Spor Lisesi Öğrencilerinin İlk Yardım ve Temel Yaşam Desteği Konularındaki Bilgi Düzeyinin Değerlendirilmesi
Year 2024,
Volume: 6 Issue: 2, 71 - 81, 31.12.2024
Nazan Yüksel Çaylak
,
Azize Aydemir
,
Mustafa Ayyıldız
Abstract
Amaç: Bu araştırma ile spor lisesi öğrencilerinin ilk yardım ve temel yaşam desteği konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi hedeflenmiştir.
Metot: Araştırmaya 224 Spor lisesi öğrencisi katılmıştır. Verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Anket, öğrenci tanıtımı, temel yaşam desteği bilgi düzeyi ve ilk yardım bilgi düzeyi olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Her bir bölümde 12 soru vardır. Ayrıca bilgi düzeyi soruları Amerikan Kalp Derneği ve Avrupa Resusitasyon Konseyi 2015 kılavuzları ışığında hazırlanmıştır.
Bulgular: Spor lisesi öğrencilerin %97,3’ünün ilkyardım ve %100’ünün temel yaşam desteği uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyinin düşük (0-69p) olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin %50,4’ü daha önce ilkyardım eğitimi almış ve %59,8’i İlkyardım ve Temel Yaşam Desteği uygulama konusunda kendilerini yeterli ve kısmen yeterli hissetseler de bunu bilgileri ile kanıtlayamamışlardır. Hayati bulguların kontrolü, Temel Yaşam Desteği uygulama sırası, suni solunum uygularken nefes verme süresi ve geri dönüşümsüz beyin hasarı süresi gibi teknik ve uygulamalı eğitimin gerekli olduğu konularda öğrenciler başarısız, nabız kontrolü, kanama durdurma yöntemleri ve kene ısırmasında ilkyardım uygulama konularında daha başarılı olmuşlardır.
Sonuç : Spor lisesi öğrencilerinin ilkyardım ve Temel Yaşam Desteği bilgi düzeyinin düşük olduğu ve bu durumun farkında oldukları tespit edilmiştir. İlkyardım eğitiminin teorik ve uygulamalı olarak yetkin eğitmenler tarafından verilmesi bilgilerin kalıcılığı ve uygulanabilirliğine fayda sağlayacaktır.
Ethical Statement
Araştırmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurul (13.10.2017/ sayı; 45428382-050-E.104311) onayı ve çalışmanın yapılacağı kurum yöneticilerinden yazılı izinler alındıktan sonra başlanmıştır. Ayrıca bu araştırma Ondokuz Mayıs Üniversitesi Proje Yönetim Ofisi tarafından desteklenen PYO.TIP.1904.17.017 kodlu projeden türetilmiştir.
Supporting Institution
OMÜ BAP Komisyomu (PYO.TIP.1904.17.017)
Thanks
OMÜ BAP Komisyonu Proje Yönetim Ofisi Başkanlığına PYO.TIP.1904.17.017 nolu proje olarak desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.
References
- Ahmadi, H., Mohebifar, M., Eskandari, P., & Khanpaye, A. (2020). Knowledge about basic cardiopulmonary resuscitation in high school students. Asian Journal of Research in Cardiovascular Diseases, 1(1), 25-30.
Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F., & Sarı, H. (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. Journal of Academic Research in Nursing (Jaren) Dergisi, 5(1), 17-22.
- Alfakey, M., & Alkarani, A. (2021). Students' Knowledge and Attitudes toward Basic Life Support. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 871-877.
- Altındiş, S., Şeyda, T., Aslan, F. G., ADIGÜL, M. P., Ekerbiçer, H. Ç., & ALTINDİŞ, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130.
- Amro, N. R., & Qtait, M. (2017). General knowledge & attitude of first aid among schoolteacher’s in Palestine. International Journal of Innovative Research in Medical Science (IJIRMS), 2(4), 660-665.
- Arazan, C. L., & Weich, L. (2024). The intersection of health and justice: An evaluation of Mental Health First Aid Training for justice-involved professionals. Police Quarterly, 27(1), 31-52.
- Acil Tıp Teknisyenleri ve Teknikerleri Derneği (ATTDER) https://www.attder.org.tr/ (Erişim: 10 Temmuz 2024)
Ebbinghaus, H. (1985). Remembering Ebbinghaus. Contemporary Psychology, 30(7), 519-523.
- Elgamal, S., & Mamdouh Esheaba, O. (2021). Investigating the Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Training on the knowledge and Skills of High and Middle Schools Students and Teachers in Jeddah, KSA. Egyptian Journal of Health Care, 12(2), 2087-2097.
- European Resuscitation Council (ERC) 2021 https://www.cprguidelines.eu/ (Erişim: 10 haziran 2024)
Fan, M., Leung, L.-P., Leung, R., Hon, S., & Fan, K. L. (2019). Readiness of Hong Kong secondary school teachers for teaching cardiopulmonary resuscitation in schools: A questionnaire survey. Hong Kong Journal of Emergency Medicine, 26(3), 174-178.
