BibTex RIS Cite
Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, 26 - 32, 01.01.2012

Abstract

References

  • Çeliker, A.S., Türkiye’de Tarım, Tutibay Yayınları, 392 s, Ankara, 2000.
  • Cangi, R., Kaya, C., Kılıç, D. ve Yıldız, M., Tokat Yöresinde Salamuralık Asma Yaprak Üretimi, Hasat ve İşlemede Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Türkiye VI. Bağcılık Sempozyumu, 19-23 Eylül, Tekirdağ, (2005).
  • Taşkaya, B., Kuru Üzüm. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü (TEAE), (2003). Available:http://1H www.aeri.org.tr/PDF/Bks-3-7.pdf ; (01.03.2008).
  • Tüfekci, Ö.K., Buldan ve Çevresindeki Üzüm Üreticisinin Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri, (2006). Available: 2H http://www.buldansempozyumu.com/kitap/21.oturum/3.pdf ; (09.04.2008).
  • TÜİK, Tarım İstatistikleri, T.C. Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu, (2006). Available: 3H http://www.tuik.gov.tr/bitkiselapp/bitkisel.zul ; (01.03.2008).
  • TZOB, Üzüm Çalışma Grubu Raporu. Türkiye Ziraat Odaları Birliği, (2003). Available: 4H http://www.tzob.org.tr/tzob_web/rapor.htm ; (01.03.2008).
  • Nazlı, C., Üzüm. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü (TEAE), (2007). Available: 5H http://www5H aeri.org.tr/default.asp?sid=0&sayfa=aeriyayinlar&kategori=4; (01.03.2008).
  • Çiçek, A. & Erkan, O., Tarım Ekonomisinde Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 12, Ders Notları Serisi, No: 6, 118, Tokat, 1996.
  • Birinci, A. & Er, K., Bursa İli Karacabey İlçesinde Organik ve Konvansiyonel Şeftali Üretiminin Ekonomik Açıdan Mukayesesi ve Pazarlaması Üzerine Bir Araştırma. Tarım Ekonomisi Derneği (TAREKODER). (2006). Available: 6H http://www.tarekoder org/webfolders/files/2006_1_03.pdf; (14.05.2008).
  • Demircan, V., Yılmaz, H. & Binici, T., Isparta İlinde Elma Üretim Maliyeti ve Gelirinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Derneği (TAREKODER). (2005). Available: 7H http://www7H tarekoder.org/webfolders/files/2005_2_02.pdf; (14.05.2008).
  • Kizilaslan,H. & Adigüzel,O., Economic analysis of agricultural enterprises in Turkey according to their level of success, Scientia Agricola, 66(2), March/April, (2009),218-224.
  • TÜİK, Enflasyon ve Fiyat İstatistikleri, T.C. Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu (2007). Available:8H http://www.tuik.gov.tr/tufeapp/Madde_Fiyat_Rapor.do ; (15.05.2008).
  • Güneş, T., Türkiye’de Kırmızı Et Pazarlama Sistemi. MPM Yayını, Verimlilik Dergisi, 3, (1998), 147-172.
  • Altman, M., Product Policy and Product Quality. In: D.I.Padberg, C.Ritson, L.M. Albusi. Agro-Food Marketing, New York, USA, 1994.
  • Topcu, Y., “A Study on the Meat Cost and Marketing Margins of Cattle Fattening Farms in Erzurum Province”, Turkish Journal of Veterinary Animal Science, 28 (2004), 1007-1015.
  • Uzunoz, M., G. Altintas ve Y. Akcay, “Cost of Milk and Marketing Margins in Dairy Farms of Turkey”, Journal of Applied Science, 8(7), (2008),1329-1332.
  • Kaygısız, F.H., İstanbul’da Kasaplık Sığır ve Sığır Eti Pazarlamasında Aracı Marjları, İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 26 (2), (2000), 301-310.
  • Kaygısız, F.H., İstanbul’da Kasaplık Koyun ve Koyun Eti Pazarlamasında Aracı Marjları, İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 28 (1), (2002), 143-153.

Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province)

Year 2012, Volume: 1 Issue: 1, 26 - 32, 01.01.2012

Abstract

In the present research, for the purpose of investigating the effects of marketing structure of grapes on the consumers, the marketing margin was calculated based on the producer sale price and the market price (the consumer price) of grape. Besides, in order to evaluate the success level of the grape production activities, the profitability of the grape production per unit area was determined. The enterprises included in the study were determined with Neyman’s method and the data from 70 enterprises were obtained by means of direct interview. In the examined agricultural enterprise, it is seen that decare yield of grape is 381.66 kg, its production cost is 78.77 TL, its gross production value is 232.81 TL, its gross profit is 174.40 TL and its amount net profit is 154.04 TL. While the cost of a kilo grape is 0.21 TL, its selling cost is realized as 0.61 TL. In this condition 2.96 TL have been profited contrary to the expense involving 1 TL made in grape production. According to these results, it can be said that the production of grape is a profitable activity. But it has been determined that the mediators between producers and consumers provide a higher income when compared to producers. The margin of mediator is found to be as 77.05%. For this condition to be profitable for the producer, the marketing chain between the producer and the consumer to be short and an effective organization to be between the producers, should be provided

