlandı. Meram tıp fakültesi dönem 4, 5 ve 6 öğrencilerinden 352 kişi çalışmaya katıldı. Araştırma 15.09.2022-15.10.2022 tarihleri arasında dönem 4, 5 ve 6 öğrencilerinden çalışmaya katılmak için sözlü onam veren 352 öğrenci ile gerçekleştirildi. Öğrencilere sosyodemografik ve akademik başarı ile ilgili özelliklerini sorgulayan 23 soru ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Öğrenci Formu’ndan oluşan veri toplama formu uygulandı.
Bulgular: Öğrencilerin sosyal medyada günlük ortalama 2.6 saat geçirdikleri saptandı. En sık sosyal medya kullanım amacı güncel gelişmelerin takibi olarak bulundu. Katılımcıların %80’inde sosyal medya bağımlılığı tespit edildi. Öğrencilerin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Öğrenci Formundan aldıkları puanla not ortalaması arasında negatif korelasyon, sosyal medyada geçirdikleri süre arasında pozitif korelasyon saptandı.
Sonuç: Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğunda sosyal medya bağımlılığı bulunduğu ve bu durumun öğrencilerin akademik başarısını olumsuz etkilediği görüldü.

Ethical Statement

etik kurul izni alınmıştır.

Supporting Institution

Bulunmamaktadır

Thanks

Bulunmamaktadır

References

  • Akalın, A. (2022). Relationship between social media addiction and healthy lifestyle behaviors of nursing students. Bağımlılık Dergisi, 23(2), 162-169.
  • Alnjadat, R., Hmaidi, M. M., Samha, T. E., Kilani, M. M., & Hasswan, A. M. (2019). Gender variations in social media usage and academic performance among the students of University of Sharjah. Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(4), 390-394.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1), 55-67.
  • Arian, M., Bagher Oghazian, M., Amini, Z., Khosravipur, A., Abaszadeh, F. (2018). The relationship between internet addiction and social network with academic motivation in students, Bojnord University of Medical Science. Journal of Nursing Education, 7(2), 62-69.
  • Aslan, S., & Aylaz, R. (2014). Akademisyenlerin internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunların değerlendirilmesi. Annals of Health Sciences Research, 3(2), 14-19.
  • Ayyıldız, F., & Şahin, G. (2022). Effect of social media addiction on eating behavior, body weight and life satisfaction during pandemic period. British Food Journal.
  • Balcı, Ş., & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki:" üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması". Iletisim, (29).
  • Bektaş, M. (2018). Davranışsal bağımlılık: tanımı, türleri ve sınıflandırılması, bir kamu politikası olarak bağımlılıkla mücadele. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilgin, M. (2018). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • Borak, N., Beki, A. (2021). Sosyal medya bağımlılığının lise öğrencilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi. Toplumsal Politika Dergisi, 2(1), 61-76.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Cheng, C., Lau, Y. C., Chan, L., & Luk, J. W. (2021). Prevalence of social media addiction across 32 nations: Meta-analysis with subgroup analysis of classification schemes and cultural values. Addictive Behaviors, 117, 106845.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4).
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
  • Demir, Y., & Kumcağız, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(52), 23-42.
  • Griffiths, M. D. (1996). Internet addiction: an issue for clinical psychology?. In Clinical Psychology Forum (Vol. 97, pp. 32-36). Nottingham Trent University.
  • Güneş, N. A., Akbıyık, D. İ., Aypak, C., & Görpelioğlu, S. (2018). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve uyku kalitesi. Turkish Journal of Family Practice/Türkiye Aile Hekimligi Dergisi, 22(4).
  • Karadaş, M. M., Koç, Gülten. Sayar, G., Şahin, S., & Sevgi, T. (2021). Öğrenci hemşirelerin sosyal medya kullanımı, kullanım amaçları ve etik boyutu. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-21.
  • Kolaib, A. M. A., Alhazmi, A. H. H., Kulaib, M. M. A. (2020). Prevalence of internet addiction and its associated factors among medical students at Taiba University, Saudi Arabia. Journal of Family Medicine and Primary Care, 9(9), 4797.
  • Kolan, B. J., Dzandza, P. E. (2018). Effect of social media on academic performance of students in Ghanaian Universities: A case study of University of Ghana, Legon. Library Philosophy and Practice, 1-24.
  • Korkmaz, D., & Layık, M. (2020). Öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile başarı düzeyi arasındaki ilişki: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem II Örneği.
  • Köknel, Ö. (1998). Bağımlılık. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—a review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Sigeze, Ç. (2020). Adana ilindeki üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve yaşam memnuniyeti ilişkisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 136-149.
  • Şahin, A., Kaynakçı, C., & Aytop, Y. (2016). Ziraat fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(2), 34-45.
  • Şahin, C. (2018). Social media addiction scale-student form: the reliability and validity study. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(1), 169-182.
  • Şahin, C. Gününç, S. (2020). Teknoloji bağımlılıkları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tiryaki, S. (2015). Sosyal medya ve facebook bağımlılığı. Konya: Literatürk Academia.

The Relationship Between The Levels of Social Media Addiction and The Academic Success of Medical Faculty Students

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 15 - 25, 30.06.2024

Abstract

Purpose: Socialmedia addiction is spending too much time on social media and experiencing psychological, social and physical problems associated with it. In this study, it was aimed to reveal the frequency of social media addiction in medical school students, the factors associated with social media addiction and the effect of social media addiction on academic success.
Materials and method: The study was planned as a cross-sectional epidemiological study.352 students from the 4th, 5th and 6th grades of Meram medical faculty participated in the study.There search was carried out between 15.09.2022 and 15.10.2022 with 352 students from class 4, 5 and 6 who gave verbal consentto participate in the study. A data collection form consisting of 23 questions, questioning their sociodemographic and academic achievement characteristic sand Social Media Addiction Scale-Student Form was applied to the students.
Results: It was determined that students spend an average of 2.6 hours a day on social media. The most frequent use of social media was found to be following current developments. Social media addiction was detected in 80% of the participants. There was a negative correlation between the students' scores from the Social Media Addiction Scale-Student Form and their grade point average, and a positive correlation between the time they spent on social media.
Conclusion: It was observed that most of the students participating in the study had social media addiction and this situation negatively affected the academic success of the students.

References

  • Akalın, A. (2022). Relationship between social media addiction and healthy lifestyle behaviors of nursing students. Bağımlılık Dergisi, 23(2), 162-169.
  • Alnjadat, R., Hmaidi, M. M., Samha, T. E., Kilani, M. M., & Hasswan, A. M. (2019). Gender variations in social media usage and academic performance among the students of University of Sharjah. Journal of Taibah University Medical Sciences, 14(4), 390-394.
  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1(1), 55-67.
  • Arian, M., Bagher Oghazian, M., Amini, Z., Khosravipur, A., Abaszadeh, F. (2018). The relationship between internet addiction and social network with academic motivation in students, Bojnord University of Medical Science. Journal of Nursing Education, 7(2), 62-69.
  • Aslan, S., & Aylaz, R. (2014). Akademisyenlerin internet bağımlılık düzeyleri ve buna bağlı oluşabilecek sağlık sorunların değerlendirilmesi. Annals of Health Sciences Research, 3(2), 14-19.
  • Ayyıldız, F., & Şahin, G. (2022). Effect of social media addiction on eating behavior, body weight and life satisfaction during pandemic period. British Food Journal.
  • Balcı, Ş., & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki:" üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması". Iletisim, (29).
  • Bektaş, M. (2018). Davranışsal bağımlılık: tanımı, türleri ve sınıflandırılması, bir kamu politikası olarak bağımlılıkla mücadele. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilgin, M. (2018). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik bozukluklar arasındaki ilişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247.
  • Borak, N., Beki, A. (2021). Sosyal medya bağımlılığının lise öğrencilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi. Toplumsal Politika Dergisi, 2(1), 61-76.
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Cheng, C., Lau, Y. C., Chan, L., & Luk, J. W. (2021). Prevalence of social media addiction across 32 nations: Meta-analysis with subgroup analysis of classification schemes and cultural values. Addictive Behaviors, 117, 106845.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4).
  • Çömlekçi, M. F., & Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188.