- Gowri, M., & Missiriya, S. (2017). Knowledge and practice of school teachers on health care of school children. Int J Pharm Bio Sci, 8(1), 227-231.
- Kleinman, M. E., Brennan, E. E., Goldberger, Z. D., Swor, R. A., Terry, M., Bobrow, B. J., Gazmuri, R. J., Travers, A. H., & Rea, T. (2015). Part 5: adult basic life support and cardiopulmonary resuscitation quality: 2015 American Heart Association guidelines update for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation, 132(18_suppl_2), S414-S435.
- Koca, B., Bayram, B., Pakdemirli, A., & Bektaş, M. (2022). Psychological effects of Cpr training methods on high school students: a randomized trial. Current Psychology, 41(10), 7049-7058.
- Neyişci, N. (2024). Emergency Response Competencies Strengthened by Sustainable Education: First Aid Training Program for Teachers. Sustainability, 16(18), 8166.
- Nikolaou, G. D. P., Soar, J., Truhlář, A., Wyllie, J., Monsieurs, K. G., Nolan, J. P., Bossaert, L. L., Greif, R., Maconochie, I. K., & Nikolaou, N. I. (2015). Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2015 Resüsitasyon Rehberi Geniş Özet.
- Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2020). Öğretmen Adaylarının ilk yardım bilgi düzeyleri: Kastamonu üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1657-1667.
- Perman, S. M., Elmer, J., Maciel, C. B., Uzendu, A., May, T., Mumma, B. E., Bartos, J. A., Rodriguez, A. J., Kurz, M. C., & Panchal, A. R. (2024). 2023 American Heart Association Focused Update on Adult Advanced Cardiovascular Life Support: An Update to the American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation, 149(5), e254-e273.
- Sivri, H. D. Ç., Çalışkan, H. M., Şahin, Y., Şahin, C., & Çelik, B. (2021). Diş Hekimleri ve Eczacılarda Temel Yaşam Desteği Güncel Bilgi Düzeyi ve Eğitim Etkinliğinin Değerlendirilmesi Evaluation of Current Basic Life Support Knowledge Level and Effectiveness of Training in Dentists and Pharmacists. Bozok Tıp Dergisi, 11(3), 13-18.
- Smith, L. (2024). Youth Mental Health First Aid Training: Exploring Implementation Factors of Delivering Training in Florida Schools.
- Temel, E., Şahin, B., Gezer, N., & Çam, R. (2018). Üniversite öğrencilerinin temel ilkyardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 1(3), 34-38.
- Usta, G., Küçük, U., & Torpuş, K. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İlkyardım Bilgi Düzeyleri ve Tutumlarının Belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77.
- Uzunsakal, E., & Yıldız, D. (2018). Alan araştirmalarinda güvenilirlik testlerinin karşilaştirilmasi ve tarimsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
- Ünal, M. (2021). Spor Yaralanmaları; İş Kazası? Meslek Hastalığı? Yeni Yüzyıl Journal of Medical Sciences, 2(3), 6-11.
- Yüksel, N., Aydemir, A., & Ayyıldız, M. (2020). Evaluation of knowledge levels of sports science students on first aid and basic life support. Eurasian Research in Sport Science, 7(1), 21-34.
Evaluation of Sports High School Students' Level of Knowledge on First Aid and Basic Life Support
Year 2024,
Volume: 6 Issue: 2, 71 - 81, 31.12.2024
Nazan Yüksel Çaylak
,
Azize Aydemir
,
Mustafa Ayyıldız
Abstract
Aim: This study aimed to assess the knowledge levels of sports high school students regarding first aid and basic life support.
Method: 224 sports high school students participated in the study. A structured questionnaire was employed was used to collect the data. The questionnaire consists of three sections: student introduction, basic life support knowledge level and first aid knowledge level. There are 12 questions in each section and the knowledge level questions were prepared based on the guidelines of the American Heart Association and the European Resuscitation Council (2015).
Results: It was determined that 97.3% of sports high school students had a low level of knowledge about first aid and 100% had a low level of knowledge (0-69p) about basic life support practices. Although 50.4% of the students had previously received first aid training and 59.8% of them felt competent or partially competent in the application of First Aid and Basic Life Support, they could not prove this with their knowledge. Students were unsuccessful in subjects where technical and practical training is required such as control of vital signs, Basic Life Support application sequence, exhalation time while applying artificial respiration and irreversible brain damage, while they were more successful in pulse control, bleeding stopping methods and first aid in tick bite.
Conclusion: It was found that the level of first aid and Basic Life Support knowledge of sports high school students was low and they were aware of this situation. Providing structured and hands-on first aid training by competent trainers will benefit the permanence and applicability of the information.
References
- Ahmadi, H., Mohebifar, M., Eskandari, P., & Khanpaye, A. (2020). Knowledge about basic cardiopulmonary resuscitation in high school students. Asian Journal of Research in Cardiovascular Diseases, 1(1), 25-30.
Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F., & Sarı, H. (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. Journal of Academic Research in Nursing (Jaren) Dergisi, 5(1), 17-22.
- Alfakey, M., & Alkarani, A. (2021). Students' Knowledge and Attitudes toward Basic Life Support. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 871-877.
- Altındiş, S., Şeyda, T., Aslan, F. G., ADIGÜL, M. P., Ekerbiçer, H. Ç., & ALTINDİŞ, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130.
- Amro, N. R., & Qtait, M. (2017). General knowledge & attitude of first aid among schoolteacher’s in Palestine. International Journal of Innovative Research in Medical Science (IJIRMS), 2(4), 660-665.
- Arazan, C. L., & Weich, L. (2024). The intersection of health and justice: An evaluation of Mental Health First Aid Training for justice-involved professionals. Police Quarterly, 27(1), 31-52.
- Acil Tıp Teknisyenleri ve Teknikerleri Derneği (ATTDER) https://www.attder.org.tr/ (Erişim: 10 Temmuz 2024)
Ebbinghaus, H. (1985). Remembering Ebbinghaus. Contemporary Psychology, 30(7), 519-523.
- Elgamal, S., & Mamdouh Esheaba, O. (2021). Investigating the Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Training on the knowledge and Skills of High and Middle Schools Students and Teachers in Jeddah, KSA. Egyptian Journal of Health Care, 12(2), 2087-2097.
- European Resuscitation Council (ERC) 2021 https://www.cprguidelines.eu/ (Erişim: 10 haziran 2024)
Fan, M., Leung, L.-P., Leung, R., Hon, S., & Fan, K. L. (2019). Readiness of Hong Kong secondary school teachers for teaching cardiopulmonary resuscitation in schools: A questionnaire survey. Hong Kong Journal of Emergency Medicine, 26(3), 174-178.
- Gowri, M., & Missiriya, S. (2017). Knowledge and practice of school teachers on health care of school children. Int J Pharm Bio Sci, 8(1), 227-231.
- Kleinman, M. E., Brennan, E. E., Goldberger, Z. D., Swor, R. A., Terry, M., Bobrow, B. J., Gazmuri, R. J., Travers, A. H., & Rea, T. (2015). Part 5: adult basic life support and cardiopulmonary resuscitation quality: 2015 American Heart Association guidelines update for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation, 132(18_suppl_2), S414-S435.
- Koca, B., Bayram, B., Pakdemirli, A., & Bektaş, M. (2022). Psychological effects of Cpr training methods on high school students: a randomized trial. Current Psychology, 41(10), 7049-7058.
- Neyişci, N. (2024). Emergency Response Competencies Strengthened by Sustainable Education: First Aid Training Program for Teachers. Sustainability, 16(18), 8166.
- Nikolaou, G. D. P., Soar, J., Truhlář, A., Wyllie, J., Monsieurs, K. G., Nolan, J. P., Bossaert, L. L., Greif, R., Maconochie, I. K., & Nikolaou, N. I. (2015). Avrupa Resüsitasyon Konseyi 2015 Resüsitasyon Rehberi Geniş Özet.
- Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2020). Öğretmen Adaylarının ilk yardım bilgi düzeyleri: Kastamonu üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1657-1667.
- Perman, S. M., Elmer, J., Maciel, C. B., Uzendu, A., May, T., Mumma, B. E., Bartos, J. A., Rodriguez, A. J., Kurz, M. C., & Panchal, A. R. (2024). 2023 American Heart Association Focused Update on Adult Advanced Cardiovascular Life Support: An Update to the American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation, 149(5), e254-e273.
- Sivri, H. D. Ç., Çalışkan, H. M., Şahin, Y., Şahin, C., & Çelik, B. (2021). Diş Hekimleri ve Eczacılarda Temel Yaşam Desteği Güncel Bilgi Düzeyi ve Eğitim Etkinliğinin Değerlendirilmesi Evaluation of Current Basic Life Support Knowledge Level and Effectiveness of Training in Dentists and Pharmacists. Bozok Tıp Dergisi, 11(3), 13-18.
- Smith, L. (2024). Youth Mental Health First Aid Training: Exploring Implementation Factors of Delivering Training in Florida Schools.
- Temel, E., Şahin, B., Gezer, N., & Çam, R. (2018). Üniversite öğrencilerinin temel ilkyardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 1(3), 34-38.
- Usta, G., Küçük, U., & Torpuş, K. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İlkyardım Bilgi Düzeyleri ve Tutumlarının Belirlenmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 2(2), 67-77.
- Uzunsakal, E., & Yıldız, D. (2018). Alan araştirmalarinda güvenilirlik testlerinin karşilaştirilmasi ve tarimsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
- Ünal, M. (2021). Spor Yaralanmaları; İş Kazası? Meslek Hastalığı? Yeni Yüzyıl Journal of Medical Sciences, 2(3), 6-11.
- Yüksel, N., Aydemir, A., & Ayyıldız, M. (2020). Evaluation of knowledge levels of sports science students on first aid and basic life support. Eurasian Research in Sport Science, 7(1), 21-34.