The second generation intact stability criteria (SGISC) have been developed by the International Maritime Organization’s (IMO) Subcommittee on Ship Design and Construction (SDC). The SGISC involve improving the current intact stability criteria by including dynamic movements of ships in waves. The criteria are structured around five failure modes, pure loss of stability being one of these. This paper presents sample calculations regarding the assessment of pure loss of stability for a Turkish navy tanker. The calculations involve two steps that this study explains: Level 1 and Level 2. In addition, Option A and Option B are used as solution methods for both levels. Minimum metacentric heights (GMmin) are calculated at the lowest draft (Option A) and at different wave crest locations alongside the ship (Option B) for Level 1. Values for the angle of vanishing stability, angle of loll, angle of stable equilibrium and maximum righting lever have been calculated from the GZ curves for Level 2. As a result, the subject ship was found not to be vulnerable to pure loss of stability. Level 1 results for both options are inconsistent due to Level 2 results being consistent.
Second Generation Intact Stability Criteria Pure Loss of Stability Level 1 Level 2 Navy Tanker
İkinci nesil hasarsız stabilite kriterleri, Uluslararası Denizcilik Örgütü'ne (IMO) bağlı olan Gemi Tasarımı ve İnşası Alt Komitesi (SDC) tarafından geliştirilmiştir. İkinci nesil hasarsız stabilite kriterleri, geminin dalgaların etkisi ile yaptığı dinamik hareketlerini inceleyerek mevcut hasarsız stabilite kriterlerinin iyileştirilmesi hakkındadır. İkinci nesil hasarsız stabilite kriterleri, beş zafiyet modu üzerinde yapılandırılmıştır. Dalga tepesinde toplam stabilite kaybı, beş zafiyet modundan biridir. Bu makalede, Türk donanmasına ait bir tanker için dalga tepesinde toplam stabilite kaybı zafiyet durumunun değerlendirmesi hakkında örnek hesaplamalar sunulmaktadır. Hesaplamalar Seviye 1 ve Seviye 2 olmak üzere iki aşamada incelenmiştir. Ayrıca Opsiyon A ve Opsiyon B çözüm yöntemleri kullanılmıştır. Seviye 1 hesaplamaları için minimum metasentır yükseklikleri (GMmin), en düşük draft drumunda (Opsiyon A) ve gemi boyunca 11 farklı dalga tepesi konumu arasından (Opsiyon B) hesaplanmıştır. Devrilme açısı, bayılma açısı, dengeye gelme açısı ve maksimum doğrultucu kol değerleri, Level 2 için GZ eğrilerinden hesaplanmıştır. Hesaplamalar sonucunda, seçilen geminin dalga tepesinde toplam stabilite kaybı açısından güvenli olduğu tespit edilmiştir. Her iki opsiyon için yapılan Seviye 1 hesaplama sonuçları tutarsızlık gösterirken, Seviye 2 sonuçları tutarlılık göstermiştir.
İkinci Nesil Hasarsız Stabilite Kriterleri Dalga Tepesinde Toplam Stabilite Kaybı Seviye 1 Seviye 2 Askeri Tanker
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 2 |