References

  • Çeliker, A.S., Türkiye’de Tarım, Tutibay Yayınları, 392 s, Ankara, 2000.
  • Cangi, R., Kaya, C., Kılıç, D. ve Yıldız, M., Tokat Yöresinde Salamuralık Asma Yaprak Üretimi, Hasat ve İşlemede Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Türkiye VI. Bağcılık Sempozyumu, 19-23 Eylül, Tekirdağ, (2005).
  • Taşkaya, B., Kuru Üzüm. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü (TEAE), (2003). Available:http://1H www.aeri.org.tr/PDF/Bks-3-7.pdf ; (01.03.2008).
  • Tüfekci, Ö.K., Buldan ve Çevresindeki Üzüm Üreticisinin Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri, (2006). Available: 2H http://www.buldansempozyumu.com/kitap/21.oturum/3.pdf ; (09.04.2008).
  • TÜİK, Tarım İstatistikleri, T.C. Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu, (2006). Available: 3H http://www.tuik.gov.tr/bitkiselapp/bitkisel.zul ; (01.03.2008).
  • TZOB, Üzüm Çalışma Grubu Raporu. Türkiye Ziraat Odaları Birliği, (2003). Available: 4H http://www.tzob.org.tr/tzob_web/rapor.htm ; (01.03.2008).
  • Nazlı, C., Üzüm. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü (TEAE), (2007). Available: 5H http://www5H aeri.org.tr/default.asp?sid=0&sayfa=aeriyayinlar&kategori=4; (01.03.2008).
  • Çiçek, A. & Erkan, O., Tarım Ekonomisinde Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 12, Ders Notları Serisi, No: 6, 118, Tokat, 1996.
  • Birinci, A. & Er, K., Bursa İli Karacabey İlçesinde Organik ve Konvansiyonel Şeftali Üretiminin Ekonomik Açıdan Mukayesesi ve Pazarlaması Üzerine Bir Araştırma. Tarım Ekonomisi Derneği (TAREKODER). (2006). Available: 6H http://www.tarekoder org/webfolders/files/2006_1_03.pdf; (14.05.2008).
  • Demircan, V., Yılmaz, H. & Binici, T., Isparta İlinde Elma Üretim Maliyeti ve Gelirinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Derneği (TAREKODER). (2005). Available: 7H http://www7H tarekoder.org/webfolders/files/2005_2_02.pdf; (14.05.2008).
  • Kizilaslan,H. & Adigüzel,O., Economic analysis of agricultural enterprises in Turkey according to their level of success, Scientia Agricola, 66(2), March/April, (2009),218-224.
  • TÜİK, Enflasyon ve Fiyat İstatistikleri, T.C. Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu (2007). Available:8H http://www.tuik.gov.tr/tufeapp/Madde_Fiyat_Rapor.do ; (15.05.2008).
  • Güneş, T., Türkiye’de Kırmızı Et Pazarlama Sistemi. MPM Yayını, Verimlilik Dergisi, 3, (1998), 147-172.
  • Altman, M., Product Policy and Product Quality. In: D.I.Padberg, C.Ritson, L.M. Albusi. Agro-Food Marketing, New York, USA, 1994.
  • Topcu, Y., “A Study on the Meat Cost and Marketing Margins of Cattle Fattening Farms in Erzurum Province”, Turkish Journal of Veterinary Animal Science, 28 (2004), 1007-1015.
  • Uzunoz, M., G. Altintas ve Y. Akcay, “Cost of Milk and Marketing Margins in Dairy Farms of Turkey”, Journal of Applied Science, 8(7), (2008),1329-1332.
  • Kaygısız, F.H., İstanbul’da Kasaplık Sığır ve Sığır Eti Pazarlamasında Aracı Marjları, İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 26 (2), (2000), 301-310.
  • Kaygısız, F.H., İstanbul’da Kasaplık Koyun ve Koyun Eti Pazarlamasında Aracı Marjları, İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 28 (1), (2002), 143-153.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Halil Kızılaslan This is me

Ozkan Elmali This is me

Publication Date January 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kızılaslan, H., & Elmali, O. (2012). Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). Journal of New Results in Science, 1(1), 26-32.
AMA Kızılaslan H, Elmali O. Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). JNRS. January 2012;1(1):26-32.
Chicago Kızılaslan, Halil, and Ozkan Elmali. “Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province)”. Journal of New Results in Science 1, no. 1 (January 2012): 26-32.
EndNote Kızılaslan H, Elmali O (January 1, 2012) Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). Journal of New Results in Science 1 1 26–32.
IEEE H. Kızılaslan and O. Elmali, “Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province)”, JNRS, vol. 1, no. 1, pp. 26–32, 2012.
ISNAD Kızılaslan, Halil - Elmali, Ozkan. “Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province)”. Journal of New Results in Science 1/1 (January 2012), 26-32.
JAMA Kızılaslan H, Elmali O. Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). JNRS. 2012;1:26–32.
MLA Kızılaslan, Halil and Ozkan Elmali. “Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province)”. Journal of New Results in Science, vol. 1, no. 1, 2012, pp. 26-32.
Vancouver Kızılaslan H, Elmali O. Grape Production Costs and Marketing Margins in Turkey (The Example from Tokat Province). JNRS. 2012;1(1):26-32.


TR Dizin 31688

EBSCO30456


Electronic Journals Library EZB   30356

 DOAJ   30355                                             

WorldCat  30357                                             303573035530355

Academindex   30358

SOBİAD   30359

Scilit   30360


29388 As of 2021, JNRS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).