  • Demir, Y., & Kumcağız, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(52), 23-42.
  • Griffiths, M. D. (1996). Internet addiction: an issue for clinical psychology?. In Clinical Psychology Forum (Vol. 97, pp. 32-36). Nottingham Trent University.
  • Güneş, N. A., Akbıyık, D. İ., Aypak, C., & Görpelioğlu, S. (2018). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve uyku kalitesi. Turkish Journal of Family Practice/Türkiye Aile Hekimligi Dergisi, 22(4).
  • Karadaş, M. M., Koç, Gülten. Sayar, G., Şahin, S., & Sevgi, T. (2021). Öğrenci hemşirelerin sosyal medya kullanımı, kullanım amaçları ve etik boyutu. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 11-21.
  • Kolaib, A. M. A., Alhazmi, A. H. H., Kulaib, M. M. A. (2020). Prevalence of internet addiction and its associated factors among medical students at Taiba University, Saudi Arabia. Journal of Family Medicine and Primary Care, 9(9), 4797.
  • Kolan, B. J., Dzandza, P. E. (2018). Effect of social media on academic performance of students in Ghanaian Universities: A case study of University of Ghana, Legon. Library Philosophy and Practice, 1-24.
  • Korkmaz, D., & Layık, M. (2020). Öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ile başarı düzeyi arasındaki ilişki: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem II Örneği.
  • Köknel, Ö. (1998). Bağımlılık. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online social networking and addiction—a review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • Sigeze, Ç. (2020). Adana ilindeki üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı ve yaşam memnuniyeti ilişkisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 52, 136-149.
  • Şahin, A., Kaynakçı, C., & Aytop, Y. (2016). Ziraat fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 13(2), 34-45.
  • Şahin, C. (2018). Social media addiction scale-student form: the reliability and validity study. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(1), 169-182.
  • Şahin, C. Gününç, S. (2020). Teknoloji bağımlılıkları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tiryaki, S. (2015). Sosyal medya ve facebook bağımlılığı. Konya: Literatürk Academia.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Health (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Küçükkendirci 0000-0001-9015-7367

Enes Kasapoğlu 0000-0002-2504-0274

Esra Hacılar 0000-0001-8914-8199

Elif İnceyol Alıcı 0000-0003-4899-9880

Publication Date June 30, 2024
Submission Date February 1, 2024
Acceptance Date June 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Küçükkendirci, H., Kasapoğlu, E., Hacılar, E., İnceyol Alıcı, E. (2024). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi, 6(1), 15-25.
AMA Küçükkendirci H, Kasapoğlu E, Hacılar E, İnceyol Alıcı E. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. DYT. June 2024;6(1):15-25.
Chicago Küçükkendirci, Hasan, Enes Kasapoğlu, Esra Hacılar, and Elif İnceyol Alıcı. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi 6, no. 1 (June 2024): 15-25.
EndNote Küçükkendirci H, Kasapoğlu E, Hacılar E, İnceyol Alıcı E (June 1, 2024) Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi 6 1 15–25.
IEEE H. Küçükkendirci, E. Kasapoğlu, E. Hacılar, and E. İnceyol Alıcı, “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, DYT, vol. 6, no. 1, pp. 15–25, 2024.
ISNAD Küçükkendirci, Hasan et al. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi 6/1 (June 2024), 15-25.
JAMA Küçükkendirci H, Kasapoğlu E, Hacılar E, İnceyol Alıcı E. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. DYT. 2024;6:15–25.
MLA Küçükkendirci, Hasan et al. “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”. Doğal Yaşam Tıbbı Dergisi, vol. 6, no. 1, 2024, pp. 15-25.
Vancouver Küçükkendirci H, Kasapoğlu E, Hacılar E, İnceyol Alıcı E. Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Düzeyleriyle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. DYT. 2024;6(1):15-2.