Bu araştırma, 2020-2025 yılları arasında Türkiye'de sporda psikolojik dayanıklılık temasıyla hazırlanmış lisansüstü tezleri sistematik olarak inceleyerek, bu alandaki mevcut eğilimleri ve akademik üretimi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Sistematik derleme yöntemi çerçevesinde yürütülen çalışmada, Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖK Tez) veri tabanında yapılan taramalar sonucunda 31 lisansüstü tez belirlenmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmaya dahil edilen tezler; çalışmanın türü, yayın yılı, örneklem grubu, örneklem büyüklüğü, araştırma yöntemi, veri toplama araçları ve ulaşılan temel sonuçlar bakımından detaylı olarak sınıflandırılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, söz konusu dönemde psikolojik dayanıklılık kavramına duyulan ilginin giderek arttığı, tezlerin büyük çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde yapıldığı ve özellikle spor bilimleri alanında yoğunlaştığı görülmüştür. Araştırmaların çoğunluğu nicel yöntemle gerçekleştirilmiş ve genellikle betimsel tarama modelleri kullanılmıştır. Örneklem gruplarının önemli bir kısmını üniversite öğrencisi sporcular oluştururken, elit sporcular, kadın sporcular ve paralimpik bireyler de araştırmalarda yer bulmuştur. Veri toplama araçları arasında en yaygın kullanılanlar CD-RISC, Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Sporcuya Uyarlanmış Dayanıklılık Ölçeği olmuştur. Çalışmalarda psikolojik dayanıklılık genellikle akademik başarı, stresle başa çıkma, öz-farkındalık, liderlik, özgüven ve sosyal destek gibi değişkenlerle ilişkilendirilmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, sporda psikolojik dayanıklılık kavramının giderek önem kazandığı, ancak özellikle nitel araştırmaların sayısının düşük olduğu ve teorik derinlik açısından daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, araştırmacılar ve uygulayıcılar için mevcut literatüre dayalı yönlendirici bilgiler sunmakta ve alandaki boşluklara dikkat çekmektedir.
This study aims to systematically examine postgraduate theses prepared in Turkey between 2020 and 2025 on the theme of psychological resilience in sports, revealing current trends and the scope of academic output in the field. Conducted within the framework of a systematic review, the research identified 31 postgraduate theses through a comprehensive search of the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK Tez) database, which were then subjected to content analysis. The selected theses were categorized in detail based on study type, publication year, sample group, sample size, research method, data collection tools, and main findings. The findings indicate a growing interest in the concept of psychological resilience during the specified period, with the majority of theses conducted at the master’s level, predominantly within the field of sports sciences. Most studies employed quantitative methods, especially descriptive survey models. University athlete students constituted the main sample group, although elite athletes, female athletes, and Paralympic individuals were also included. The most frequently used data collection instruments were the CD-RISC, Psychological Resilience Scale, and the Adapted Resilience Scale for Athletes. Psychological resilience was often examined in relation to variables such as academic achievement, coping with stress, self-awareness, leadership, self-confidence, and social support. The study concludes that while the concept of psychological resilience in sports is gaining importance, there remains a need for more qualitative research and studies with greater theoretical depth. The findings offer evidence-based insights for researchers and practitioners and highlight current gaps in the literature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | June 21, 2025 |
Acceptance Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |